Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Hej!
Har följande problem. Har köpt en större kompressor till min bil. Bilen är en gammal mustang men motorn är från en Shelby GT500 vilket innebär. 500hp original, 5,4liter, 32V, kompressor och naturligtvis insprutning. Hade motorn suttit i original bilen så hade man kört ett Boost-A-pump system som drar på mera volt då det behövs mera soppa. Men det funkar inte med Fords Control Pack. Control pack är Fords egna eftermarknadstillbehör som gör att man kan sätta motorn i en gammhärk. Den nya "datorn" bryr sig inte om en massa onödiga signaler som finns på nya bilar. Sen original bränslesystem har ingen retur till tanken utan original boxen styr pumpen. I min installation så sitter det en vanlig bränsletrycksregulator som är "kopplad" mot laddtrycket så mera ladd mera soppatryck.
Så frågan är egentligen hur gör jag nu? Sätter jag in en fläsk Aeromotive pump så krävs det en pumps styrning för den fixar tydligen inte att gå på 100% då man fiskör. En Bosch 044 pump blir för klent. Sätter jag dubbla hur blir det? Kan man köra dessa kontinuerligt eller "kokar" man bränslet då? För det blir en herrans massa bränsle som pumpas i onödan då man glider runt stan och tror att man är frän. Hade det varit en ren racebil så hade det väl bara varit att mata på soppa i våldet de korta stunder man kör. Men det här öket ska klara en cruisingkväll utan få hjärnblödning.
Tips mottages tacksamt.
Mvh
Peter
Har följande problem. Har köpt en större kompressor till min bil. Bilen är en gammal mustang men motorn är från en Shelby GT500 vilket innebär. 500hp original, 5,4liter, 32V, kompressor och naturligtvis insprutning. Hade motorn suttit i original bilen så hade man kört ett Boost-A-pump system som drar på mera volt då det behövs mera soppa. Men det funkar inte med Fords Control Pack. Control pack är Fords egna eftermarknadstillbehör som gör att man kan sätta motorn i en gammhärk. Den nya "datorn" bryr sig inte om en massa onödiga signaler som finns på nya bilar. Sen original bränslesystem har ingen retur till tanken utan original boxen styr pumpen. I min installation så sitter det en vanlig bränsletrycksregulator som är "kopplad" mot laddtrycket så mera ladd mera soppatryck.
Så frågan är egentligen hur gör jag nu? Sätter jag in en fläsk Aeromotive pump så krävs det en pumps styrning för den fixar tydligen inte att gå på 100% då man fiskör. En Bosch 044 pump blir för klent. Sätter jag dubbla hur blir det? Kan man köra dessa kontinuerligt eller "kokar" man bränslet då? För det blir en herrans massa bränsle som pumpas i onödan då man glider runt stan och tror att man är frän. Hade det varit en ren racebil så hade det väl bara varit att mata på soppa i våldet de korta stunder man kör. Men det här öket ska klara en cruisingkväll utan få hjärnblödning.
Tips mottages tacksamt.
Mvh
Peter
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
kör två 044 du, väldigt många som kör det,, no problems.
Och om du kör vanlig bensin, dra alurör under bilen fram och bak så kyls soppan.
Och om du kör vanlig bensin, dra alurör under bilen fram och bak så kyls soppan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- möller
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 271
- Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
En walbro gst450 borde funka utmärkt.
Har kört lite över 700hk med en sån på e85.
Har kört lite över 700hk med en sån på e85.
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Så sant att många gör det men jag vill inte göra nåt bara för att andra gör det. Vill som ha lite koll på vad man gör. Känns på nåt vis onödigt att mata soppa för en babiljon hk då man står på tomgång vid rödlyset. Men det kanske är så de flesta gör?Kadett4wd skrev:kör två 044 du, väldigt många som kör det,, no problems.
Och om du kör vanlig bensin, dra alurör under bilen fram och bak så kyls soppan.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
jo,, så är det.
Jag har en Walbro GST400(lillebror till den Jimmie nämner) i min merca.
De har sjuka pumpdiagram, orkar upp mot 10bar utan att knappt tappa nåt.
Jag matar soppa värt 680hk och ingen tendens till att soppatrycket ska sjunka.
Jag tänkte dock i banan att det var en enkel uppgradering med en till om du redan har en 044.
Mvh
Edit:
Jag har en Walbro GST400(lillebror till den Jimmie nämner) i min merca.
De har sjuka pumpdiagram, orkar upp mot 10bar utan att knappt tappa nåt.
Jag matar soppa värt 680hk och ingen tendens till att soppatrycket ska sjunka.
Jag tänkte dock i banan att det var en enkel uppgradering med en till om du redan har en 044.
Mvh
Edit:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Ok då är jag med på hur du tänkte. Har inte en 044 nu. Blev "lurad" på en skitdyr Aeromotive pump då jag satte ihop bygget. Den funkar just nu men den räcker inte till den nya kompressorn. Så går det då man har bråttom och inte gör hemläxan.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
trök..
Jag försökte iaf göra läxan rätt med min kompressorinstalltion i mercan, hittils funkar det
Har haft andra bekymmer bara, givare som sagt upp sig.
Jag försökte iaf göra läxan rätt med min kompressorinstalltion i mercan, hittils funkar det
Har haft andra bekymmer bara, givare som sagt upp sig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Undra om en sån här räcker?
http://www.deatschwerks.com/products/fu ... ump-detail
PPF annonserade just att dom börjat sälja dom http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =6&t=85222
http://www.deatschwerks.com/products/fu ... ump-detail
PPF annonserade just att dom börjat sälja dom http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =6&t=85222
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Kanske går bygga om din catchtank och köra en sån här i den? http://www.streetperformance.se/bransle ... nk/25670-0
Lär ju bli mindre ljud då också
Lär ju bli mindre ljud då också
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Tror den är just se pass för klen.Steve skrev:Undra om en sån här räcker?
http://www.deatschwerks.com/products/fu ... ump-detail
PPF annonserade just att dom börjat sälja dom http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =6&t=85222
En sån här gris räcker till
http://aeromotiveinc.com/products-page/ ... fuel-pump/
Men då vill f¤¤&¤&nstyget ha en sånhär för att fungera i en bruksbil som kanske inte går på fulla spjäll hela tiden
http://aeromotiveinc.com/products-page/ ... ontroller/
Funkar säkert lika bra som det är dyrt. Har som fastnat i det att det känns tokfel att blåköra två 044pumpar eller en fläskpump på 100% hela tiden. Men man kanske bara är ett fjask som vanligt?
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
MÄT soppa trycket i railen, då ser du om det räcker.
(under full belastning)
(under full belastning)
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Känns inte som en bra ide. Ska göra en remote tune via Usa. Då är det inte läge att; oups vi har för lite soppa så det går inte att bromsa den till 100% så du får åka hem och fixa och sedan boka ny tid och betala en gång till. Allt ska vara i ordning då öket ska bromsas.DreRacing@ skrev:MÄT soppa trycket i railen, då ser du om det räcker.
(under full belastning)
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
trycket måste mätas för att vara på den säkra sida oavsett.
men med 2stk 044 så är u safe. OM det inte är nogot fel på pumperna, rätt spänning osv, ja det är mycket som kan gå fel, snakkar av ärfarenhet (har egen bänk)
men med 2stk 044 så är u safe. OM det inte är nogot fel på pumperna, rätt spänning osv, ja det är mycket som kan gå fel, snakkar av ärfarenhet (har egen bänk)
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
Han mätar bränsletryck så det är lugnt
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsleförsörjning till 7-800hp!
den där fläskiga aeromotivepumpen låter väl mer eller mindre som ett tröskverk åxå?
min GST 400 hör jag inte, då sitter pumpen under baksätet inne i tanken.
min GST 400 hör jag inte, då sitter pumpen under baksätet inne i tanken.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!