Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Tjata om vad som helst .
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av W108 »

Jag, 18 år gammal sitter med min nyinköpta sportratt som skall in i bilen. Även navet är nyköpt: Ascona B har ingen rolig ratt original och denna 14" racerkringla VET jag kommer sitta som en smäck i bilen. Ingen som helst mekerfarenhet, men hur svårt kan det vara?

Bryter loss täckkåpan, lossar och lägger undan centrummuttern på rattstången och ...

...rattjäveln sitter ju fast ändå. Drar allt jag kan till ingen nytta. Backar förarstolen så långt bak jag kan och använder min stora kropp för att ackumulera rörelseenergi; Kastar mig bakåt med kroppen och avslutar med att rycka i rattjäveln. Det som skulle sitta som en smäck i bilen, satt istället som en smock i plytet. Jag tror jag slog mig själv medvetslös för någon sekund. :doh:

Så här dum är jag inte på riktigt tycker jag, men mitt handlande bevisar mig fel. Förhoppningsvis har jag utvecklats på de 25 år som förflutit sedan detta hände, men det kanske är liten risk, jag kan vara lika dum ändå, fast äldre?

Nog finns det fler där ute som gjort RIKTIGT obegåvade/ogenomtänkta grejer? Tala ut... :hey:
Brains
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av Brains »

Jag gjorde precis samma sak fast med en katalysator som kraschlandade rätt in i ögonbrynet.
Detta va på en GDS hall och jag gjorde klart arbetet, avslutade med att tvätta bilen in- och utvändigt innan jag for hem.

Väl hemma så såg jag migsjälv i spegeln... Blod över halva ansiktet!
Blödde en del från ögonbrynet tydligen och då slog det mig!
Jag hade ju gått över till dom brevid och lånat dammsugaren inne på GDS hallen och kvinnan hade ett väldigt märkligt uttryck i ansiktet.
Då förstod jag varför!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av Daniel-635 »

Jag skulle parkera, är först på jobbet, 2cm nysnö.
Perfekt för att göra snygga spår i snön, som arbetskamraterna kan beundra när dom kommer.

Under snön är total blankis, åker 15m tvärs över hela parkeringen, med sidan in i en stenkant bucklar tröskeln, och kränger nästan av båda högerhjulen (tappar luften i båda)

Troligen inte det dummaste, men ganska...



En gammal polare till mig skulle kapa av ett avgassystem, låg under bilen när den hängde bara på en garagedomkraft. (Bara en sån sak)
Vinkelslipen högg när avgassystemet nöp fast skivan, och han drog ett stort hål i bensintanken med vinkelslipen.

Som tur vart, började det inte brinna, och eftersom bilen vart så högt hissad i ena sidan, rann heller bensinen inte ut.
Lite kemisk metall på plasttanken och saken vart fixad :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 927
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av blackadder »

Första bilen jag hade var en volvo 240 och när jag skulle byta däck fick jag se att fjädern framme höll på att glida över kanten.

Vet inte hur det hade gått till, eller hur jag tänkte, men jag fick för mig att vrida fjädern så den skruvade sig tillbaka.

Helt plötsligt satt jag fast med båda händernas fingrar i kläm och efter att jag skrikit färdigt fick jag lirkat loss den ena handen och fick tag på en mejsel som jag nätt och jämt kunde lyfta fjädern så pass så jag fick loss andra handens fingrar.

Vänsterhandens två naglar lossnade med en gång, den tredje efter ett par dagar, ihop med två på högerhanden. :whistle:
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av W108 »

Gött att se att man inte är ensam dum :lol:

För många år sedan skulle jag och några polare åka och äta på ett ställe, jag körde.
Väl framme stängde jag av bilen, hoppade ur slog igen förardörren för att få lyssna på ett skrik utan dess like.
Det visade sig att kompisen som satt bakom mig greppat med handen runt B-stolpen då han skulle svinga sig ut, och den dörren stängde jag med kraft, och den gick helt igen.

I höjd med att rutan började i nederkant såg jag fyra fingrar vikta i hela dess längder, och bakom bakdörren var tillhörande vidhängande människa, vrålandes högljutt. Hur fan kan man greppa på ett sådant ställe när man går ur en bil?
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av jonas landin »

Daniel-635 skrev:Jag skulle parkera, är först på jobbet, 2cm nysnö.
Perfekt för att göra snygga spår i snön, som arbetskamraterna kan beundra när dom kommer.

Under snön är total blankis, åker 15m tvärs över hela parkeringen, med sidan in i en stenkant bucklar tröskeln, och kränger nästan av båda högerhjulen (tappar luften i båda)

Troligen inte det dummaste, men ganska...
Gjorde precis samma sak, men det var svart is och gårdsplanen/parkeringen lutade svagt, på "nedre gaveln" stog våra sopcontainrar varav en letade sig in genom rutan på höger bakdörr!
Lite lätt pinsamt när jag inte kom därifrån fören det ljusnat och alla fick en chans å se spektaklet!
Tur att det bara var en vinterbil iaf!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
tobbefs1
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis feb 14, 2012 11:39 am
Ort: lycksele

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av tobbefs1 »

jag och en kompis bytte bromskivor på hans cheva i somras och var dum nog att använda endast en domkraft dessutom ute på gräsmattan.
minns itne varför men av någon konstig anledning så kröp han under bilen och just då sjönk domkraften och bilen föll ner från den, men tur är att den va så pass hög så han fick sej bara en rejäl smäll av underredet då fjädringen sjönk ihop sen kunde han krypa ut. Annars ha jag alldrig gjort något dumt bilrelaterat :whistle:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av Dennis Öhman »

Skulle kapa framfjädrarna i en volvo 740 17-18år gammal, drog ihop fjädern med 2st fjäderspännare, kapade fjädern.
lossade spännarna, på nått sätt jag inte minns så fick jag in handen mellan fjädern och fjädertallriken så jag fastnade med alla 4a fingrar mellan där och sista fjäderspännaren hoppade lös. Där satt jag och försökte desperat få fast ena spännarn med en arm för att kunna släppa spänn för att kunna få lös handen :/
Dänniz 073-8447664
Truckeroffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån mar 19, 2012 1:10 pm
Ort: Trollhättan

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av Truckeroffe »

Skulle stressa iväg till tandläkaren, var 18-20 år då. Solen stog så där jobbigt den gör på eftermiddagarna.
Blinkade in mot parkeringen o såg knappt var jag körde min gamla 240. Tänkte aah en tom ruta började svänga.
Sen banan bröta de till o hela bilen höll på o tippa på sidan.
Tog lite hastigt o lustigt stopp o några på parkeringen såg såklart. Knallröd i fejset klev jag ur o suckade o muttrade för mig själv..
Stog på en stor rund sten som var 50-60 cm hög med halva bilen!
Tänkte a va fan o drog i backen o kom lös, parkerade o gick in.
Gick ju fint ändå, bara styrservofästet som gick halvt av :)
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av W108 »

Det här var ju inte jag, men arvsanlagen kanske finns där ändå?

Mor och Far skulle köpa ny bil, eller rättare sagt en nyare bil än vad de hade. Efter avslutat provkörning som utföll till belåtenhet så funktionstestade de reglagen och funktionerna. Efter en stund kom säljaren och undrade vad de tyckte.

Morsan vred då på fläkten på högsta hastighet och placerade sin hand över ett högtalargaller; -Det blåser ingenting här...
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av Whiplash »

Hmm? Bilrelaterat ? Hade en gång en Passat diesel -79 som fodrade en del planering när det gällde omkörningar :doh: körde bandare på nåt vägbygge i Åseletrakten och hade väl lite bråttom dit. Börjar hinna ikapp en lång karavan med bilar ,de sista och dom första hade kåpsläpar....... Ja vad gör man ..... standardförfarande vid omkörning ........ saktar in lite och släpper dom en bit ...... sen så ger man Passaten fria tyglar när man vet att det strax kommer en lämplig raksträcka :thumbright: Hade nog lyckats skrämma upp den i dryga 150 blås när jag passerade kön ........... av polisbilar :shock: Ja vad gör man ?? blåser förbi och börjar tänka ut en plan B :doh: Efter kurvorna så dök det upp en skogsbilväg som jag bröt in på och precis hann gömma mig bakom en virkeshög innan jag såg första polisbilen passera med blåljus .........

Med en puls på 200 så måste det nästan räknas som en aha-upplevelse
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av nicke.t »

jag slakta en bil i firma garaget å slog ett hål i tanken för de va mycke soppa kvar i, blir ju en del spill på golv mm. sen körde ja rondel på nåt runt motorn, å då kan man ju gissa va som hände woff typ så brann de under hela bilen. :doh: idiot.

men hadde en slang framme å även ett par släckare. räckte med vattenslang under å i tanklocket så de brann väll en minut men vilken panik kunde bränt ner hela firman som även andra firmor är inhyrda i. de är de dummaste bilrelaterat.å de va riktigt jävla korkat. men man lär med åren.
tel 0707149931
Scorpio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Ort: Bara
Kontakt:

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av Scorpio »

I körkortsåldern(mitten på 80-talet) hade jag en VW Golf där koppling/växellåda var lite småskum. Jag fick av någon anledning för mig att det handlade om att fylla på växellådsolja.. Öppnade därför på vad jag inbillade mig var påfyllningen till växellådan och slog i en liten skvätt. Enda resultatet blev dock att kopplingen slirade hejdlöst. Jag hade lyckats hälla växellådsolja i öppningen på sprängkåpan...

Jag är ingen expert idag heller men sååå illa trodde jag inte att det var ens på den tiden(jag hade trots allt haft isär CIH:n på min Ascona B några gånger och fått den att rulla igen).
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av jonas landin »

Hehe, den e nog fler som gjort, brorsan gjorde det på en golf 3, satt ju en fin plopp där!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Det dummaste ni gjort, bilrelaterat?

Inlägg av W108 »

Än så länge leder nog nicke.t. Men det är inte omöjligt att jag tycker det för att det känns bättre att fler inte tänker INNAN de agerar.

Kul historier över lag iaf. Men nog finns det fler?
Skriv svar