Sida 1 av 1

Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: lör jan 11, 2014 4:06 pm
av B20 Persson
Som topic.

Min 244-90 fick föreläggande om registreringsbesiktning ifjol pga utbytt motor och har ju Nira i3+ och annat bränslesystem etc.

Då jag inte orkar riva i och ur olika motorer för att registreringsbesikta för att sedan åka på regbes igen pga motor ändrad.
Ser helt oringal ut förutom grenrör och en lågt hängande 6266. Har 940 aluic original tryckrör, insug osv. Utbytt fuelrail och ingen fördelare.
Ser ut så här
Bild

Kan jag då ta min trimmade b230fk, hänga på standradgrenrör, 13c och ett standardavgas, fixa sluten vevhusventliation osv?
Fixa ett effektintyg och registrera den med e85 och utbytt styrsystem?

Ska ringa SFRO i veckan men vill gärna ha lite kött på benen :)

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: lör jan 11, 2014 8:14 pm
av Deztallica
Jag frågade och det skulle vara okej innan årsmodell -93 med effektintyg.

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: lör jan 11, 2014 10:51 pm
av Huzzi
Så årsmodell 93 går ej? Gäller det alla märken?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: sön jan 12, 2014 7:40 am
av The
Läs på sfro hemsida..

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: sön jan 12, 2014 1:46 pm
av Deztallica
93- går, men då krävs en avgascertifiering i en testcell så det, ja...

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: mån jan 13, 2014 8:26 am
av therealpinto
Reglerna för E85-konvertering är inte så tydligt formulerade men tanken är att även i en "hembyggd" konvertering (som bara kan reggas på bilar av årsmodell 1992 eller äldre) är att det ska vara original motorstyrning. Det funkar förstås inte och det enda som egentligen är styrt när det gäller motorstyrningen är detta;

27 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av
etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska
behövas vid övergång mellan bränsleblandning.
28 § Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion
om bilen är utrustad med sådant.
29 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer
än 5 %.
30 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.
31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

Därför är det svårt att säga hur ett besiktningsorgan skulle hantera en bil som i ursprungsfrågan. Min gissning är att en "bra" station kan godkänna, en "svår" station underkänner.

Som ombyggt fordon är det okej att byta styrsystem men då måste ju bilen byggas om mycket mer också.

Gustaf

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: tis jan 14, 2014 1:27 am
av B20 Persson
therealpinto skrev:Reglerna för E85-konvertering är inte så tydligt formulerade men tanken är att även i en "hembyggd" konvertering (som bara kan reggas på bilar av årsmodell 1992 eller äldre) är att det ska vara original motorstyrning. Det funkar förstås inte och det enda som egentligen är styrt när det gäller motorstyrningen är detta;

27 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av
etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska
behövas vid övergång mellan bränsleblandning.
28 § Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion
om bilen är utrustad med sådant.
29 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer
än 5 %.
30 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.
31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

Därför är det svårt att säga hur ett besiktningsorgan skulle hantera en bil som i ursprungsfrågan. Min gissning är att en "bra" station kan godkänna, en "svår" station underkänner.

Som ombyggt fordon är det okej att byta styrsystem men då måste ju bilen byggas om mycket mer också.

Gustaf
Ok så att få den registrerad med annat styrsystem är kört då eller? Att enbart köra på etanol är ju inget de på bilprovningen märker. Att motorn är ändrad osv är värre :/

Men paragraf 27, 28, 29 och 30 borde inte vara några problem väl?


31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar
Här då. Detta justeras ju i nirat med sedan är det ju fasta värden som inte behöver ändras. Som ett chip fast mer anpassat för just min motor


Men ska jag ringa den stationen jag tänkt besikta på och höra med dem då det verkar vara lite oklara regler?
Skulle dem kunna skriva in det i registreringsbeviset att den går på e85 och har utbytt styrsystem?

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: tis jan 14, 2014 11:08 am
av therealpinto
Reglerna är som sagt inte klara, det står ju inte uttryckligen att man får, eller inte får, byta styrsystem. Men grundtanken med reglerna är att styrsystemet inte ska bytas. Problemet är att reglerna är skrivna av folk som inte är så vana att skruva, så de vet inte riktigt vat en E85-konvertering innebär i praktiken och att det ofta är "bättre" eller i alla fall enklare att byta styrsystem än att mappa om det gamla.

Det betyder också, som sagt, att det förmodligen tolkas olika.

Du kan prata med stationen du kommer regga på. Säger de nej till eftermarknadssprut blir det kanske svårt att komma vidare dock.

Gustaf

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: tis jan 14, 2014 3:54 pm
av Mattias J
Det är ju bara att köra ett vanligt eftermarknadssprut med flexfuelsensor ju :)

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: tis jan 14, 2014 7:18 pm
av B20 Persson
therealpinto skrev:Reglerna är som sagt inte klara, det står ju inte uttryckligen att man får, eller inte får, byta styrsystem. Men grundtanken med reglerna är att styrsystemet inte ska bytas. Problemet är att reglerna är skrivna av folk som inte är så vana att skruva, så de vet inte riktigt vat en E85-konvertering innebär i praktiken och att det ofta är "bättre" eller i alla fall enklare att byta styrsystem än att mappa om det gamla.

Det betyder också, som sagt, att det förmodligen tolkas olika.

Du kan prata med stationen du kommer regga på. Säger de nej till eftermarknadssprut blir det kanske svårt att komma vidare dock.

Gustaf
Ja lika bra att höra med dem då :) Det värsta som kan hända är ju att man får ett nej...
Mattias J skrev:Det är ju bara att köra ett vanligt eftermarknadssprut med flexfuelsensor ju :)
Hur funkar en sådan? Olika bränslemappar och tändkurvor eller körs den mot lambda target?
Blev riktigt nyfiken nu :)
Sen lär väl inte Nirat vara kompatibelt med en sådan?

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Postat: tis jan 14, 2014 7:47 pm
av Mattias J
Den monteras antingen i tanken eller på bränsleledningen och mäter sprithalten. Man har en kompenseringstabell som sköter förändringarna och modifierar huvudmapparna både för tändning, bränsle och laddtryck.

Lättast är att kalibrera bilen som vanligt på e85 tills den är klar för att sedan slå i bensin tills dess att den läser e50 och justera in kompenseringstabellen. Slå e85 tills det läser e60 fyll i värde i kompenseringstabellen osv.
Det är alltså bara en enkel procentsats man ändrar inte en hel mapp. Man kan även dra en snikis och justera vid e50 och sedan linjärisera värdena upp till e85 om man för det mesta kommer pendla mellan e75-e88.

Har faktiskt inte tänkt på om Nira har den funktionen.

Mvh Mattias