therealpinto skrev:Reglerna för E85-konvertering är inte så tydligt formulerade men tanken är att även i en "hembyggd" konvertering (som bara kan reggas på bilar av årsmodell 1992 eller äldre) är att det ska vara original motorstyrning. Det funkar förstås inte och det enda som egentligen är styrt när det gäller motorstyrningen är detta;
27 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av
etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska
behövas vid övergång mellan bränsleblandning.
28 § Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion
om bilen är utrustad med sådant.
29 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer
än 5 %.
30 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.
31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.
Därför är det svårt att säga hur ett besiktningsorgan skulle hantera en bil som i ursprungsfrågan. Min gissning är att en "bra" station kan godkänna, en "svår" station underkänner.
Som ombyggt fordon är det okej att byta styrsystem men då måste ju bilen byggas om mycket mer också.
Gustaf
Ok så att få den registrerad med annat styrsystem är kört då eller? Att enbart köra på etanol är ju inget de på bilprovningen märker. Att motorn är ändrad osv är värre :/
Men paragraf 27, 28, 29 och 30 borde inte vara några problem väl?
31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar
Här då. Detta justeras ju i nirat med sedan är det ju fasta värden som inte behöver ändras. Som ett chip fast mer anpassat för just min motor
Men ska jag ringa den stationen jag tänkt besikta på och höra med dem då det verkar vara lite oklara regler?
Skulle dem kunna skriva in det i registreringsbeviset att den går på e85 och har utbytt styrsystem?