Opel manta turbo vinterbrukis (update 7/11)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Opel manta turbo vinterbrukis (update 7/11)

Inlägg av Christoffer N »

tänkte slänga upp en tråd här å se om det finns nått intresse för en gammal manta! bilen är tänkt ha som vinterbil och kanske å busa lite med på sommaren

bilen i dagsläget

motor:Cih 2.2
turbo från en 240?
adapter rör från orginal grenrör
alu fuelrail med siemens deka 630cc spridare
brytartändning från 1.9 med stummad fördelare
ms 1.v3
biltema 044 pump
noname dump
2,5 avgassystem

Chassie:
gabriel dämpare fram med kapade orginal fjädrar
biltema bmw gasdämpare bak med kapade H&r fjädrar från okänd bil

Drivlina:
svetsad bakaxel
4 puckad sinter med orginal tryckplatta
4 petad låda

att göra lista!
coilovers fram
fixa mer camber fram
ordna till utsidan litegrann
försöka få lite mer styrvinkel
dunka dit en ic

framtidsplaner:
byta till 2.4 kolvar och stakar
större turbo
bygga bättre tändning

kastar in ett par bilder på pärlan! dessutom nybesiktad ua :)
Bild

orginal 1.9 motorn som gav upp när laddtrycket skruvades upp till 1kg
Bild

så här ser det ut i dagsläget!
Bild
Senast redigerad av Christoffer N den sön nov 08, 2015 9:51 am, redigerad totalt 6 gång.
Christoffer Nygren

vw freak !
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Freddas_ascona »

Skoj med fler oplar runt byn. Nyinflyttad och med 2 oplar... en Ascona b med saabmotor och kadett c med bmw 4a

ska bli skoj att se denna åka runt i vinter....

kör hårt
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 505
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Moparboy440 »

Kul att nån bygger turbo med Opel-motor istället för att byta till volvo :thumbright:

Vad har du ställt tändningen till med stummad fördelare?
Har du nån bild på grenröret?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Christoffer N »

härligt! då kanske man får komma å kika på dina oplar nån gång?

du jag har faktiskt ingen aning vad tändningen står på. har inte hunnit skaffa mig en stroblampa som går att ställa in på ett värde för det finns inga märken att gå efter på dom här pjäserna. ska se om det kan finnas någon bild på grenröret!
Christoffer Nygren

vw freak !
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av The »

Om du ska ha 2.4 kolvar och stakar måste du även byta vev, annars blir det lite väl långt komp.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Christoffer N »

The: har du någon aning om vilket komp man får? jag har ej kikat utan bara hört att dom grejorna ska hålla bättre
Christoffer Nygren

vw freak !
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av The »

Ja dom prylarna är bättre, men passar dåligt mot 2.2 vevens slaglängd.
Utan att räkna så skulle jag tippa på att kompet hamnar kring 6:1 ungefär, kolven kommer att vända sisådär 3,75mm under däckplanet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Narux
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 05, 2011 10:39 am

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Narux »

Behövde man inte slipa i blocket för att få plats med 2.4 stakarna i ett icke-2.4 block? När jag byggde min motor så använde jag de äldre smidda 128mm stakarna. 2.2 vev och plana kolvar. Med en 2.2 topp så landade jag på 8,35:1 i kompförhållande och hade kolvarna 1.35mm under däckplanet. Jag gjorde det lite jobbigare för mig själv och höjde kompet till 9,4:1 då jag skulle köra e85. Då slog ventilerna i de plana kolvarna. :doh: Så var bara att plocka isär motorn och göra ventilurtag i kolvarna. Med lite efterklokhet så skulle man kanske stannat vid 8,35:1 och bara laddat lite mer.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av The »

Beror på vilken gjutning, I mitt 2.0e block var det inget problem med plats.

Så du byggde klart din bil, du övergav projekttråden.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Christoffer N »

har hänt lite mer saker med bilen nu!

först så började det brinna litegrann under huven men som tur klarade sig allting! fick bränna av en släckare.
Bild

men efter en motortvätt så såg det roligare ut
Bild

sen efter det så fick låda för sig å ge upp! så det fick bli en getrag 240 istället och där är vi nu
Bild

kardan fick kortas 8cm och byggas om mot lådan då det var större utgående axel på getrag lådan
Bild
Bild
Christoffer Nygren

vw freak !
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Ort: Finland

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av IrmscherRekord »

2.4 kolvar bristar mellan ringarna även i standard motor. Dom är väldigt svaga skit.
jävla finne med skrotbilar
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av Christoffer N »

jasså? ja då bör man kanske leta efter eftermarknads kolvar direkt, hur är vevstakarna 2.2/2.4? bör man byta dom också om jag ska byta aggregat och vrida upp laddtrycket?
Christoffer Nygren

vw freak !
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av The »

Ja endel får ju sönder vad som helst...

2.2 stakarna är inte jättebra, då är det bättre att skaffa gamla "smidda" stakar då 2.2:an har samma vevstakslängd som 1.6-2.0 cih.
2.4 har bättre kvalite och längre stakar och den fördelen att ha flytande kolvbult.

Det finns lite olika varianter för att köra med volvokolvar i cih
2.2 vev + gamla smidda stakarna (128mm) + B23ET kolvar som man svarvar ca 5mm dock måste man ju borra blocket till 96 och fixa kolvbult
2.0 vev + 134mm stakar (cih 2.4 org, spm h-profil eller saab stakar som man planar i storänden) + B230ET kolvar som svarvas av 0.7mm

Eller "min" kombo. 2.2 vev + spm hprofil 130mm stake och b230ET kolvar.

Eller en hel uppsjö till av andra kombinationer
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Ort: Finland

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av IrmscherRekord »

2.0 vev + Saab stakar och Volvo kolvar är populär combo. Bra för +300 hästar, även högre beroende på hur du kör (bana eller bara gat). Men bra motorstyrning, det är det mest viktiga saken.
jävla finne med skrotbilar
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel manta turbo vinterbrukis

Inlägg av The »

Med tanke på vad det kostar med Kina H - profil till CIH 2.4 är det liten vits att gå på Saab stakar imo.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar