Hej!
Har byggt mig en liten förgasarturbo historia på
min 1602a. I och med effektökningen så vill kopplingen
inte hänga med något mer. På motorn sitter det en sån där
original koppling med spiralfjäder-tryckplatta som tydligen
sitter på 1602 or och tidiga 2002or. Nu är det så att jag har
en koppling till vad jag tror är en 2002a, alltså en "vanlig"
tryckplatta med solfjäder, lamellens diameter är i alla fall
228mm.
Min plan var alltså att ta den tryckplattan tillsammans med
en 4-puckad sinter lamell, sätta dit och hoppas på det bästa.
Nu till frågan, tror ni att en sån
kombination skulle hålla i så det räcker eller ska man gå på
en värre tryckplatta? Bilen väger ca 960 kg och motorn är en
M10b16 med Stromberg förgasare och en liten Saab-turbo,
Laddar ca 0,7 bar.
Mvh//Alex
Bmw 1602 turbo, kopplingsproblem
Re: Bmw 1602 turbo, kopplingsproblem
Ska du inte svina jätte mycke lär de räcka långt med en orginal 228mm. Jag hade en standard koppling när ja hade rödblockaren i min 02:a. Och den orkade med upp till 1, 2bar o börn på 2:an. Envisas man sen med 3 så va de gränsfall. Detta var dock med volvo låda också men bara en 215mm koppling.
Lycka till!
Lycka till!
Re: Bmw 1602 turbo, kopplingsproblem
Tack för svar!
Okej! Det låter ju som att det i alla fall är värt att
testa!
bilen går på gata, med sladd
bus och lek, men även som bruks. Då är det med
andra ord bara att beställa en lamell och testa då!
Tack för hjälp och visat intresse! Mvh//Alex
Okej! Det låter ju som att det i alla fall är värt att
testa!

bus och lek, men även som bruks. Då är det med
andra ord bara att beställa en lamell och testa då!
Tack för hjälp och visat intresse! Mvh//Alex