Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Golfjävel, -02, automat, 2.0 bensin.
Motorlampa lyser, felkoden säger "katalysatoreffektivitet under tröskelvärde". (OBD:P0420)
Nollar jag så dröjer den några dagar upp till två veckor för den att återkomma. Rent praktiskt är det när signalen mellan främre och bakre lambdasonderna är för lika varandra, då datorn vill att första ska korrigera och den bakre ska vara relativt laminär.
Varit inne på tre-fyra-fem olika verkstäder som petat lite i gröten utan resultat förutom fakturor. Av tidigare ägare givetvis.
*Båda lambdasonderna bytta.
*Tändmodul/spole bytt.
*Tändkablar och stift bytta pga överslag och stiften var de sämsta jag sett.
*Svetsat dit en ny katalysator ty den befintliga var helt tom.
*Svetsat avgassystemet som ramlade isär och alla läckor. Röktestat.
*Röktestat insug.
*Bytt motortempgivare fast den var till synes funktionell.
*Bytt termostat för den fastnade i öppet läge.
M.m.
Börjar få slut på idéer. Har inga referensvärden på lambdasonderna men bakre stod på 0.36V tills man började varva, varvid den vaknade och reglerade även på tomgång. Främre korrigerar mellan 0-5%, vilket känns mycket.
Återstående teorier är:
*Lambdasond(erna) har dött pga FEEET blandning. Jag menar, stort avgasläckage, motorlampa, låg motortemp pga termostat.
*Oljan är inte bytt på några år tillsammans med denna extremt feta blandning har blandat så mycket bensin i oljan att det blir knas där.
*Glapp/skada i någon kabel till lambdasonderna.
*Har även reagerat på en svag doft av förbränd olja, men det kan vara i hjärnan. Vad som nu skulle kunna orsaka det.
Någon med livlig fantasi eller lång erfarenhet som har lust att hjälpa mig att gissa?
Tack!
Motorlampa lyser, felkoden säger "katalysatoreffektivitet under tröskelvärde". (OBD:P0420)
Nollar jag så dröjer den några dagar upp till två veckor för den att återkomma. Rent praktiskt är det när signalen mellan främre och bakre lambdasonderna är för lika varandra, då datorn vill att första ska korrigera och den bakre ska vara relativt laminär.
Varit inne på tre-fyra-fem olika verkstäder som petat lite i gröten utan resultat förutom fakturor. Av tidigare ägare givetvis.
*Båda lambdasonderna bytta.
*Tändmodul/spole bytt.
*Tändkablar och stift bytta pga överslag och stiften var de sämsta jag sett.
*Svetsat dit en ny katalysator ty den befintliga var helt tom.
*Svetsat avgassystemet som ramlade isär och alla läckor. Röktestat.
*Röktestat insug.
*Bytt motortempgivare fast den var till synes funktionell.
*Bytt termostat för den fastnade i öppet läge.
M.m.
Börjar få slut på idéer. Har inga referensvärden på lambdasonderna men bakre stod på 0.36V tills man började varva, varvid den vaknade och reglerade även på tomgång. Främre korrigerar mellan 0-5%, vilket känns mycket.
Återstående teorier är:
*Lambdasond(erna) har dött pga FEEET blandning. Jag menar, stort avgasläckage, motorlampa, låg motortemp pga termostat.
*Oljan är inte bytt på några år tillsammans med denna extremt feta blandning har blandat så mycket bensin i oljan att det blir knas där.
*Glapp/skada i någon kabel till lambdasonderna.
*Har även reagerat på en svag doft av förbränd olja, men det kan vara i hjärnan. Vad som nu skulle kunna orsaka det.
Någon med livlig fantasi eller lång erfarenhet som har lust att hjälpa mig att gissa?
Tack!
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Har varit med om att en sån felkod berott på dålig bränslepump, dålig pump = motorn går magert
Ingen kommer ihåg en fegis, men alla kommer ihåg en idiot
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
dessutom ska man ju komma ihåg att en felkod är början på en felsökning, den pekar aldrig på enskilda komponenter även om många verkstäder tror det. Eftersom du har bytt allt och testat det mesta så skulle nog jag inrikta mig helt på nån glappande kabel eller dålig kontakt nånstans.
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Har du satt dit en original katalysator eller "pirat"? Kan ju vara känslig för det kanske?
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Tack för svaren. Det med bränslepumpen lät intressant. Får mäta bränsletryck vid tillfälle. Eller lambda. Ännu en sak som skulle tyda på det är skicket på stiften, bevare mig väl. Lägger in en bild strax.
Det är en snikkatalysator för jag lägger då fan inte ut 8000kr på den här bajskorven. En katalysator är en katalysator, det känns inte som den bör känna någon som helst skillnad.
En sak till, kan man ohmmäta kablarna hur som helst på en så här "modern" bil? Har för mig att det är dumt för man kan skjuta av airbags.
Fick låna avgasmätare under knivhot idag och avgasvärdena säger som följer.
CO2 15% vol.
HC 13ppm
O2 0.15%
CO 0.027%
COcor 0.03%
Lambda 1.005
2500rpm
CO2 15.11%
HC 10ppm
O2 0.04%
CO 0.028%
COcor 0.03%
Lambda 1.000
Jämfört med SUNs riktlinjer på exakt inställd inom closed loop
CO 0,2%
HC 12ppm
CO2 15,3%
O2 0,1%
Lambda 1,00
Det är en snikkatalysator för jag lägger då fan inte ut 8000kr på den här bajskorven. En katalysator är en katalysator, det känns inte som den bör känna någon som helst skillnad.
En sak till, kan man ohmmäta kablarna hur som helst på en så här "modern" bil? Har för mig att det är dumt för man kan skjuta av airbags.
Fick låna avgasmätare under knivhot idag och avgasvärdena säger som följer.
CO2 15% vol.
HC 13ppm
O2 0.15%
CO 0.027%
COcor 0.03%
Lambda 1.005
2500rpm
CO2 15.11%
HC 10ppm
O2 0.04%
CO 0.028%
COcor 0.03%
Lambda 1.000
Jämfört med SUNs riktlinjer på exakt inställd inom closed loop
CO 0,2%
HC 12ppm
CO2 15,3%
O2 0,1%
Lambda 1,00
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Stift till högstbjudande.


Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Ehm är det dom som var bytta?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Nej det är dom nya jag stoppade i
Det var så alla fyra kom ut ur toppen. Med tanke på VW-stämpeln så skulle det inte förvåna mig om de sitter i sen födelsen.

Det var så alla fyra kom ut ur toppen. Med tanke på VW-stämpeln så skulle det inte förvåna mig om de sitter i sen födelsen.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Har haft några såna på jobbet o det har slutat med katalysator byte. Funkar de nu med stiften?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Jag tar inte ut stiften i onödan men jag kan väl offra mig.
När jag bytte stiften så fick jag säkert 50hk till.
När jag bytte stiften så fick jag säkert 50hk till.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Min gode vän Tommy var snäll och mailade supporten på sitt jobb angående bilen. Han är väl lika frustrerad som mig att den vägrar funka
Så jag skrev ihop ett mail lite kvickt om bilen, kopierade här ovanifrån. Här är svaret.
"Hej, och idag blir det en trisslott för mej
Första gången under mina 13 år på supporten som jag får komplett info, avgas värden mm när P0420 ligger och spökar! Tack, det finns hopp 
Vad jag reagerar på är att du skriver att bakre sonden "jobbar". Vid full funktion så skall främre sonden jobba, men bakre skall stå still på ca 0,6 volt. Svajar bakre sonden i mer eller mindre samma takt som främre, så drar styrdonet den slutsatsen att katalysatorn inte fungerar fullt ut.
Men, jag reagerar samtidigt på att du har fina C02 värden, inget restsyre vilket tyder på att katalysatorn fungerar?
Ta en extra koll på just bakre sondens rörlighet, jag tycker att datalista i Generic är lämpligt då även främre sonden är standardiserad till en visning som smalbands sond vilket gör att det är lätt att jämföra.
Är "alles in ordning" där, så går mina funderingar mot något galet i motorstyrdonet? Alternativt att det är något slumpmässigt tillfälle som t.ex. släpper på syre så koden kommer. Ett bra hjälpmedel kan vara att använda freeze frame datan" i Generic. Där ser du ett antal paramtrar som fryses just då koden sattes. En typ av black box info."

Så jag skrev ihop ett mail lite kvickt om bilen, kopierade här ovanifrån. Här är svaret.
"Hej, och idag blir det en trisslott för mej


Vad jag reagerar på är att du skriver att bakre sonden "jobbar". Vid full funktion så skall främre sonden jobba, men bakre skall stå still på ca 0,6 volt. Svajar bakre sonden i mer eller mindre samma takt som främre, så drar styrdonet den slutsatsen att katalysatorn inte fungerar fullt ut.
Men, jag reagerar samtidigt på att du har fina C02 värden, inget restsyre vilket tyder på att katalysatorn fungerar?
Ta en extra koll på just bakre sondens rörlighet, jag tycker att datalista i Generic är lämpligt då även främre sonden är standardiserad till en visning som smalbands sond vilket gör att det är lätt att jämföra.
Är "alles in ordning" där, så går mina funderingar mot något galet i motorstyrdonet? Alternativt att det är något slumpmässigt tillfälle som t.ex. släpper på syre så koden kommer. Ett bra hjälpmedel kan vara att använda freeze frame datan" i Generic. Där ser du ett antal paramtrar som fryses just då koden sattes. En typ av black box info."
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Min erfarenhet är att felminne på dålig katalysatoreffektivitet betyder att det är så.
Behöver inte synas på avgastest, iaf. inte vad det gäller hc, co och förstås lambda.
Osäker på CO2
Dock finns det små hylsor att sätta på bakre lambdan med ett litet katalysatorelement i för att lura lambdan.
De är väl egentligen till för att ha när man inte har någon katt.
Finns även andra hylsor (billigare) utan något i, antar att det ska hjälpa att flytta ut lambdan lite från avgasstömmen.
Den blir väl slöare då säkert, så det ser ut som att katten jobbar bättre.
Någon skillnad bör det nog vara på org. och pirat kat, med tanke på pris och att de som köper upp beg. kattar för återvinning inte vill ha pirat..
Behöver inte synas på avgastest, iaf. inte vad det gäller hc, co och förstås lambda.
Osäker på CO2
Dock finns det små hylsor att sätta på bakre lambdan med ett litet katalysatorelement i för att lura lambdan.
De är väl egentligen till för att ha när man inte har någon katt.
Finns även andra hylsor (billigare) utan något i, antar att det ska hjälpa att flytta ut lambdan lite från avgasstömmen.
Den blir väl slöare då säkert, så det ser ut som att katten jobbar bättre.
Någon skillnad bör det nog vara på org. och pirat kat, med tanke på pris och att de som köper upp beg. kattar för återvinning inte vill ha pirat..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
vi har haft ett par sånna på jobbet och provat med pirat
katt men det slutar ändå med en org katt för att få ordning på problemet.

http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Det låter jäkligt tråkigt att bilarna ska vara så känsliga att "fel" katt ska trigga en felkod trots att katalysatorn fungerar och gör det den ska.
Jag har läst om de där lambdadistanserna och att de används när man bytt till grövre avgassystem och funderar på en sån på den här gnälliga skiten. Men känns ändå fel eftersom det säkert är något fel.
Jag ska prova lite av tipsen och hittar jag inget så får jag prova distansen.
Jag har läst om de där lambdadistanserna och att de används när man bytt till grövre avgassystem och funderar på en sån på den här gnälliga skiten. Men känns ändå fel eftersom det säkert är något fel.
Jag ska prova lite av tipsen och hittar jag inget så får jag prova distansen.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet
Det räcker inte med tryckmätning på bränslet. Kolla flödet och luft i bränslet också. Jag hade rödlysande grenrör på en bil som drog in luft i soppaledningen. Gick hur fint som helst på tomgång.
Tog ju ett tag att felsöka.
Upptäckte felet då tanken rostat sönder.
Avgasvärden på tomgång och hög tomgång säger absolut inget och ingenting om hur bilen går då man kör med den.
Tog ju ett tag att felsöka.

Avgasvärden på tomgång och hög tomgång säger absolut inget och ingenting om hur bilen går då man kör med den.