Sida 1 av 1
turbokonverterad, dock inte tillräckligt med bränsle
Postat: tis apr 25, 2006 11:40 am
av team_240
har en 240gl som är turbokonverterad men orginal mekaniska pumpen orkar bara till 0.2-0.4bar sen bluddrar bilen
vad är bästa metod?
att använda en btr med elpump eller att köpa en b21/b23at pump (kostar 1200kr på volvo)
att köpa at-pumpen blir ju enklast för det krävs ju bara en extra slang för laddtrycket.
om jag ska köpa btr och elpump hamnar man på ca 1500kr och då måste man fixa hål i tanken för retur och dra en massa tjafs
Vad säger ni? det är ett snikbygge men vill inte ha en bluddrande bil längre
tack för ett bra forum!
Postat: tis apr 25, 2006 4:03 pm
av Ersviken
om det ska vara snik så köp en begnagad regulator för en 500ing, samt en elpump från nån bil med k-jet för typ 300kr, reurrör kanske det går att skarva in på bränslepåfyllningsröret så slipper du borra å grejja i tanken.
Postat: tis apr 25, 2006 8:50 pm
av team_240
synd att det är så svårt att få tag i dessa btr beg.
men är det nackdelar med at pumpen, kan den ge en ostabil bränsletillförsel?
Postat: tis apr 25, 2006 8:59 pm
av Ersviken
tror inte det blir så dåligt med en at-pump (om man lyckas hitta en) , när man däremot ville skruva upp laddet mer blir man väl dock besviken då den inte hänger med

Postat: tis apr 25, 2006 9:46 pm
av Brewmaster
på ett turbo kit ja hade förut så hade dom skruvat in en nippel i pumpen som det satt en tryckslang på som stabiliserade trycket så inte turbo skickade till baka soppan till tanken!
Postat: ons apr 26, 2006 8:38 am
av team_240
erssa skrev:tror inte det blir så dåligt med en at-pump (om man lyckas hitta en) , när man däremot ville skruva upp laddet mer blir man väl dock besviken då den inte hänger med

AT-pumpen finns på volvo för 1200kr
vid vilket laddtryck tror du den inte börjar palla då, för jag ska max ladda 0.6-0.7.
Polly skrev:på ett turbo kit ja hade förut så hade dom skruvat in en nippel i pumpen som det satt en tryckslang på som stabiliserade trycket så inte turbo skickade till baka soppan till tanken!
Vad var det för pump, låter ju som en egen kopia av at-pump men den har ju ingen retur?

Postat: ons apr 26, 2006 8:44 pm
av 142_sebbe
hejsan jag lånar tråden en sekund hoppas det e ok.
funderade på det dära med returen
håller på att planera ett b20 turbo bygge.
bilen det handlar om är en 142a
kan man dra en t koppling på slangen från tanken som går till bränsle pumpen och sätta returen där. Själv tror jag inte på den iden men om man inget frågar får man inget veta.
mvh sebbe
Postat: tor apr 27, 2006 8:21 am
av j björk
Jag tror inte det är så bra, för att dels värms bränslet upp.
Normalt pumpas det uppvärmda bräslet tillbaka till tanken och blandas med det kalla, här pumpar man tillbaka det igen.
Dels kan det bli problem med luft.
Får man med lite luft så är det samma sak där, bara pumpa runt.
Hur stora problem det är i praktiken vet jag inte, men jag tror nog ändå att det är bättre att satsa på en bättre lösning.
Postat: fre apr 28, 2006 9:15 am
av team_240
ingen som har nått att säga om at-pumpen... är den helt främmande för alla =D
Postat: fre apr 28, 2006 9:48 am
av marmander
Detta ämnet har tagits upp ett antal ggr. tidigare, även "at-pumpen"...
Biltema säljer ju elektriska bränslepumpar för 500kr (för insprutning)....
Funderade nästan på att köpa en och flöda den..
Postat: fre apr 28, 2006 12:13 pm
av Patrik H
RETURLEDNING!!!!
jag har k-jetronic på min ascona a
jag borrade 2 hål ibränslepåfylningsröret
och skaffade 2 koppar rör på 10-15 cm
böjde dom 90 grder och stoppade in dom och vinklade dom neråt sen var det bara att löda fast med vanligt löd tenn
en retur från motor en retur från catch tanken
funkar perfekt
snabbt och enkelt
patrik
Postat: mån apr 14, 2008 3:39 pm
av Almgren
Så man kan dra returen till det röret som går från tanklocket ner till tanken? Rinner det tillbaka då? Eller pumpas/trycks bränslet tbx ?
Sry om det är gammal tråd men bättre en att skapa en ny?
Postat: mån apr 14, 2008 11:44 pm
av HX52
Ta en orginal bränslepump borra ett hål under memranet och sätt i en nippel och led in laddtrycket där.
funkar bra till ca 0,6 bar.
Det är inte alla bränslepumpar det går att göra så med,
har din bränslepump lufthål under memranet går det bra att borra upp det och sätta nippel där
har den inte det går laddtrycket ner i vevhuset (dvs den är ej tätad):(
Har kört många sådana och funkar skitbra till tryckmatad stromberg mm
