Volvo b23 turbo motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Volvo b23 turbo motor

Inlägg av RICKARD B »

Tjena håller på och ska bygga ihop en motor till min 245a o då blir det en b23 turbo . Jag har ett borrat b21 block till b23 och har tänkt plocka över kabel härvan från en Volvo 240 89a med lh 2.4. Sedan har jag turbo grejer från en b230 fk. Det jag vet att jag måste fixa fäste till vevaxel givare och oljeretur. Hur är det med sprutet behöver det några sensorer som inte b21 blocket har? Knack sensor och vatten temp och liknande? Mvh Rickard
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo b23 turbo motor

Inlägg av Erland Cox »

B21 borrat till B23 är en dålig ide' även utan turbo.
cylinderväggarna blir för tunna.

Erland
Användarvisningsbild
tobbefs1
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis feb 14, 2012 11:39 am
Ort: lycksele

Re: Volvo b23 turbo motor

Inlägg av tobbefs1 »

du behöver samma givare som bilen du fått sprutet ifrån. Alltså tempgivaren och knacksensorn tpsen luftmassemätaren tomgångsmotorn mm.
Är vell bara igentligen knacksensorn och vevaxelgivaren som behövs till blocket, sen tempgivaren på toppen sen äre vell igentligen inge mera som sitter fast i själva toppen och blocket om jag inte missat nått.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo b23 turbo motor

Inlägg av Robert Markström »

Vr givarn bak på B230 blocken finns det inte fästen för på b21 & b23 :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar