Fundering om diff Volvobakaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
isacssown
Lite mer laddtryck

Fundering om diff Volvobakaxel

Inlägg av isacssown »

Hej på er!
Ny på detta..

Det är så att jag har rivit en bakaxel från en 740 -88, rensat hela axeln och målat upp den pga att jag håller på och ska bygga en liten driftmissil.
Jag beställde en aussielocker, färdigmonterad i ett original diffhus schimsat och klart ifrån Bakaxeldelar.se.

Fick flytta över kronhjul och hastighetsgivaren från den gamla diffen, samt pressa dit nya lager själv. Den biten gick bra! Lagrena är pressade i bott och allt gick som det ska.
Det sista jag gjorde ikväll var att provmontera diffen i axeln, då blev jag lite fundersam.
Stoppade i diffen, i med drivaxlarna och kände på diffhuset fram och tillbaka, hade då ett litet litet spel i sidled. Ska det vara så?
Man ska väl inte schimsa vid överfallen, det är väl bara i diffen mot diffhuset det ska schimsas, som bakaxeldelar redan gjort åt mig?
Drog jag åt överfallen lite lätt för hand så låser det, och det är inget glapp.
Men det känns lite som att man kan "välja" vart man vill skruva fast huset.
Det är ett glapp i sidled vid varje lager/lagerbana.

Riktigt tacksam för svar.
MVH
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Re: Fundering om diff Volvobakaxel

Inlägg av Niklas Sandström »

Satte du schims under sidolagren?
/ Niklas Sandström
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej.
Shimsen som flyttar diffen i sidled och justerar kuggflankspelet och lagerförspänningen på difflagrena sitter innanför lagerkonan d.v.s. mellan lagerkonan och diffen. För att vara extra tydlig...först dit med shimsen sedan pressar du på difflagerkonan.

Du måste shimsa in detta så du får rätt kuggflankspel. Det är spelet mellan pinjongens och kronhjulets kuggar. Du ska även med dessa shims sätta an difflagrena så dom får rätt förspänning.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
isacssown
Lite mer laddtryck

Inlägg av isacssown »

Niklas Sandström skrev:Satte du schims under sidolagren?
Nu kom jag nog på vad jag gjort fel. Detta var första gången jag höll på med en diff någonsin i mitt liv.
På den sidan där "plattan" som sitter ovanför bultarna till kronhjulet sitter, där sätter man ju plattan, brickan (schimsen) och sen lagret.
På andra sidan har jag ju fan inte satt dit någon bricka, eftersom jag inte fick bort det gamla lagret ordentligt. Fick bort hastighetskransen utan att ta bort lagret på den sidan.

Kan det vara det jag gjort fel? Glömt en schims på ena sidan? För att om jag inte såg fel så satt lagret lite längre ner på ena sidan, men det trodde jag berodde på att den där plattan bygger upp lite på kronhjuls-sidan.
isacssown
Lite mer laddtryck

Inlägg av isacssown »

Nova Jörgen skrev:Hej.
Shimsen som flyttar diffen i sidled och justerar kuggflankspelet och lagerförspänningen på difflagrena sitter innanför lagerkonan d.v.s. mellan lagerkonan och diffen. För att vara extra tydlig...först dit med shimsen sedan pressar du på difflagerkonan.

Du måste shimsa in detta så du får rätt kuggflankspel. Det är spelet mellan pinjongens och kronhjulets kuggar. Du ska även med dessa shims sätta an difflagrena så dom får rätt förspänning.

Själva diffen är schimsad och klar ifrån bakaxeldelar som sagt.
Men sitter det schims på originaldiff-huset som man ska flytta över?
Som jag skrev ovan, så kom jag nog på mig själv nu att det satt en "bricka" på den sidan där plattan som ska "säkra" bultarna till kronhjulet sitter.
Sitter det en likadan på andra sidan?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Ja just det...själva innehållet det som är aussielockern i diffen är färdig shimsat. Sedan skall hela diffen shimsas justeras in i axelhuset. Så att du får rätt spel mellan kronhjul och pinjong. Samt rätt ansättning på difflagrena. Det är dom shimsen som sitter innanför difflagrena. detta måste shimsas in individuellt för varje enskilt axelhus. Det är inte säkert att det bara är att flytta över dom gamla shimsen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar