Sida 1 av 3
Opel manta turbo vinterbrukis (update 7/11)
Postat: ons nov 27, 2013 8:08 pm
av Christoffer N
tänkte slänga upp en tråd här å se om det finns nått intresse för en gammal manta! bilen är tänkt ha som vinterbil och kanske å busa lite med på sommaren
bilen i dagsläget
motor:Cih 2.2
turbo från en 240?
adapter rör från orginal grenrör
alu fuelrail med siemens deka 630cc spridare
brytartändning från 1.9 med stummad fördelare
ms 1.v3
biltema 044 pump
noname dump
2,5 avgassystem
Chassie:
gabriel dämpare fram med kapade orginal fjädrar
biltema bmw gasdämpare bak med kapade H&r fjädrar från okänd bil
Drivlina:
svetsad bakaxel
4 puckad sinter med orginal tryckplatta
4 petad låda
att göra lista!
coilovers fram
fixa mer camber fram
ordna till utsidan litegrann
försöka få lite mer styrvinkel
dunka dit en ic
framtidsplaner:
byta till 2.4 kolvar och stakar
större turbo
bygga bättre tändning
kastar in ett par bilder på pärlan! dessutom nybesiktad ua
orginal 1.9 motorn som gav upp när laddtrycket skruvades upp till 1kg
så här ser det ut i dagsläget!

Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: ons nov 27, 2013 9:42 pm
av Freddas_ascona
Skoj med fler oplar runt byn. Nyinflyttad och med 2 oplar... en Ascona b med saabmotor och kadett c med bmw 4a
ska bli skoj att se denna åka runt i vinter....
kör hårt
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: tor nov 28, 2013 3:46 pm
av Moparboy440
Kul att nån bygger turbo med Opel-motor istället för att byta till volvo
Vad har du ställt tändningen till med stummad fördelare?
Har du nån bild på grenröret?
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: tor nov 28, 2013 10:28 pm
av Christoffer N
härligt! då kanske man får komma å kika på dina oplar nån gång?
du jag har faktiskt ingen aning vad tändningen står på. har inte hunnit skaffa mig en stroblampa som går att ställa in på ett värde för det finns inga märken att gå efter på dom här pjäserna. ska se om det kan finnas någon bild på grenröret!
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: fre nov 29, 2013 12:29 am
av The
Om du ska ha 2.4 kolvar och stakar måste du även byta vev, annars blir det lite väl långt komp.
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: fre nov 29, 2013 4:02 pm
av Christoffer N
The: har du någon aning om vilket komp man får? jag har ej kikat utan bara hört att dom grejorna ska hålla bättre
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: fre nov 29, 2013 5:35 pm
av The
Ja dom prylarna är bättre, men passar dåligt mot 2.2 vevens slaglängd.
Utan att räkna så skulle jag tippa på att kompet hamnar kring 6:1 ungefär, kolven kommer att vända sisådär 3,75mm under däckplanet
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: tis dec 03, 2013 9:35 am
av Narux
Behövde man inte slipa i blocket för att få plats med 2.4 stakarna i ett icke-2.4 block? När jag byggde min motor så använde jag de äldre smidda 128mm stakarna. 2.2 vev och plana kolvar. Med en 2.2 topp så landade jag på 8,35:1 i kompförhållande och hade kolvarna 1.35mm under däckplanet. Jag gjorde det lite jobbigare för mig själv och höjde kompet till 9,4:1 då jag skulle köra e85. Då slog ventilerna i de plana kolvarna.

Så var bara att plocka isär motorn och göra ventilurtag i kolvarna. Med lite efterklokhet så skulle man kanske stannat vid 8,35:1 och bara laddat lite mer.
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: tis dec 03, 2013 10:40 am
av The
Beror på vilken gjutning, I mitt 2.0e block var det inget problem med plats.
Så du byggde klart din bil, du övergav projekttråden.
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: sön dec 08, 2013 5:37 pm
av Christoffer N
har hänt lite mer saker med bilen nu!
först så började det brinna litegrann under huven men som tur klarade sig allting! fick bränna av en släckare.
men efter en motortvätt så såg det roligare ut
sen efter det så fick låda för sig å ge upp! så det fick bli en getrag 240 istället och där är vi nu
kardan fick kortas 8cm och byggas om mot lådan då det var större utgående axel på getrag lådan

Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: sön dec 08, 2013 5:52 pm
av IrmscherRekord
2.4 kolvar bristar mellan ringarna även i standard motor. Dom är väldigt svaga skit.
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: sön dec 08, 2013 6:36 pm
av Christoffer N
jasså? ja då bör man kanske leta efter eftermarknads kolvar direkt, hur är vevstakarna 2.2/2.4? bör man byta dom också om jag ska byta aggregat och vrida upp laddtrycket?
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: sön dec 08, 2013 9:22 pm
av The
Ja endel får ju sönder vad som helst...
2.2 stakarna är inte jättebra, då är det bättre att skaffa gamla "smidda" stakar då 2.2:an har samma vevstakslängd som 1.6-2.0 cih.
2.4 har bättre kvalite och längre stakar och den fördelen att ha flytande kolvbult.
Det finns lite olika varianter för att köra med volvokolvar i cih
2.2 vev + gamla smidda stakarna (128mm) + B23ET kolvar som man svarvar ca 5mm dock måste man ju borra blocket till 96 och fixa kolvbult
2.0 vev + 134mm stakar (cih 2.4 org, spm h-profil eller saab stakar som man planar i storänden) + B230ET kolvar som svarvas av 0.7mm
Eller "min" kombo. 2.2 vev + spm hprofil 130mm stake och b230ET kolvar.
Eller en hel uppsjö till av andra kombinationer
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: mån dec 09, 2013 10:23 am
av IrmscherRekord
2.0 vev + Saab stakar och Volvo kolvar är populär combo. Bra för +300 hästar, även högre beroende på hur du kör (bana eller bara gat). Men bra motorstyrning, det är det mest viktiga saken.
Re: Opel manta turbo vinterbrukis
Postat: mån dec 09, 2013 12:21 pm
av The
Med tanke på vad det kostar med Kina H - profil till CIH 2.4 är det liten vits att gå på Saab stakar imo.