Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet

Inlägg av Deztallica »

Golfjävel, -02, automat, 2.0 bensin.
Motorlampa lyser, felkoden säger "katalysatoreffektivitet under tröskelvärde". (OBD:P0420)
Nollar jag så dröjer den några dagar upp till två veckor för den att återkomma. Rent praktiskt är det när signalen mellan främre och bakre lambdasonderna är för lika varandra, då datorn vill att första ska korrigera och den bakre ska vara relativt laminär.

Varit inne på tre-fyra-fem olika verkstäder som petat lite i gröten utan resultat förutom fakturor. Av tidigare ägare givetvis.
*Båda lambdasonderna bytta.
*Tändmodul/spole bytt.
*Tändkablar och stift bytta pga överslag och stiften var de sämsta jag sett.
*Svetsat dit en ny katalysator ty den befintliga var helt tom.
*Svetsat avgassystemet som ramlade isär och alla läckor. Röktestat.
*Röktestat insug.
*Bytt motortempgivare fast den var till synes funktionell.
*Bytt termostat för den fastnade i öppet läge.
M.m.

Börjar få slut på idéer. Har inga referensvärden på lambdasonderna men bakre stod på 0.36V tills man började varva, varvid den vaknade och reglerade även på tomgång. Främre korrigerar mellan 0-5%, vilket känns mycket.

Återstående teorier är:
*Lambdasond(erna) har dött pga FEEET blandning. Jag menar, stort avgasläckage, motorlampa, låg motortemp pga termostat.
*Oljan är inte bytt på några år tillsammans med denna extremt feta blandning har blandat så mycket bensin i oljan att det blir knas där.
*Glapp/skada i någon kabel till lambdasonderna.
*Har även reagerat på en svag doft av förbränd olja, men det kan vara i hjärnan. Vad som nu skulle kunna orsaka det.

Någon med livlig fantasi eller lång erfarenhet som har lust att hjälpa mig att gissa?
Tack!
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
nova70
För mycket laddtryck

Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet

Inlägg av nova70 »

Har varit med om att en sån felkod berott på dålig bränslepump, dålig pump = motorn går magert
Ingen kommer ihåg en fegis, men alla kommer ihåg en idiot
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

dessutom ska man ju komma ihåg att en felkod är början på en felsökning, den pekar aldrig på enskilda komponenter även om många verkstäder tror det. Eftersom du har bytt allt och testat det mesta så skulle nog jag inrikta mig helt på nån glappande kabel eller dålig kontakt nånstans.
Scaro
För mycket laddtryck

Inlägg av Scaro »

Har du satt dit en original katalysator eller "pirat"? Kan ju vara känslig för det kanske?
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Tack för svaren. Det med bränslepumpen lät intressant. Får mäta bränsletryck vid tillfälle. Eller lambda. Ännu en sak som skulle tyda på det är skicket på stiften, bevare mig väl. Lägger in en bild strax.
Det är en snikkatalysator för jag lägger då fan inte ut 8000kr på den här bajskorven. En katalysator är en katalysator, det känns inte som den bör känna någon som helst skillnad.
En sak till, kan man ohmmäta kablarna hur som helst på en så här "modern" bil? Har för mig att det är dumt för man kan skjuta av airbags.

Fick låna avgasmätare under knivhot idag och avgasvärdena säger som följer.
CO2 15% vol.
HC 13ppm
O2 0.15%
CO 0.027%
COcor 0.03%
Lambda 1.005

2500rpm
CO2 15.11%
HC 10ppm
O2 0.04%
CO 0.028%
COcor 0.03%
Lambda 1.000

Jämfört med SUNs riktlinjer på exakt inställd inom closed loop
CO 0,2%
HC 12ppm
CO2 15,3%
O2 0,1%
Lambda 1,00
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Stift till högstbjudande.
Bild
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

Ehm är det dom som var bytta?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Nej det är dom nya jag stoppade i :)
Det var så alla fyra kom ut ur toppen. Med tanke på VW-stämpeln så skulle det inte förvåna mig om de sitter i sen födelsen.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

Har haft några såna på jobbet o det har slutat med katalysator byte. Funkar de nu med stiften?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Jag tar inte ut stiften i onödan men jag kan väl offra mig.
När jag bytte stiften så fick jag säkert 50hk till.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Min gode vän Tommy var snäll och mailade supporten på sitt jobb angående bilen. Han är väl lika frustrerad som mig att den vägrar funka ;)
Så jag skrev ihop ett mail lite kvickt om bilen, kopierade här ovanifrån. Här är svaret.

"Hej, och idag blir det en trisslott för mej :) Första gången under mina 13 år på supporten som jag får komplett info, avgas värden mm när P0420 ligger och spökar! Tack, det finns hopp :)

Vad jag reagerar på är att du skriver att bakre sonden "jobbar". Vid full funktion så skall främre sonden jobba, men bakre skall stå still på ca 0,6 volt. Svajar bakre sonden i mer eller mindre samma takt som främre, så drar styrdonet den slutsatsen att katalysatorn inte fungerar fullt ut.

Men, jag reagerar samtidigt på att du har fina C02 värden, inget restsyre vilket tyder på att katalysatorn fungerar?
Ta en extra koll på just bakre sondens rörlighet, jag tycker att datalista i Generic är lämpligt då även främre sonden är standardiserad till en visning som smalbands sond vilket gör att det är lätt att jämföra.

Är "alles in ordning" där, så går mina funderingar mot något galet i motorstyrdonet? Alternativt att det är något slumpmässigt tillfälle som t.ex. släpper på syre så koden kommer. Ett bra hjälpmedel kan vara att använda freeze frame datan" i Generic. Där ser du ett antal paramtrar som fryses just då koden sattes. En typ av black box info."
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Min erfarenhet är att felminne på dålig katalysatoreffektivitet betyder att det är så.
Behöver inte synas på avgastest, iaf. inte vad det gäller hc, co och förstås lambda.
Osäker på CO2

Dock finns det små hylsor att sätta på bakre lambdan med ett litet katalysatorelement i för att lura lambdan.
De är väl egentligen till för att ha när man inte har någon katt.

Finns även andra hylsor (billigare) utan något i, antar att det ska hjälpa att flytta ut lambdan lite från avgasstömmen.
Den blir väl slöare då säkert, så det ser ut som att katten jobbar bättre.

Någon skillnad bör det nog vara på org. och pirat kat, med tanke på pris och att de som köper upp beg. kattar för återvinning inte vill ha pirat..
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

vi har haft ett par sånna på jobbet och provat med pirat :doh: katt men det slutar ändå med en org katt för att få ordning på problemet.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Det låter jäkligt tråkigt att bilarna ska vara så känsliga att "fel" katt ska trigga en felkod trots att katalysatorn fungerar och gör det den ska.
Jag har läst om de där lambdadistanserna och att de används när man bytt till grövre avgassystem och funderar på en sån på den här gnälliga skiten. Men känns ändå fel eftersom det säkert är något fel.
Jag ska prova lite av tipsen och hittar jag inget så får jag prova distansen.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Det räcker inte med tryckmätning på bränslet. Kolla flödet och luft i bränslet också. Jag hade rödlysande grenrör på en bil som drog in luft i soppaledningen. Gick hur fint som helst på tomgång.
Tog ju ett tag att felsöka. :) Upptäckte felet då tanken rostat sönder.

Avgasvärden på tomgång och hög tomgång säger absolut inget och ingenting om hur bilen går då man kör med den.
Skriv svar