Historien är väl i vart fall som följer... Efter att i alla år ha kört diverse vedbodtrimmade silvertejpade surhinkar och bott i garaget på helgerna för att kunna köra på veckorna, så råkades jag bli vuxen, och handlade mig en förnuftig, bra, praktisk, kommunalgrå och dötrist familjebil som alla andra. Det var väl på tiden va?
![Bild](http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3822_zps30585c3b.jpg)
Min stadgade, trygga tillvaro som husägare med heltidsjobb, ny gräsklippare och gråtrist Svenssonbil såg ut att arta sig bra, detta tills den dagen då jag gjorde misstaget att öppna kylarlocket och hitta...OLJA!
![:angryfire:](./images/smilies/angryfire.gif)
Normalt sett blir folk rika på att hitta olja, men jag blir bara fattig som det verkar...
Efter att ha lyft toppen så konstaterades att den varken var sprucken eller mongoskev, så får väl skylla allt på packningen då. Men det avslöjade även en sådan sak som att kamaxeln...verkar ha väldigt god lust att gå i pension.
![:doh:](./images/smilies/doh.gif)
Ett samtal till Mercedes gjorde gällande att en ny originalkam skulle gå ungefär på en fungerande bils värde...
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Och det känns som att hotroddern inom mig efter en lång tids sömn började vakna.
Jag är medveten om att när det gäller KPK (KulPerKrona) så ligger kanske inte sugtrimning av Mercedes 8V vidare bra till, men nu är ju lika toppen av, och motorn måste åtgärdas, och det känns som att det kostar oavsett.
http://www.dbilas-shop.com/Products/Per ... _2666.html
Ser att det nu finns lite roligare kamprofiler än original att få tag i, och funderar på om någon av de två tamare varianterna hade fungerat bra i en halvvässad gatmotor utan att man behöver stånga sig blodig med att få sakerna att lira ihop? Är kanske 276-gradaren att föredra i sådana fall t.o.m. eller kan 280/284an funka den med?
Jag sparar ju ändå ett par tusen jämfört med en originalkam så det känns tillika mer lockande...
Någon här kanske kan svara tvärsäkert? Men såvitt jag hört så GÅR det att plana dessa toppar en del innan det blir problem. Eftersom packningen också farit så känns det hur som helst som att man vill hyvla den lite för att vara säker, och att då ta någon tiondel till är ju inget mer jobb så länge som det går. Törs man gå på en halvmillimeter kanske? Och ger det i så fall en komphöjning som kan funka bra ihop med kammen?
Minns jag inte helt fel så skall 16-ventilaren ha ett extraktorrör som standard, och ännu bättre, minns jag inte helt fel så är flänsen identisk med 8V? Men vet att det finns de som har mer praktisk erfarenhet än vad jag har, som bara går på hörsägen, så stämmer det?
Annars är ju cylinderavståndet detsamma, så avståndet mellan portarna kan ju inte skilja alltför mycket, så det borde ju funka med en ny fläns? Med tanke på att dessa är anpassade för W201, får det plats i en W123?
En del har ju utforskat dessa toppar med vet jag, och kommit fram till att de ser mycket bra ut. Någon som sett på dem som har någon tanke på om det finns någonting som skulle behöva göras åt dem i alla fall för ett koncept i stil med det jag grunnar på?
Sprutet....kanske en hake då jag tyvärr hört talas om bromssiffror på helt standard M102or med moderna styrsystem och bränsle och tändning optimerat.
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Någon som har saker att inflika med, synpunkter på mitt spånande?
Det är liksom ganska lösa funderingar ännu och jag säger ingenstans att jag varken vet vad jag pratar om eller tänker rätt...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Och nej, jag har inga planer att varken köra åttor på strippen eller rasta supror, utan kände mig bara sugen att experimentera lite med maskineriet när det ändå var isärplockat....hm.