Jag har bland annat en Saab 9-5 2,3 turbo Automat från -99, och har aldrig haft något problem med den, men nu har något hänt.
Det började med att dottern lånat den och ringer mig efter att ha blivit ståendes, när jag kommer dit märker jag att jag kan köra bilen bara jag håller lite gas, släpper jag gasen dör bilen. Under färden hem tänker jag att det nog bara är någon vacuumslang som hoppat av och kollar detta direkt.
Mycket riktigt så hade en av de många slangarna helt gått av och jag bytte då den med en slang jag tog från en skrotbil här hemma. Jag var säker på att detta var problemet.
Nu fanns det tomgång igen men väldigt oregelbunden sådan (dippar ned mot 500 varv), och "Check engine"-lampan lös fortfarande så jag testade att koppla bort batteriet och lampan släcktes.
Nu är tomgången som den skall och bilen är helt normal att köra, med två undantag: Står jag stilla och varvar upp motorn så funkar det såvida jag inte väldigt hastigt ger fullgas, när jag gjort detta går tomgången ned till inget och motorn dör, det andra är om jag ger fullgas när jag kör, då tänds "Check engine"-lampan igen och bilen är konstig.
Detta försvinner varje gång jag kopplar bort batteriet, men återkommer också varje gång jag kör "hårt", så något händer vid själva fullgasgivandet. Obs: Jag kan ha full gas om jag trampar pedalen långsammare.
Idag har jag bytt samtliga undertrycksslangar mot nyinköpta för att förvissa mig om att det inte är fler som spökar, men ingen skillnad.
Sedan ser jag att pumpmotorn för att få undertryck går hela tiden direkt när tändningen slås på, skall den göra det? Jag har aldrig kollat hur det varit då bilen var som den skulle.
Den pumpar alltså luft oavbrutet direkt när tändningen slås på och gör så ända tills jag trampar ned bromsen helt, då stannar den efter några sekunder. Kan det ha något med bromssystemet att göra, eller skall det vara så?
Jag tänker också att det här felet INTE fanns innan den där vacuumslangen gick av, så kan det ha skett något i samband med detta?
Jag har sökt och läst i timtal på olika forum där folk verkar ha haft liknande problem, men inget svar har hjälpt mig, så jag frågar här där jag vet att det finns så sjukt många duktiga personer.
Är det någon som har några idéer på vad som krånglar? Jag är ytterst tacksam för alla svar, även om det "bara" är vilda gissningar, men jag vill börja med att sortera ut tänkbara källor där jag inte behöver köpa massa grejer för att testa. Jag har provat OBD2-läsare, men inte fått något vettigt ur den...
Motorproblem Saab 2,3t -99 (dippande tomgång)
Re: Motorproblem Saab 2,3t -99 (dippande tomgång)
Ja j*vlar, nu går bilen som den skall igen, Tack HX52, du löste det åt mig på bästa sätt!

Re: Motorproblem Saab 2,3t -99 (dippande tomgång)
gött att de funka (har återställt ett gäng under min tid)