Alltså en 2 liters bensin 4ra på 245hk.
Enl. Bmw skulle denna motor ha 350Nm redan vid 1300 Rpm. vilket verkade närmast orimligt.
Hittade denna lite tveksamma källa.

Så jag letade upp fler källor, och hittade mycket intressanta papper hos Supersprint.
Supersprint kör på en MAHA 4-Hjuls dyno med dubbla rullar per hjul.
Rejält med 0,9 bars laddtryck redan vid 1500 Rpm.

Och även 0,9 bar vid 6000 Rpm. brett !

Ser ni på BMWns papper så dalar hjuleffekten efter 5200 Rpm.
Men den korrigerade och beräknade motoreffekten dalar inte så mycket, eftersom rullmotståndet ökar med farten.
Jag har inte sett liknande angivelser tidigare, men tänkt i dessa banor.
Letade för skoj skull upp en helt annan bil i Supersprints JÄTTE dyno arkiv.
Ferarri 599 GTB

Klart högre effekt, och högre förluster.
Jämför vi båda i 200 Km/h
BMW Hjul effekt 198 hk Förlust 50 hk.
Ferarri Hjul effekt 457 hk Förlust 90 hk.
Ferarrin har alltså i 200 km/h större effekt förlust, men i procent räknat mindre.


Fyll gärna på med tankar och funderingar.
Har ni sett andra rullande landsvägar där förlusten kommer som en graf ?
Källor.
http://www.supersprint.com/en/exhaust-systems.aspx
http://www.supersprint.com/public/files ... ie-769.pdf
http://www.supersprint.com/public/files/363.pdf