Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Hej! Minns ni mig? Nähä inte? Ja jag tänkte väl det. Bra.

Historien är väl i vart fall som följer... Efter att i alla år ha kört diverse vedbodtrimmade silvertejpade surhinkar och bott i garaget på helgerna för att kunna köra på veckorna, så råkades jag bli vuxen, och handlade mig en förnuftig, bra, praktisk, kommunalgrå och dötrist familjebil som alla andra. Det var väl på tiden va?

Bild

Min stadgade, trygga tillvaro som husägare med heltidsjobb, ny gräsklippare och gråtrist Svenssonbil såg ut att arta sig bra, detta tills den dagen då jag gjorde misstaget att öppna kylarlocket och hitta...OLJA! :angryfire:

Normalt sett blir folk rika på att hitta olja, men jag blir bara fattig som det verkar...

Efter att ha lyft toppen så konstaterades att den varken var sprucken eller mongoskev, så får väl skylla allt på packningen då. Men det avslöjade även en sådan sak som att kamaxeln...verkar ha väldigt god lust att gå i pension. :doh:

Ett samtal till Mercedes gjorde gällande att en ny originalkam skulle gå ungefär på en fungerande bils värde... :|

Och det känns som att hotroddern inom mig efter en lång tids sömn började vakna.

Jag är medveten om att när det gäller KPK (KulPerKrona) så ligger kanske inte sugtrimning av Mercedes 8V vidare bra till, men nu är ju lika toppen av, och motorn måste åtgärdas, och det känns som att det kostar oavsett.

http://www.dbilas-shop.com/Products/Per ... _2666.html

Ser att det nu finns lite roligare kamprofiler än original att få tag i, och funderar på om någon av de två tamare varianterna hade fungerat bra i en halvvässad gatmotor utan att man behöver stånga sig blodig med att få sakerna att lira ihop? Är kanske 276-gradaren att föredra i sådana fall t.o.m. eller kan 280/284an funka den med?

Jag sparar ju ändå ett par tusen jämfört med en originalkam så det känns tillika mer lockande...

Någon här kanske kan svara tvärsäkert? Men såvitt jag hört så GÅR det att plana dessa toppar en del innan det blir problem. Eftersom packningen också farit så känns det hur som helst som att man vill hyvla den lite för att vara säker, och att då ta någon tiondel till är ju inget mer jobb så länge som det går. Törs man gå på en halvmillimeter kanske? Och ger det i så fall en komphöjning som kan funka bra ihop med kammen?

Minns jag inte helt fel så skall 16-ventilaren ha ett extraktorrör som standard, och ännu bättre, minns jag inte helt fel så är flänsen identisk med 8V? Men vet att det finns de som har mer praktisk erfarenhet än vad jag har, som bara går på hörsägen, så stämmer det?
Annars är ju cylinderavståndet detsamma, så avståndet mellan portarna kan ju inte skilja alltför mycket, så det borde ju funka med en ny fläns? Med tanke på att dessa är anpassade för W201, får det plats i en W123?

En del har ju utforskat dessa toppar med vet jag, och kommit fram till att de ser mycket bra ut. Någon som sett på dem som har någon tanke på om det finns någonting som skulle behöva göras åt dem i alla fall för ett koncept i stil med det jag grunnar på?

Sprutet....kanske en hake då jag tyvärr hört talas om bromssiffror på helt standard M102or med moderna styrsystem och bränsle och tändning optimerat. :| Men är inte K-jet åtminstone någorlunda förlåtande mot mer moderata trimningsgrader?

Någon som har saker att inflika med, synpunkter på mitt spånande?
Det är liksom ganska lösa funderingar ännu och jag säger ingenstans att jag varken vet vad jag pratar om eller tänker rätt... :roll:

Och nej, jag har inga planer att varken köra åttor på strippen eller rasta supror, utan kände mig bara sugen att experimentera lite med maskineriet när det ändå var isärplockat....hm.
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av Danne F »

Detta kommer bli en intressant tråd.
Har själv gått och blivit lite kär i Mercedes efter att ha mekat med sambons mormors Mercedes.

MVH
Merca ted
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 02, 2014 12:35 pm

Re: Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av Merca ted »

Ser fram emot denna tråd!!
Tror ändå de smidigaste om du är ute efter KPK utan turbo är att antigen pilla ner en maskin från 280e som satt original i 123 med dubbla kammar nästan 200 hästar och långt register, annars finns de en hel del både fyror och sexor från 124 som passar ganska bra som t.ex m104 300e 24v med mekanisk sprut upp på 90 talet= ingen större operation med elsystem.
Mvh
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mja. Jag förstår helt klart vad du menar.
Bara det att här var det väl från början inte tänkt som mycket annat än att byta toppackning och köra, men det såg inte bra ut med kammen när jag rev motorn.
Och en vassare kam ger ju mer KPK än en originaldito när den är ett par tusen kronor billigare. Och då kan man lika gärna småfila lite på resten, så kanske man får ut någon liten ponny här och var.
Sätter jag ner en M104 så VET jag att den kommer gå betydligt bättre än den gör idag. Att sugtrimma M102 8V är däremot ganska okänd mark, inte bara för mig, och det är ju alltid lite spännande att se om man märker någon skillnad.
Sedan är det ju alltid det här med regbesiktning osv. som ställer till det.... Den besiktningsman som märker att det sitter en lite lurvigare pinne i topplocket finns ju inte, så länge det rör sig om måttliga förändringar, sitter det däremot en helt annan motor lär det ju bli lite mer livat i luckan.

Ska man ha mycket KPK när det gäller Mercedes så tror jag att W123 är fel väg att gå hur som helst. W201 är betydligt lättare och har med sina modernare hjulupphängningar väghållning som är av en helt annan kaliber. Dessutom finns den med M103 original i 2,6an. En 103 eller 104 med lite mer kubik, plus en liten fläkt på det, i en sådan, borde kanske vara bästa receptet för att få en rolig merca billigt...
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nu har jag beställt kamaxel...fick bli en 276a, fegade ur lite, kändes som att man inte bör ta i så man spricker för måttligt gattrim...

Är det någon som vet hur det är med främre krängningshämmaren egentligen?
En del säger att det sitter en grövre på 300 TDT, andra säger att den sitter på alla T-modeller (kombi), jag är inte säker på att någon av de sakerna stämmer......
moffa699
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tis sep 10, 2013 7:25 pm
Ort: Tidan

Re: Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av moffa699 »

http://www.mbsca.com/forum/index.php

Där finns det hur mycket som helst om Mercedes,det dom kan har jag haft väldigt mycket nytta av.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Måttfull sugtrimning av trist familjesedan?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Är medlem där...
Skriv svar