760 prv v6 turbo konvertera

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niclasbuhre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån dec 09, 2013 7:57 pm
Ort: tomelilla

760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av niclasbuhre »

Hej lite nyfiken på om någon här har erfarenhet av att turbokonvertera prv sexorna börjar få många sånns motorer nu så tänkte bygga leksak till vintern mvh Niclas buhre
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av The »

Hade inte prv sexan nog problem i standardskick? :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
niclasbuhre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån dec 09, 2013 7:57 pm
Ort: tomelilla

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av niclasbuhre »

Jo dom äldre b27-28 hade mycket problem med att fodren sjönk men de rättade dom till i b280 men vet inte hur stakar och block klarar överladning elr de redan ligger på gränsen. De e ju samma motor som ligger i deloreen v6 Twin turbo men vet inte om dom bytte delar eller ej.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är en mycket fin motor det va dock en lite mer känslig motor än B20 och B23 mm så miss sköter man den så får man problem men sköter man den så håller de för mycket effekt. fina toppar och vipor med mekanisk ventilspels justering mm också, kolvar och stakar ser kraftiga ut med, lätt att montera lite hårdare fjädrar med så man kan nog varva över +7000rpm då utan problem då den är kort slagig och med stadig bottendel :thumbright:


några snabba tipps...

1 hel alu motor= inga inga kokningar för då blir det krokigt och papp skimset under fodren går också sönder på B27-28. på B280 är det stål skilms som tål lite mer och som bör användas på B27-28 också med turbo. kör gärna motorn med kallast möjliga termostat om du ska ladda på litec

2 oljan som smörjer kamaxeln kommer i ett rör ovan kam med små hål som coxar igen om man byter olja för sällan. kolla att det kommer olja ur alla hål då du startar en ny motor. rensa rören mycket noga då du sätter ihop en ny motor. kör motorn med bra oljefilter och va noga med att inget skräp finns kvar i olje systemet då motorn skruvas ihop (viktigt på alla motorer men extra viktigt på denna)
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av Enok »

Om jag inte minns fel så fanns det någon grupp c bil som använde den motorn med dubbel turbo.
Peter Olson
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av Pacman »

Peugoet Grupp C och LeMans.
Renault Formel 1
Bägge med 24v-toppar och torrsumpsmörjning.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av fugazi »

Har för mig om att DeLorean provade med turbo också.
lovepow
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:05 pm
Ort: hisingen

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av lovepow »

Testade inte volvo dessa med turbo till volvo 780? Den blev inofficiellt döpt till brand bilen för den brann upp vid testkörningen
Lowe Lundqvist göteborg
niclasbuhre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån dec 09, 2013 7:57 pm
Ort: tomelilla

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av niclasbuhre »

Tror ni det räcker med standard spridare elr man ska slänga på saabs röda spridare direkt har kört dom på b230 turbokonverterad och den gick perfekt på dom?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad vill du åstakomma med din turbo trimning? +30hk eller 650hks E85 monster med stor turbo?

bland de första man ska köpa om man frågar mig iallafall är ett riktigt styrsystem och riktiga spridare pumpar mm. vems gillar jag de har inbyggt minnes kort, BB lamda och lite andra finesser som är väldigt bra att ha.

mvh jens
niclasbuhre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån dec 09, 2013 7:57 pm
Ort: tomelilla

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av niclasbuhre »

Projektet började från början bara för att en polare sa att jag inte kunde turbokonvertera 760 för att varken motor elr multilink skulle hålla. Så de är väl den första steget och bevisa. Där efter e tanken att bygga vidare och köra nitromethan för och se hur mycket man kan ta på ett helt standard block.
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av gsi_dalarna »

Det fungerar fint med turbo på dessa. Köpte en sådan motor förut bara för att få aggregaten. Sen hade dom kört med 0,5 bar i ladd i flera år med.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
niclasbuhre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån dec 09, 2013 7:57 pm
Ort: tomelilla

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av niclasbuhre »

Vet du om dom bytte spridare elr gjorde något annat för att få mer soppa?
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: 760 prv v6 turbo konvertera

Inlägg av gsi_dalarna »

Det satt extra spridare med tryckvakt..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skriv svar