Ventilspelsmätning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Ventilspelsmätning

Inlägg av ventonz »

Mätt ventilspel på M30in med en jigg jag tillverkat.

Insug utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Insug intryckt max, 25mm från topp av ventilskaft till styrning.
3mm frigång alltså.

Avgas utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Avgas intryckt max, 23-24mm från topp av ventilskaft till styrning.
4mm frigång kan man räkna alltså.

Gjorde så att jag mätte från styrning till ventilskaftets topp med tumstock(utan ventiltätning såklart), sen tryckte jag ner ventilen det som gick och kollade ungefärliga skillnaden.
Mätt med kolven längst upp och med original packning som jag drog åt jiggen på för att komprimera den lite.
Nya kamaxeln lyfter 2.10/2.10 i ÖD och man får räkna att ventilen flexar lite.
Men enligt det jag räknat så bör det klara sig utan urtag då cooperringpackningen är lika tjock om inte någon tiondel tjockare än original?
Det hade ju gått att räkna lite mer exakt med en indikatorklocka men har ej hunnit införskaffa en sådan ännu men det borde ju inte vara så missvisande heller då man bara inte får exakta värdet.
Har bilder på detta men forumbilder.se verkar tjorva järnet helt plötsligt som vanligt för mig. :thumbdown:

Varför jag gör tråden då.
Ja, varför gör jag tråden? För att jag tänkte mest kolla om någon mer kunnig kan upplysa mig om mitt sätt att mäta fungerar? Som sagt så hade det gått att mäta mer exakt med indikatorklocka men det hade jag tyvärr inte. Tänkte bara så jag mätt rätt och slipper eventuellt vidrörningar av ventiler.

Merry jul :D
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av vinkelkapen »

Köp eller gör lite modellera o ha på kolvtoppen sen dra runt väldigt försiktigt så vet du säkert vad frispelet blir
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av ventonz »

Kändes tidsmässigt inte som att man har tid att sätta dit toppen då jag måste hinna riva bort kolvarna och veven från blocket, och ännu bättre i minus 20 grader..
Fick nog bilderna att fungera nu.
Bild
Insug utdragen.
Bild
Insug intryckt.

Bild
Avgas utdragen.
Bild
Avgasintryckt.

Det borde ju logiskt sett fungera då det är minst 3mm på varje ventil med originalpackning. Eller så tänker jag dåligt.. i värsta fall ser man ju det när man sätter ihop allt i slutändan =)
Med tanke på att blocket far på planing så får man räkna bort lite på det men cooperringen ska vara 1.7mm tjock och original är 1.5mm..
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av Steve »

Största frigångsproblemet brukar väl inte vara när kolven är i topp eller vid maxlyft på ventilen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av ventonz »

Ja jag vet inte riktigt, kändes som att det skulle vara lyft i ÖD som tar i isåfall men jag tänker väl fel gissar jag :doh:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av ventonz »

Satte dit toppen med några bult, satte dit kedjan och drog runt några varv, gick lätt att dra runt och inga som helst märken att det skulle tagit i.. :)
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av vinkelkapen »

Du måste även ha frigång, därav leran, har du ställbar kam är detta viktigt o kolla så du inte kan vrida kammen så mycket att det blir för dålig frigång också
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av ventonz »

Japp så är det ju, men hade tyvärr ingen lera eller liknande så får la kolla det bättre kanske när jag sätter ihop junket :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av MotorKnyttet »

Tjena! :)

Kolla så du har frigång mellan kolv och ventil, minst 1,0mm helst 1,5mm. 5-15 grader före TDC på avgas, och 5-15 grader efter TDC på insug, så blir det som det ska. :thumbright:

Gott nytt trimmar år! :D

MVH// Tobbe P
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av Steve »

ventonz skrev:Satte dit toppen med några bult, satte dit kedjan och drog runt några varv, gick lätt att dra runt och inga som helst märken att det skulle tagit i.. :)
Hade du en packning där också?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventilspelsmätning

Inlägg av ventonz »

Jodå original packning, cooperringen lägger ju på 0.2mm också! Jo det ska ju vara där i krokarna minst 1mm vad jag lyckats läsa på!
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar