Insug utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Insug intryckt max, 25mm från topp av ventilskaft till styrning.
3mm frigång alltså.
Avgas utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Avgas intryckt max, 23-24mm från topp av ventilskaft till styrning.
4mm frigång kan man räkna alltså.
Gjorde så att jag mätte från styrning till ventilskaftets topp med tumstock(utan ventiltätning såklart), sen tryckte jag ner ventilen det som gick och kollade ungefärliga skillnaden.
Mätt med kolven längst upp och med original packning som jag drog åt jiggen på för att komprimera den lite.
Nya kamaxeln lyfter 2.10/2.10 i ÖD och man får räkna att ventilen flexar lite.
Men enligt det jag räknat så bör det klara sig utan urtag då cooperringpackningen är lika tjock om inte någon tiondel tjockare än original?
Det hade ju gått att räkna lite mer exakt med en indikatorklocka men har ej hunnit införskaffa en sådan ännu men det borde ju inte vara så missvisande heller då man bara inte får exakta värdet.
Har bilder på detta men forumbilder.se verkar tjorva järnet helt plötsligt som vanligt för mig.

Varför jag gör tråden då.
Ja, varför gör jag tråden? För att jag tänkte mest kolla om någon mer kunnig kan upplysa mig om mitt sätt att mäta fungerar? Som sagt så hade det gått att mäta mer exakt med indikatorklocka men det hade jag tyvärr inte. Tänkte bara så jag mätt rätt och slipper eventuellt vidrörningar av ventiler.
Merry jul