Bigblock cobran, halvfabrikatet

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ac-anton
Lite mer laddtryck

Bigblock cobran, halvfabrikatet

Inlägg av ac-anton »

Tjena!

Jag har haft en ac Cobra kaross ståendes ett tag som det nu är dags att göra nånting utav!
Tanken med bilen är att försöka få den besiktigad till sommaren så man har något trevligt att rulla runt i dem soliga dagarna på året :)

Bilen i sig ska va hyffsat bekväm att åka runt i så det blir ingen värsting motor med stenhård fjädring och bussningar som är hårdare änn Chuck Norris.
Men det kommer gå att svänga runt hyffsat med den och lite pulver ska ner i motorn så den orkar bränna lite gummi iaf ;)

chassiet är köpt från autofab i Helsingborg med Corvette hjulupphägningar och kraftpaketet är en gammal hederlig cheva 454 som det har smygfilats lite på.
växellådan är en kortstrutad th400 som ska göras iordning för att klara av större effekter i framtiden (man måste ju ha automat i en glidarbil).
Bakaxeln är den grövre modellen från Corvette med sviktstålaxlar som tydligen sitter i Dodge viper också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
måste nog höja bilen lite till verkar det som ;)

Bild

Bild

Bild

Bild
en dörr ditlagd för att se passformen på karossen, va inte så farligt som jag trodde :)

Bild
ac-anton
Lite mer laddtryck

Re: Bigblock cobran, halvfabrikatet

Inlägg av ac-anton »

Hej igen! :)

har vart och hämtat lite smådelar och pulat vidare med bilen lite så snart kan man börja torrköra ;)

har börjat fixa iordning golv och torpedvägg med innerskärmar och sånt så det inte kommer upp en massa skit från dem fina vägarna vi har här i sverige ;)

tanken va att man skulle kunna lyfta av karossen och låta golv och sånt sitta kvar men det blir så tajt så man lär väl spräcka denhär gamla glasfiberbaljan isf så den fick pastas ihop med golvet ist så man lyfter bort allting samtidigt ist.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

ska fortsätta med den sista plastningen imorn sen kan man börja passa in ratt och stolar och sånt där annat kul ist för att kladda runt överallt ;)
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Fått yttligare lite småsaker gjort i helgen med inpassning av lite småskit samt plastat klart det mesta i bilen nu :)

tyvärr är jag väldigt dålig på att ta bilder men kom iaf ihåg att fota stolsunderrederna (inte så kul bild kanske men endå) ;)

Bild
ett väldigt platt underrede men efter lite bockning passa det rätt bra ;)
vart nästan imponerad av mig själv när jag upptäckte att alla hålen passade (e rätt dålig på att mäta)¨

Bild

Bild

ska försöka ta mig till bilen imorn också så man får lite tempo på arbetet så med lite tur blir det mer bilder då ;)

tycker även att det är rätt dålig respons i tråden så ni får gärna kommentera vad ni tycker och komma med förslag och kritik på vad man kan förbättra osv :)
eller det kanske är jag som har tummen mitt i handen så man inte tycker att det är värt att kommentera något ;)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Inlägg av blackadder »

Chassiet ser ju riktigt seriöst ut! Är det löstagbara störtbågar?
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Tackar! Ja det är riktigt fint byggtvmed mycket tanke bakom :wink:
Aa bågarna är löstagbara :thumbright:
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

hej igen! :)

Det är inte så tätt mellan alla uppdateringar här men det går sakta men säkert framåt iaf :)
Tyvärr vart det inget skruva i helgen som va tack vare en redig förkylning från helvetet.
Jag kom iaf iväg en sväng idag men det var endel folk i garaget så det blev mest snack men fick iaf lite gjort :rolleyes:
Får ta ett rejält tag i bilen imorn ist. har även beställt lite smågrejer som kanske dyker upp imorgon! :D

Har iaf börjat passa in rattstången och efter en stunds funderande kom jag fram till att det blir trångt... väldigt trångt. får beställa ett par nya stolar med mer "kupad" rygg så jag får bak dem en bit till så man kommer in lite lättare iaf :rolleyes:

Och som vanligt är jag dålig på att fota men kom iaf ihåg att ta nån bild :)

Bild
ungefär den här höjden blir det +- nån millimeter

Bild
såhär har jag tänkt mig att fästet blir. det är ett rör som sitter bultat i torpedväggen så gå själva rattstången inuti röret. va tvungen att svarva till en "hylsa" så det passa mot rattstången och röret.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var nog allt :) ska göra klart resten av fästet imorgon och börja passa in pedalstället på riktigt också ;) hade!
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

Snyggt bygge!
Är karossen från Roadster?
Garagekompisen har ett kit från dem och har oxå problem med avståndet ryggstöd/ratt.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Toni skrev:Snyggt bygge!
Är karossen från Roadster?
Garagekompisen har ett kit från dem och har oxå problem med avståndet ryggstöd/ratt.
Tack så mycket! :) aa karossen kommer därifrån men det finns plats i karossen för mig :)
Det är fyrlinkstagen och hjulhuset som tar i stolsryggen så det behövs mer skålning på stolarna så får man plats hyffsat bra :wink: kan ta bilder och lägga upp senare ikväll :)
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Nu har man fått yttligare en timme avklarad i garaget :)
Vart inte så mycket gjort men fick iaf till 2 rörstumpar som man kan sätta dörrgångjärnen i ;)
Vet inte riktigt hur det kunde ta en timme att kapa 2 rör dock :/

Har även loppat fast rattstångsfästet så man kan torrbryta lite ;)

Bild
Ett av dem väldigt långsamt sågade rören. Verkar va hyffsad passform iaf.
Detta är ingen bärande del till styrningen heller utan är endast till för gångjärnen så ingen tror att all kraft från rattstången hamnar där då den e lite vek ;)

Bild

Bild

Fick tyvärr inget paket idag heller så hoppas på att det kommer imorn ist :)
Ska försöka göra klart fästena till rattstången imorn också om jag hinner :)

Tack och hej :)
Rickard Kulle
För lite laddtryck

Inlägg av Rickard Kulle »

Ser bra ut, Anton!
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

tack så mycket! :)
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

hallå igen :)
blir en miniuppdate här på vad som händer ;)

har fixat några småplåtar som ska agera karossbrickor/fästen som ska fästas i golvet :)

Bild

kanske kommer en lite större uppdate ikväll eller imorn :)
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Blir ju bra det där :thumbright: . Det verkar ju som du har tillgång till dom rätta verktygen :thumbright: . Är det samma ram som till bmw:n? Eller har du byggt ett nytt.?
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

tjena :)
har fått nån timme till nu i garaget så har fått lite mer gjort :)

har börjat fixa fästen till pedalstället och en liten upphöjning då rambalkarna går precis där mina bromscylindrar skulle titta ut :rolleyes:

hann tyvärr inte göra mer då det börjar närma sig final i hockeyn nu ;)
ska fortsätta med bilen när matchen är slut så det kanske blir yttligare en uppdate kväll :)

Bild
upphöjningen som pedalstället ska stå på :)

Bild
en massa hål? :/

Bild
det blev ett baktre fäste mot cylindrarna :)

Bild
blev helt okej om jag får säga det själv ;) har fått lite backjobb på karosseribrickorna också då jag fick en ny ide för dem så det ska göras om efter matchen :)
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Johan_P skrev:Blir ju bra det där :thumbright: . Det verkar ju som du har tillgång till dom rätta verktygen :thumbright: . Är det samma ram som till bmw:n? Eller har du byggt ett nytt.?
tack så mycket :) haha jaa jag har några maskiner som underlättar väldigt mycket faktist :wink: kanske ska lägga upp nån bild på dem också? :)
ne ramen till bmwn står i ett hörn och skäms just nu tills jag vet vad jag vill göra med den :?
denhär ramen har jag faktist köpt av ett företag i helsingborg som inriktar sig på ac-cobror och dem verkar ha en del erfarenhet av vad dem gör när man kollar på ramen. väldigt genomtänkt :thumbright:
Skriv svar