Jag tänkte presentera mitt projekt lite kortfattat. Jag har under en längre tid letat efter en rostfri volvo 340 eller 360 att ha som utgångsobjekt till turbobil. För några veckor sedan hittade jag en norrlandskörd lågmilare på annons bara några kilometer hemifrån. Efter lite förhandlingar fick jag den för 6000 kronor, men då fungerade den inte och den förra ägaren hade tänkt ta den till verkstad eftersom hon inte visste något om bilar. Efter ungefär tio minuters meckande gick den som en klocka igen (någon klant hade satt tändkablarna i fel ordning).
Bilen hade gått 7700 mil och var en totalt rostfri 87:a, som egentligen var alldeles för fin för att sätta kapen i. Från början hade jag tänkt mig en blanksvart bil med vita ränder längsmed fönsterrutorna, men eftersom lacken är i så bra skick får den ha kvar sin orginalkulör sålänge, och skärmbreddningen har jag lagt på hyllan.
Motorn som ska i är en B21ET som ska trimmas så långt som det mekaniska sprutet tillåter. Dom flesta säger väl att det räcker till 200 hästar, men vi får se hur mycket man kan få ut. Förhoppningsvis når jag 220 iallfall.
Det finns ju många som har snackat om att turbokonvertera 340/360 förr, men man ser ju inte många som kör runt med en fungerande. Här i Göteborg lär jag knappast möta en likadan!

Så småningom tänkte jag lägga upp en projekttråd om hur det går, men än så länge nöjer jag mig med denna korta presentation.
Utgångsobjektet: http://www.efterfesten.com/img/album/6/0/1159306.jpg
/Jonatan