Styrning av Alamarin Jet "Back-skopa"

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Holio
För lite laddtryck

Styrning av Alamarin Jet "Back-skopa"

Inlägg av Holio »

Hejsan,

Har gjort i ordning en Big Buster aluminiumbåt med Volvo aq131 (B230) och Alamarin vattenjet.
Förtillfället manövrerar jag ”backskopan” helt manuellt via vajer-kabel, problemet med detta arrangemang är att man inte orkar hålla ner skopan vid ens lite högre motorvarv dvs vid backning.

Bild

Alamarin har löst detta fenomen med att styra skopan genom ett sk. elektroniskt ställdon.
Jag har själva ställdonet (LA.30) men inte styrspaken eller “kopplingsboxen”.
Tog reda på att det är komponenter från Elektromen Oy som används. Frågade om pris och fick följande svar:

Control stick EM-172 price 199eur
Servo driver EM-160m in box = EM-P46 price125 eur
Delivery cost 14 eur

Prices are without ALV, so prices should multiple with 1.23

Total cost including ALV is 415eur

Detta är i mitt tycke ganska värdefulla delar och jag har funderat på om man kunde göra på något annat billigare sätt.
En tanke är att montera en servo pump från tex Volvo 740 och sedan montera en dubbelverkande hydraulcylinder enligt nedan:

Bild
Bild
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=4443

Många använder dessa styrservopumpar till att bygga hydraulsystem på sina gårdstraktorer.

Eller kanske man kan använda mitt styrdon tillsammans med några andra billigare komponenter?

Alla ideer är välkomna sålänge de inte innebär väldigt dyra lösningar och ger ett system där skopan följer styrspakens rörelse.
smidy
För mycket laddtryck

Re: Styrning av Alamarin Jet "Back-skopa"

Inlägg av smidy »

skulle det inte fungera med en trimplanskolv, finns både elektriska och hydrauliska, med lite tur kanske bilbutterix säljer kolvar löst som resevdel.
Användarvisningsbild
Holio
För lite laddtryck

Inlägg av Holio »

Skulle säkert fungera, men det är själva styrningen av denna som är svår att lösa. dvs backskopan måste följa och hållas i samma läge som "styrspaken".
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

antar att jag missar något, som jag förstått jetdrift så är skopan bara för att reversera vattenströmmen för att kunna backa, vad behövs för styrning på det annat än "on/off"? är det någon "ingenjörsmiss" som gör att man måste "trimma" skopan när man svänger, sas att skopvinkeln ändras när man vrider nosseln?
Användarvisningsbild
Holio
För lite laddtryck

Inlägg av Holio »

För att kunna utnyttja jetdriften ordentligt så vill man vid manöver ha jämna motorvarv och sedan justera strömmen fram/bak steglöst med skopan, på detta sätt får man enorm precision och kan svänga på plats eller om man är sugen så kan man göra sk. krasch-stopp. Dvs. från fullt fram till full back på en gång, vilket gör att båten stannar på ett par båtlängder.
johanF
För mycket laddtryck

Inlägg av johanF »

En trimkolv borde väll gå? Styra backskopan me knapparna bara? På båtarna vi bygger på jobbet har vi oftast 3reglage gas styr å fram/back. (Gäller båtarna med vattenjett)

Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Användarvisningsbild
Holio
För lite laddtryck

Inlägg av Holio »

Trimkolv skulle kunna fungera, undrar om de har kraft tillräckligt då 120hk pumpar vatten mot skopan vid full effekt.
"orginal" ställdonet (som jag har liggandes) ger 6000N
http://www.linak.com/products/linear-ac ... oduct=LA30
Skulle gärna ha en spak för att manövrera skopan eftersom man får bättre känsla med en sådan samt att jag tror det blir lite bökigt med knappar vid manöver i trånga platser.
Undrar om original spaken är någonslags potentiometer? Verkar så ifall man kikar på data om original "styrkortet"
http://www.electromen.com/en/products/i ... ers/EM-160
Månne man kan slakta någon apparat (billig) för motsvarande komponenter, eller någon helt annan lösning..
Skriv svar