turbokonverterad, dock inte tillräckligt med bränsle

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

turbokonverterad, dock inte tillräckligt med bränsle

Inlägg av team_240 »

har en 240gl som är turbokonverterad men orginal mekaniska pumpen orkar bara till 0.2-0.4bar sen bluddrar bilen

vad är bästa metod?
att använda en btr med elpump eller att köpa en b21/b23at pump (kostar 1200kr på volvo)
att köpa at-pumpen blir ju enklast för det krävs ju bara en extra slang för laddtrycket.

om jag ska köpa btr och elpump hamnar man på ca 1500kr och då måste man fixa hål i tanken för retur och dra en massa tjafs :D

Vad säger ni? det är ett snikbygge men vill inte ha en bluddrande bil längre :D

tack för ett bra forum!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

om det ska vara snik så köp en begnagad regulator för en 500ing, samt en elpump från nån bil med k-jet för typ 300kr, reurrör kanske det går att skarva in på bränslepåfyllningsröret så slipper du borra å grejja i tanken.
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

synd att det är så svårt att få tag i dessa btr beg.
men är det nackdelar med at pumpen, kan den ge en ostabil bränsletillförsel?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

tror inte det blir så dåligt med en at-pump (om man lyckas hitta en) , när man däremot ville skruva upp laddet mer blir man väl dock besviken då den inte hänger med :)
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

på ett turbo kit ja hade förut så hade dom skruvat in en nippel i pumpen som det satt en tryckslang på som stabiliserade trycket så inte turbo skickade till baka soppan till tanken!
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

erssa skrev:tror inte det blir så dåligt med en at-pump (om man lyckas hitta en) , när man däremot ville skruva upp laddet mer blir man väl dock besviken då den inte hänger med :)
AT-pumpen finns på volvo för 1200kr
vid vilket laddtryck tror du den inte börjar palla då, för jag ska max ladda 0.6-0.7.
Polly skrev:på ett turbo kit ja hade förut så hade dom skruvat in en nippel i pumpen som det satt en tryckslang på som stabiliserade trycket så inte turbo skickade till baka soppan till tanken!
Vad var det för pump, låter ju som en egen kopia av at-pump men den har ju ingen retur?

:D
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre jan 20, 2006 8:22 pm
Ort: örebro län

Inlägg av 142_sebbe »

hejsan jag lånar tråden en sekund hoppas det e ok.
funderade på det dära med returen
håller på att planera ett b20 turbo bygge.
bilen det handlar om är en 142a

kan man dra en t koppling på slangen från tanken som går till bränsle pumpen och sätta returen där. Själv tror jag inte på den iden men om man inget frågar får man inget veta.
mvh sebbe
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tror inte det är så bra, för att dels värms bränslet upp.

Normalt pumpas det uppvärmda bräslet tillbaka till tanken och blandas med det kalla, här pumpar man tillbaka det igen.

Dels kan det bli problem med luft.
Får man med lite luft så är det samma sak där, bara pumpa runt.

Hur stora problem det är i praktiken vet jag inte, men jag tror nog ändå att det är bättre att satsa på en bättre lösning.
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

ingen som har nått att säga om at-pumpen... är den helt främmande för alla =D
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Detta ämnet har tagits upp ett antal ggr. tidigare, även "at-pumpen"...

Biltema säljer ju elektriska bränslepumpar för 500kr (för insprutning)....
Funderade nästan på att köpa en och flöda den..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

RETURLEDNING!!!!

jag har k-jetronic på min ascona a
jag borrade 2 hål ibränslepåfylningsröret
och skaffade 2 koppar rör på 10-15 cm
böjde dom 90 grder och stoppade in dom och vinklade dom neråt sen var det bara att löda fast med vanligt löd tenn
en retur från motor en retur från catch tanken
funkar perfekt

snabbt och enkelt

patrik
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Så man kan dra returen till det röret som går från tanklocket ner till tanken? Rinner det tillbaka då? Eller pumpas/trycks bränslet tbx ?

Sry om det är gammal tråd men bättre en att skapa en ny?
9octane
Race Tech
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

Ta en orginal bränslepump borra ett hål under memranet och sätt i en nippel och led in laddtrycket där.
funkar bra till ca 0,6 bar.
Det är inte alla bränslepumpar det går att göra så med,
har din bränslepump lufthål under memranet går det bra att borra upp det och sätta nippel där
har den inte det går laddtrycket ner i vevhuset (dvs den är ej tätad):(
Har kört många sådana och funkar skitbra till tryckmatad stromberg mm :thumbright:
Skriv svar