kamaxel volvo 8 ventiler

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

kamaxel volvo 8 ventiler

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej köpte en b21 turbomotor som det satt en kam i märkt 235 017 20u0 lyft ca 11.9. 112 nockvinkel .har spår för fördelare ingen omslipad std kam då den har bas cirkel som en std. någon här som vet vad det är för kam eller vet vem som säljer sådana?
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Kontakt:

Re: kamaxel volvo 8 ventiler

Inlägg av Magistern »

Google..

AGAP, Kyrk motorsport, Folkraceshop är 3 som säljer diverse kammar. Du får leta upp vad du ska ha.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

hade jag hittat någe om den med hjälp av google så hade jag ej frågat här kyrk har ingen kam med dena märkning ej heller någon annan sida som jag kan komma på att titta på har kollat upp dom mest kända säljare/slipare som jag kan komma på och det är betydligt fler en 3 st hoppas på att det finns vetigt folk som svarar .
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

inget jag känner igen heller? jag mäter upp kamaxlar om du vill veta exakt vad du har och vad den är bra till. ca 400kr ink moms.

mvh jens
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

tackar för erbjudandet. har mätt upp den i svarven med grad skiva o indikator klocka blev 305 grader vid 0.30 vid 1mm 253 om jag mins rätt vid 1mm och 1.25 så var den identisk med en timo 12.2 lyft 112 nockvinkel men lyfte 0.3 mindre max lyft öpnar o stänger mjukare. har förmig att timo kamen har 284 körspel mest nyfiken på vem som säljer och om dom även har fler profiler.
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

hur gjorde du då du mätte i svarven? du måste mäta med en plan yta mot nocken som ligger i perfekt vinkel mot kamaxeln annars blir det fel. endel mäter med indekatorns spets direkt imot kamaxeln men det är inte så man mäter ventilrörelsen det blir geometri fel.

bättre i såfal att mäta i en tom topp med en B20 ventil och lyftare.........

mvh jens
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

jag vet att det ej blir 100% med inikator klocka. har en planslipat platta som är som en enkrona som går att skruva dit i stälet för spetts på indikator klockan. man får vara lite försigtig så går det bra att mäta i början upp till ca 3 mm lyft sen axelelerar det för mycket. sen går det bra att mäta några mm före o efter max lyft o likadant när den ska stänga så det blir ingen hel kurva men man får fram duration nockvinkel lyft .så vet man i alla fall lite mer .
Mera flöde är aldrig fel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ok då har du tänkt rätt :thumbright:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag sätter kammen i en topp med tryckare med mjuka fjäder under på de nockar jag ska mäta.
Sen vänder jag på toppen och stoppar i en lång ventil som jag mäter på.
Får måtten i kamaxelgrader.

Erland
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck

testade med med att mäta med kamaxelgrader kom sen på att om jag bytte skiva på motorn till svarven då den har remdrift med frekvensomformare.det är bra att jobba med vent springer över mycket bra att ha saker då. så nu snurar el motorn 2 varv då schuken snurrar 1 varv så gradskivan siter fast på motor skivan till svarven blev mindre mätfel då en med grad skiva på kammen .men det berorju på hur stor gradskiva man får plats med på kammen är ju lättare o läsa av rätt med stor skiva .
Mera flöde är aldrig fel
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Lite svårt att förstå märkningen. Men har du ett U med så kan det vara uno från Skövde.

Pratade med honom för några år sedan och fick en kam omslipad.

Niklas
Niklas
Skriv svar