Hej.
I detta album hittar ni bilder på blocket, cylindrarna och vevlagren (längst ned på sidan): http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 4543&saved
Behöver jag hona om blocket? -Det har gått 500 mil med 500whp och e85 sedan renovering.
Vad tycker ni om vevlagren? -Jag har haft varvstoppet på 7000 och kör med Castrol 10w60 olja. Tanken är att till sommaren plocka 100whp mer och varva 8000rpm
Är mycket tacksam för åsikter och tankar om detta. Första gången jag har isär motorn sedan trimning och är därför lite osäker på vad som är acceptabelt slitage.
Mvh Simon
Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)
Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)
Väldigt svårt att avgöra efter bilder, dom längsgående reporna i cylindrarna, är det bara märken från isärtagning el likn eller känner du repor med nageln om du känner efter? Jag hade nog när det ändå är isär honat lite, bara ruggat upp ytan igen.
Ang vevlager så "ska" ett vevlager inte slitas mer än vid start ögonblicket när oljetryck fattas, sen är det oljefilm mellan delarna, att ytan är förändrad så länge du inte känner revor tycker jag är ok.
Kör du med någon tillsats i etanolen? Ricinolja, redline el likn? Kan vara värt att göra det, har kompisar som råkat ut för revor i cylindrarna på ren E85, sen efter tillsats inga bekymmer.. Ett tips är tvåtakts olja till metanolbilar(radiobilar).
Ang vevlager så "ska" ett vevlager inte slitas mer än vid start ögonblicket när oljetryck fattas, sen är det oljefilm mellan delarna, att ytan är förändrad så länge du inte känner revor tycker jag är ok.
Kör du med någon tillsats i etanolen? Ricinolja, redline el likn? Kan vara värt att göra det, har kompisar som råkat ut för revor i cylindrarna på ren E85, sen efter tillsats inga bekymmer.. Ett tips är tvåtakts olja till metanolbilar(radiobilar).
0708960667
Re: Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)
Okej. Jag har ej kört med tillsats och reporna känns ej med nageln. Det är honongsrepor kvar där det är slitet men det är ju lite polerat som synes i bilderna.x6rs skrev:Väldigt svårt att avgöra efter bilder, dom längsgående reporna i cylindrarna, är det bara märken från isärtagning el likn eller känner du repor med nageln om du känner efter? Jag hade nog när det ändå är isär honat lite, bara ruggat upp ytan igen.
Ang vevlager så "ska" ett vevlager inte slitas mer än vid start ögonblicket när oljetryck fattas, sen är det oljefilm mellan delarna, att ytan är förändrad så länge du inte känner revor tycker jag är ok.
Kör du med någon tillsats i etanolen? Ricinolja, redline el likn? Kan vara värt att göra det, har kompisar som råkat ut för revor i cylindrarna på ren E85, sen efter tillsats inga bekymmer.. Ett tips är tvåtakts olja till metanolbilar(radiobilar).
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
- Ort: Säffle
Re: Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)
Hade värre repor i loppen på min när jag rev i somras. Gick dock inget sämre eller tryckte ur sig nån olja trots 2 bars laddtryck och ca 600hk i motorn. 8000rpm va varvspärren på. Jag kommer dock ej byta ringar och horna. Kört tills det rasar och sen blir det helsmidd 2,7l istället
Vi misstänker att milen har typ inget med det att göra utan att det rostar i cylindrarna när bilen står då det blir massa fukt pga etanolen. Sedan när man startar den så sliter det lite i loppen...
Nu innan jag rev min motor inför vintern så blev det endel in och ut ur garaget och aldrig något värre varmkört och när jag rev så var det vitt klegg i oljelocket och lite rostiga lopp.. Tunn, tunn ytrost typ
De flesta motorer häromkring har haft detta fenomen.
Går dock att få det bättre.
Varva upp lite och håll stum gas och vrid av tändningen.
Alternativt om du har en knapp till bränslepumparna och stänger av så du tömmer allt bränsle ur cylindrarna.
Har någon annan någon annan teori om detta så får ni gärna dela med er

Vi misstänker att milen har typ inget med det att göra utan att det rostar i cylindrarna när bilen står då det blir massa fukt pga etanolen. Sedan när man startar den så sliter det lite i loppen...
Nu innan jag rev min motor inför vintern så blev det endel in och ut ur garaget och aldrig något värre varmkört och när jag rev så var det vitt klegg i oljelocket och lite rostiga lopp.. Tunn, tunn ytrost typ
De flesta motorer häromkring har haft detta fenomen.
Går dock att få det bättre.
Varva upp lite och håll stum gas och vrid av tändningen.
Alternativt om du har en knapp till bränslepumparna och stänger av så du tömmer allt bränsle ur cylindrarna.
Har någon annan någon annan teori om detta så får ni gärna dela med er

Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?
Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/