tändning?
-
- Lite mer laddtryck
tändning?
dum fråga kanske men ska man ha förtändning eller eftertändnng vid stum fördelare (turbokonverterat) och hur många grader bör man ställa den på ? tacksam för svar 

- vebotrimmarn
- Forumsberoende
Re: tändning?
så högt som möjligt utan att de spikar är väl att eftersträva
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
riktigt så enkelt är det inte men ofta så begränsas man av spikning på en gat turbo motor med bensin iallafall. sugmotorer kan oftast tappa väldigt mycket då man får för mycket förtändning. E85 med turbo så trycker man sönder saker innan de spikar oftast.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
jag håller på att få spader på detta.....
min rotor snurrar motsols och då ska jag justera fördelaren medsols för att få förtändning men då baksmällde den så röret mellan förgasaren å turbon flög av men om jag justerar fördelaren motsols så går den bättre, ställde då in tändningen med en tändpistol på 20 grader men när jag trycker fullgas vill den gärna magersmälla eller vad den nu gör, ju mer soppa den får desto bättre tycker jag den går. kör med en stromberg 175 med ställskruv i botten och nolen är uppflyttad max och ställskruven under är utskruvad max. tycker den går bra när jag drar ur den på ettan men när jag slänger i 2an så börjar den smälla.
Vad ska jag göra snälla hjälp mig!!!!!!!
min rotor snurrar motsols och då ska jag justera fördelaren medsols för att få förtändning men då baksmällde den så röret mellan förgasaren å turbon flög av men om jag justerar fördelaren motsols så går den bättre, ställde då in tändningen med en tändpistol på 20 grader men när jag trycker fullgas vill den gärna magersmälla eller vad den nu gör, ju mer soppa den får desto bättre tycker jag den går. kör med en stromberg 175 med ställskruv i botten och nolen är uppflyttad max och ställskruven under är utskruvad max. tycker den går bra när jag drar ur den på ettan men när jag slänger i 2an så börjar den smälla.
Vad ska jag göra snälla hjälp mig!!!!!!!
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
du har inte bredbandslambda? har du dopat förgasarna nått?
-
- Lite mer laddtryck
nä detta är ekonomitrim
har putsat av nålen på tjockleken nån tiondel och tätat choken. ska man göra nåt med munstyckerna?

har putsat av nålen på tjockleken nån tiondel och tätat choken. ska man göra nåt med munstyckerna?
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
har du trycksatt alla hål till förgasaren? munstycket ska du inte röra 

-
- Lite mer laddtryck
sitter en tratt på från en rover och den trycksätter alla hål, men hur är det nu med tändningen då???
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
tratt? har du bild? tändning kan du ställa på 20 grader stumt och utgå från de
-
- Lite mer laddtryck
har tyvärr ingen bild på den men det är en anslutning för en luftfilerbox och den trycksätter alla hålen i förgasaren.
fast som jag tycker blir 20 grader förtändning så baksmäller den.
fast som jag tycker blir 20 grader förtändning så baksmäller den.
Den skall inte smälla och ha sig om du har tjugo grader förtändning. Problemet sitter i bränslesystemet.
Att den går bra i ettan men inte i tvåan kan bero på problem med bränsletillförseln till förgasaren. Dvs att det blir tomt i flottörhuset presis när du växlar upp till tvåan. Hur har du kopplat din BTR? Har du koll på trycket?
Jag tycker att du skall montera nålen som den satt och justera till rätt CO på tomgången. Dina avgaser blir så äckliga annars. När du har bra koll på bränsletryck och tomgångs-CO kan du börja slipa nålen.
Min lågkomp 240 som varvar 3000 vid 100 kmh drar under en liter per mil vid normal körning. Ändå laddar jag 1,3.
En stromberg ger lite extra bränsle då motorn ökar snabbt i varv pga dämpoljan i förgasaren. Det kan också vara det som gör så den går i ettan.
Att den går bra i ettan men inte i tvåan kan bero på problem med bränsletillförseln till förgasaren. Dvs att det blir tomt i flottörhuset presis när du växlar upp till tvåan. Hur har du kopplat din BTR? Har du koll på trycket?
Jag tycker att du skall montera nålen som den satt och justera till rätt CO på tomgången. Dina avgaser blir så äckliga annars. När du har bra koll på bränsletryck och tomgångs-CO kan du börja slipa nålen.
Min lågkomp 240 som varvar 3000 vid 100 kmh drar under en liter per mil vid normal körning. Ändå laddar jag 1,3.
En stromberg ger lite extra bränsle då motorn ökar snabbt i varv pga dämpoljan i förgasaren. Det kan också vara det som gör så den går i ettan.
-
- Lite mer laddtryck
jag har 0,25bar bränsletryck med en malpassai tryckregulator och det följer laddtrycket fint.
hittade föresten en länk med hur tratten ser ut på förgasaren https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 7768804618
men det konstiga är att bilen går hur bra som helst ibland och nästa gaspådrag så poffar det å smäller å bilfan går som skit då kör man lungt en stund sen går det att ge på igen ibland
hittade föresten en länk med hur tratten ser ut på förgasaren https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 7768804618
men det konstiga är att bilen går hur bra som helst ibland och nästa gaspådrag så poffar det å smäller å bilfan går som skit då kör man lungt en stund sen går det att ge på igen ibland
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
då är de ju tydligt att du tömmer flotörhuset på soppa. skräp under nålventilen kanske? har du el pump? vart har du plockat laddtrycket till regulatorn?
-
- Lite mer laddtryck
kör med en elpump från volvo glt, bilen går bra som sugis. men då behövs som sagt inte lika mycket soppa heller.
Bilen i sig är en subaru 1800
Bilen i sig är en subaru 1800
-
- Lite mer laddtryck
laddtrycket till regulatorn har jag tagit i insuget.