Tig svetsa oljetråg

Tjata om vad som helst .
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Tig svetsa oljetråg

Inlägg av _night rider_ »

Tänkte tigga igen ett hål i ett oljetråg (Alu)
Är de nått speciellt man måste göra när det är
Smutsigaste Alu man kan tänka sej? Har hört att
Man bör ha tillsats med mkt magnesium? Ja har bara
De där vanliga als5?? vad de nu heter. Ska man köra
På hög rens inställt på tiggen innan? Förvärma?

Några tips?
ride hard die free!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av Daniel-635 »

Kör rent alla sprickor eller håligheter med en roterande fil.

Vinkelslip drar ner massa skräp i materialet, så försök att undvik det.

Förvärm gärna med gasol acetylen spisplatta vad som helst.
Det kommer att trycka ut olja ur porerna, vilket du kommer ha nytta av.

Tvätta rent med Bräkleen eller T-röd och värm en gång till.


Sen tror jag inte det spelar så stor roll om du kör med Alsi eller ALmg5 faktiskt.

Kör med så mycket oxidbrytning du kan innan elektroden överhettas.

Passa på att börja svetsa innan det svalnat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av _night rider_ »

okej tack för tipset.. svetsen ja har är en stahlwerk 315 acdc.. ja har blåa elektroder hoppas det funkar..
ride hard die free!!
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av _night rider_ »

de gick inte och svetsa tråget med tiggen. provade på en annan alubit och de blev bara kraftigt sot och porer det bara fräste
precis som att man körde helt utan gas.. provade mison ar sedan ren argon. men ingen skillnad. svetsen var ställd ac såklart
slipade med roterande fil och rengjorde noga med sprit.. körde nästan max på rens så wolframet smältde nästan direkt men ingen skillnad.. kan de vara fel på svetsen? körde 7ans gashylsa och provade olika gasflöden men ingen skillnad.. ngt är ju fel?
kan de vara elektroden? körde med en 1,6mm blå

så ja rullade bort den och tog
fram alu miggen då gick det fint och svetsa? så jag fick svetsa tråget med den istället..
ride hard die free!!
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av effe »

Prova 2.4 elektrod gasflöde typ 15 event grön eller grå elektrod
och ej för långt ut med elektrod från gashylsa
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av fugazi »

Jo... en grön 2,4 är nog en bra början.
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av _night rider_ »

okej men blå ska ju funka till allt? jo ja visste att 1,6mm elektrod skulle bli för klen jag ska fixa grön 2,4mm. men tänkte att denn håller en stund iaf.. läste nånstans att man måste ställa upp ac frekvensen hz när man kör i gjuten alu så den bryter oxid skiktet? men denna kan man inte ställa på den som jag har? är det boven i dramat?

ger för lite ström i alu att det sotar och blir porer?
ride hard die free!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av Daniel-635 »

Med en 1,6 volfram tål det verkligen inte mycket ström.
Speciellt inte om man ställer upp AC balansen så att det ska rengöra mycket.

Det som händer är ju enkelt uttryckt att värmen "dras från" materialet och att oxiden ska följa med.
Då blir istället volframelektroden belastad av värmen.

Nästan på att även 2,4 är klent i ett tråg, med 130-150 A och mycket oxidbrytning, blir det stor belastning.

Och JA får man inte upp tillräcklig värme blir det bara massa svart oxid och sot.

Högre AC frekvens hjälper framförallt till att hålla ljusbågen centrerad och stabil, vilket i sin tur gör det lättare att få rent och snyggt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av _night rider_ »

då beror säkert den svarta soten och porerna på att det var för dåligt med ström. ska prova med
grövre elektrod.. en fråga till: om jag går upp på grövre elektrod kan ja köra fullt då på "rens" om den inte smälter elektroden då vill säga? eller påverkar det ngt annat än att elektroden smälter?

fan miggen funkar ju 100 ggr bättre att sy i alu med än tiggen. bara rengöra, ställa 2 rattar och sedan svetsa :thumbright: tiggen bara spottar och fräser och nöjjer sej aldrig med sina 100 olika rattar och justeringar :wink:
ride hard die free!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av Daniel-635 »

Kolla denna videon, ganska informativ angående AC balans.

http://www.youtube.com/watch?v=RG4ZOwSw9CQ
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Re: Tig svetsa oljetråg

Inlägg av _night rider_ »

köpte 2,4mm elektrod (guld) och övade på ett tråg.. blev bara sotigt och porigt provade
kräma rejält med ström och då smälte de bara hål.. körde på full rens 7ans gashylsa och 10l/m gas

Men då prövade jag byta till 6:ans gashylsa och skruvade ner gasen till 6l/min och då
vips så blev det en fin smälta och det gick att svetsa. hur kunde det bli sådär?
ride hard die free!!
Skriv svar