Har gjort i ordning en Big Buster aluminiumbåt med Volvo aq131 (B230) och Alamarin vattenjet.
Förtillfället manövrerar jag ”backskopan” helt manuellt via vajer-kabel, problemet med detta arrangemang är att man inte orkar hålla ner skopan vid ens lite högre motorvarv dvs vid backning.

Alamarin har löst detta fenomen med att styra skopan genom ett sk. elektroniskt ställdon.
Jag har själva ställdonet (LA.30) men inte styrspaken eller “kopplingsboxen”.
Tog reda på att det är komponenter från Elektromen Oy som används. Frågade om pris och fick följande svar:
Control stick EM-172 price 199eur
Servo driver EM-160m in box = EM-P46 price125 eur
Delivery cost 14 eur
Prices are without ALV, so prices should multiple with 1.23
Total cost including ALV is 415eur
Detta är i mitt tycke ganska värdefulla delar och jag har funderat på om man kunde göra på något annat billigare sätt.
En tanke är att montera en servo pump från tex Volvo 740 och sedan montera en dubbelverkande hydraulcylinder enligt nedan:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=4443
Många använder dessa styrservopumpar till att bygga hydraulsystem på sina gårdstraktorer.
Eller kanske man kan använda mitt styrdon tillsammans med några andra billigare komponenter?
Alla ideer är välkomna sålänge de inte innebär väldigt dyra lösningar och ger ett system där skopan följer styrspakens rörelse.