360 Turbo

En liten presentation av er själv (frivillig)
n3wton
För lite laddtryck

360 Turbo

Inlägg av n3wton »

Tjena!

Jag tänkte presentera mitt projekt lite kortfattat. Jag har under en längre tid letat efter en rostfri volvo 340 eller 360 att ha som utgångsobjekt till turbobil. För några veckor sedan hittade jag en norrlandskörd lågmilare på annons bara några kilometer hemifrån. Efter lite förhandlingar fick jag den för 6000 kronor, men då fungerade den inte och den förra ägaren hade tänkt ta den till verkstad eftersom hon inte visste något om bilar. Efter ungefär tio minuters meckande gick den som en klocka igen (någon klant hade satt tändkablarna i fel ordning).
Bilen hade gått 7700 mil och var en totalt rostfri 87:a, som egentligen var alldeles för fin för att sätta kapen i. Från början hade jag tänkt mig en blanksvart bil med vita ränder längsmed fönsterrutorna, men eftersom lacken är i så bra skick får den ha kvar sin orginalkulör sålänge, och skärmbreddningen har jag lagt på hyllan.
Motorn som ska i är en B21ET som ska trimmas så långt som det mekaniska sprutet tillåter. Dom flesta säger väl att det räcker till 200 hästar, men vi får se hur mycket man kan få ut. Förhoppningsvis når jag 220 iallfall.
Det finns ju många som har snackat om att turbokonvertera 340/360 förr, men man ser ju inte många som kör runt med en fungerande. Här i Göteborg lär jag knappast möta en likadan! :P
Så småningom tänkte jag lägga upp en projekttråd om hur det går, men än så länge nöjer jag mig med denna korta presentation.

Utgångsobjektet: http://www.efterfesten.com/img/album/6/0/1159306.jpg

/Jonatan
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

kul projekt den är ju lätt såden kan ju gå skapligt utan enorma effekt uttag
men vad jag har hört så räcker sprutet till 180 hk ca 0,8 i laddtryck
sedan blir blandningen för mager med risk för spikningar och varmgång
patrik
Vincent
För mycket laddtryck

Inlägg av Vincent »

Lägg upp en projekt tråd på svenska 300 klubbens forum också.

www.300power.com

/Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Performance
Ganska mycket laddtryck

Re: 360 Turbo

Inlägg av Performance »

n3wton skrev:Tjena!

Jag tänkte presentera mitt projekt lite kortfattat. Jag har under en längre tid letat efter en rostfri volvo 340 eller 360 att ha som utgångsobjekt till turbobil. För några veckor sedan hittade jag en norrlandskörd lågmilare på annons bara några kilometer hemifrån. Efter lite förhandlingar fick jag den för 6000 kronor, men då fungerade den inte och den förra ägaren hade tänkt ta den till verkstad eftersom hon inte visste något om bilar. Efter ungefär tio minuters meckande gick den som en klocka igen (någon klant hade satt tändkablarna i fel ordning).
Bilen hade gått 7700 mil och var en totalt rostfri 87:a, som egentligen var alldeles för fin för att sätta kapen i. Från början hade jag tänkt mig en blanksvart bil med vita ränder längsmed fönsterrutorna, men eftersom lacken är i så bra skick får den ha kvar sin orginalkulör sålänge, och skärmbreddningen har jag lagt på hyllan.
Motorn som ska i är en B21ET som ska trimmas så långt som det mekaniska sprutet tillåter. Dom flesta säger väl att det räcker till 200 hästar, men vi får se hur mycket man kan få ut. Förhoppningsvis når jag 220 iallfall.
Det finns ju många som har snackat om att turbokonvertera 340/360 förr, men man ser ju inte många som kör runt med en fungerande. Här i Göteborg lär jag knappast möta en likadan! :P
Så småningom tänkte jag lägga upp en projekttråd om hur det går, men än så länge nöjer jag mig med denna korta presentation.

Utgångsobjektet: http://www.efterfesten.com/img/album/6/0/1159306.jpg

/Jonatan
Grymt, alltid kul med turbo 360's 8)

Appropå Göteborg är du ett år för sen, ifjol gick ju Spritis etanol turbo 360 runt på gatorna och visslade och fnös därnere! Men nu är du nog ensam om det då hans vit-rostiga riddare hamnade på skroten :(

Lyd Amazon_V8:s råd och starta upp en projekttråd på 300Power nu så man har nåt trevligt att läsa framöver.
Lycka till med bygget!
Förare Team Egon Racing
Croner
För mycket laddtryck

Inlägg av Croner »

favorit i repris http://www.streetx.org/movies/Quasimodo.wmv
nerlagt nu pga mg bygget
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

ang turbo 360

Inlägg av Jernström »

tänkte höra hur du löst det där med oljereturen från turbon ner i tråget..
använder du tråget som satt på orginalmotorn i 340/360n?
eller har du masserat b21ans tråg? det passar väl inte annars?
340ns tråg är väl aluminium? men du kanske har tillgång till att svetsa i aluminium? :D
håller nämligen också på med en 360 turbo, men den ska bara få funka nån månad i 360n innan motorn åker i en 240 tyvärr... :?
Croner
För mycket laddtryck

Inlägg av Croner »

i mitt fall är det en b23 et som satt i och den har returen borrad i blocket original. hur dom andra gjort vet jag inte.
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

okej.. de va ju smidigt.. ja får se hur ja ska lösa det där..
några bra förslag? :wink:
de borde väl gå o svetsa ett eget tråg? av ett gammalt?
massera den där "kupan" där oljepluggen sitter o flytta den mot mitten..
sedan ta oljepumpen från 360n...
fan va bra jag är haha :lol:
Skriv svar