nissan 200sx v8

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
mans-h
För mycket laddtryck

nissan 200sx v8

Inlägg av mans-h »

Hejsan, Måns 20år ifrån skara här
tänkte visa upp vad jag har hållt på med det senaste halvåret!

bilen är en nissan 200sx s13 med en cheva 283 ifrån en älde corvette som är borrad 0,1" med massa godis i sig. bänkade 365hk
jaguar xjs bromsok ifram med amg 63 skivor och s14 framok och skivor ibak, hydraulisk handbroms och ett pedalställ.
zf låda ifrån en bmw 328. Hemmabyggd rostfri tank på 40L, helt nytt elsystem osv!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Re: nissan 200sx v8

Inlägg av Turbokoftan »

Mycket fint projekt du har, kul och se att det är andra generationer än LS1 som används i 200sx.

Vill passa på att ge dig ett litet tips med som tyvärr kanske kan anses som lite sent nu, bakflyttad motor är inte dumt ur vikthänseende men dessvärre tillåter inte t.ex. Drifting-reglementet sådan modifiering av torped och kardantunnel (rätta mig gärna om jag har fel).

Ur tekniska regler Modified:
"3.7 Ingen del av motorblocket får passera torpedväggens lodlinje. "

I PROINT kan man läsa:
"Ingång i transmissionstunnel (kardan-/växelådstunneln) får max vara 460 mm. bred och
minst 250 mm. av torpedväggen ska finnas ovan transmissionstunnel. Efter växellådstunnel
ska transmissionstunnel vara max 250 mm i diameter. "

Det är alltså bara ett tips som konstruktiv kritik så jag hoppas du tar det på rätt sätt, tycker bygget är väldigt snyggt genomfört och samtidigt imponerande eftersom du är så pass ung.

Du har kanske inga planer på att tävla med bilen i drifting, men sett till ett potentiellt andrahandsvärde kan det vara bra att känna till. Det blir ju som bekant fort dyrt när man skruvar i bilar så då kan det vara bra om den går att bruka till flera områden den dagen man väljer att sälja.

Är du nyfiken på tekniska regler för olika bilsportgrenar kan du kika in på: http://www.sbf.se/

Mvh
Cristofer
mans-h
För mycket laddtryck

Inlägg av mans-h »

den dagen jag började med bilen skulle jag "bara byta motor" då den gammla börja knacka som dem små kinapuffarna brukar göra, så en ny motor skulle bli "billigare" än och laga den gammla trodde man ju men så blir det ju aldrig. då vart tanken att jag bara skulle ha en sladdbil på dem lokala träffarna osv. men mycket vill ju ha med så stora bromsar osv skaffades och inredningen byggdes om totalt samt att elen drogs om så bara dem simplaste och mest välanvända funktionerna fanns kvar.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Haha, är nog många som känner igen sig i det där, brukar börja så!

Min första Nissan var faktiskt en likadan som din, det var -06/-07. Efter första veckan rasade turbon pga koxad olja, så det blev en större.. 3" avgassystem, ic, chip osv. Till slut hade man en bil att pendla till o från jobbet med (7mil/dag) som drog runt 1,2l/milen, den blev inte kvar som bruksbil så länge. Fick mig dock att inse att det är trevligt med lite mer motorvolym/vrid vilket du verkar ha insett tidigt:)
http://s184.photobucket.com/user/Coffe_ ... 8.mp4.html

Hur tycker du att pedalstället passade mot golvet och körställningen? Har köpt ett likadant men inte hunnit testa det i min bil.
mans-h
För mycket laddtryck

Inlägg av mans-h »

ångrar faktisk att jag inte köpte ett hängande faktisk, svårt och styva upp golvet samt att det känns som om man trycker "neråt"
men beror nog mycket på hur man har stolen osv!
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Jaså? Det var ju trist att höra, men får man dit de hängande modellerna med original rattstång?

På bilden ser det faktiskt ut som att du skulle ha plats för att hänga det där upp o ner, modda/byta plats på koppling/gaspedal. Går ju någon balk original där under panelen som rattstången hänger i, kanske går att bygga något liknande och montera fast stället i upp-ner? Eller blir pedalerna för långa då?
mans-h
För mycket laddtryck

Inlägg av mans-h »

skall nog gå och fästa det ovanför rattstången, dem hängande pedalställen har oftast "längre" pedaler och ha rattstången mellan broms och gas pedalen
Skriv svar