Danne F skrev:Jag har kört min Plymouth i nio år på gatan med stegar. Som bruksbil på sommaren.
Fyra mil till jobbet på motorväg, inga problem. Men man kan ju inte bygga stegarna med "clevise" som
många använder. Jag har M16 ledlager mot bakaxeln, M20 mot chassiet. Och distanser mellan ledlagren och
fästena så att ledlagren kan vrida sig.
Edit: Säger inte att stegar är det optimala. Det fungerar om man lägger lite tanke bakom.
Samt bra stötdämpare, krängningshämmare och inte en meter fjädringsväg.
MVH
Hihi, Polaren sa straxt efter att jag skrivit inlägget...nu kommer någon att säga att det går visst att åka med stegar på gatan...
Det gör det också, jag hade stegar på min första Nova och åkte på gatan med det i några år.
Tittar man på konstruktionen så förstår man snabbt vilka enorma brytningar det blir i chassit vid ojämnheter i vägen. Är det tillräckligt stadigt byggt så kommer det ena hjulet hänga i luften om man t.ex. sneddar över en hög trottoarkant. Gör det inte det då är det något som flexar, för det finns inga leder i konstruktionen som kan ta hand om rörelsen.
Det är bra med rejäla ledlager, men vrider dom sig då är det något som böjer sig/flexar i chassit eller bakaxelhuset.
Räddningen för chassit är att i dom flesta fall så sitter stegarna på en bil med stora mjuka däck som hjälper till att eliminera dom värsta brytkrafterna. Med sådana däck så är redan väghållningen klart begränsad, då gör det inte någon större skillnad att det sitter stegar på bilen.
Jag har haft MÅNGA bakaxlar i verksta'n som har gått med stegar på gatan där axelhusen varit krokiga, spruckna eller fästena varit på väg att släppa. Bakaxelhusets axelrör får ta enorma påkänningar när man kör med stegar på gatan.
Detta är inte riktat som kritik mot din bil, utan det är något att tänka på för den som eventuellt funderar på att bygga om sin bakvagn till stegar eller Ladderbars som det även kallas.