Sida 1 av 1

Tryckfördelning vid separata spjäll

Postat: sön jan 12, 2014 1:42 pm
av Bensinskallen
Håller på och lurar lite på ett insug med separata spjäll till en sr20.

Det jag funderar på är om man ska ha tryckfördelningsrör mellan runnersen för att kompensera för ev olikheter mellan spjällen eller ska man hålla det separat och försöka mäta tryckskillnaden istället och justera in?

Om man ska ha tryckfördelning finns ju möjligheten till tomgångsmotor.....


När jag ändå skriver kan jag passa på att fråga den eviga frågan om spridarplacering. Jag har sökt både här och på google men tamejfan alla säger olika... Om man skiter i låglast och vill ha topp effekt, är det fördelaktigt att sätta spridaren längre från toppen även på en fyrventilstopp? Annars säger folk att spridaren ska sitta nära 4 ventilare för att det ska spridas ordentligt till båda ventilerna...

Re: Tryckfördelning vid separata spjäll

Postat: mån jan 13, 2014 6:17 am
av Kadett4wd
Jag hade som en fuelrail men för luft.
den samlade jag vakumsignal i och drog i väg till en liten burk där jag hade uttag för bromsservo samt mapsensor mm mm.
funka klockrent faktiskt.

Re: Tryckfördelning vid separata spjäll

Postat: mån jan 13, 2014 10:01 am
av BeerBringer
Nissan SR20?
GIT-R SR20 kom med ITB's från fabrik. Gör en bildsökning på Google så kan du se hur Nissan löst problemet.

Re: Tryckfördelning vid separata spjäll

Postat: mån jan 13, 2014 10:33 am
av Kadett4wd
BMW M3 mfl har luftrail.

Re: Tryckfördelning vid separata spjäll

Postat: mån jan 13, 2014 12:04 pm
av Bensinskallen
Kadett4wd skrev:Jag hade som en fuelrail men för luft.
den samlade jag vakumsignal i och drog i väg till en liten burk där jag hade uttag för bromsservo samt mapsensor mm mm.
funka klockrent faktiskt.

Blir nog ingen servo på aset så det slipper jag ;) Men de lät jävligt smart med mappsensor etc.

Tackar för tipsen!