Tanken är att försöka fila fram skapligt med effekt ur "orginal" gjutjärns delar förutom då kam, insug och avgas system.
Målet skulle vara då att klämma skapliga 400hk på 6500rpm.. (åtm i drömmarna)
Motor
305 borrat 030"
Dome kolvar som enligt specs borde ge 11.5 komp med 58cc förbr
#416 orginal toppar med 1.84" 1.5" ventiler
Kam summit hydraul flat tappet (motsvarar cranes 302 H06)
0.050" 246 både på insug och avgas
http://www.cranecams.com/product/cart.p ... il&p=23763
Insug blir hillborn som ombearbetats till EFI med MS. Dock har jag ett single plane edelbrock insug som kanske används isamband med bänkning..
Så nu till frågan. Motor konceptet är kanske lite udda gällande kammen men målet är att ha en lite gammalmodig motor med sisådär effekt.
Är ny inom V8 men en liter effekt på 80hk är ju inte direkt skyhögt så borde väll vara möjligt?
Topparna har jag försökt fila fram i flödesbänken men har problem med turbulens. Hur mycke bromsar turbulensen effekt ifall flödet är endå "ok"
Bästa flödes resultat hittills på insug
0.1" 65 cfm@28"
0.2 124
0.3 161
0.4 185
0.5 212
0.6 222
Max planerad ventil lyft på insug skall bli 0.533" Så 0.6 lyftet är bara indikator.
Men tillbaka till frågan. Hur bra får man turbulensen istyr på en csb topp? Har försökt några amatör tricks men utan desto större resultat.
Bild på kanalen. Tanken är att plasta golvet sedan för att uppnå dom areorna som pipemax föreslår till "konceptet"

Bild på helheten.
