Sida 1 av 2

stora isbilstråden

Postat: ons dec 31, 2014 3:27 pm
av Kirre
visa upp just din isbil :thumbright:
Min såg ut så här första svängen på isen i år. Kan tillägga att det är en 244 1975 med b230f, H kam, kl grenrör, alldeles för liten turbo :thumbdown: , 2.5" avgassystem och MS 2.2 ombyggt med ett tändsteg.

Bild

Re: stora isbilstråden

Postat: ons dec 31, 2014 6:59 pm
av NikkO
b230, keihin 41or, enemkam, m45 med quaife-drevsats, 4.56 bakaxel med lite svets.

Bild

Re: stora isbilstråden

Postat: tor jan 08, 2015 10:09 am
av Hewran
325 ix

Köpt krockad och någorlunda rätad :)

Bild

Byggd på överblivna och lånade grejer ifrån andra byggen.

Re: stora isbilstråden

Postat: tis jan 13, 2015 9:43 pm
av Kaxxen
Volvo 242
B23 med Köhler 531 topp, dellorto 48or, extractor, 2,5" avgas, dogbox låda, kort styrväxel, lamelldiffad axel osv..

Bild

http://www.garaget.org/video/147975

Re: stora isbilstråden

Postat: tor jan 15, 2015 3:50 pm
av Magnus Mäki
Min BMW e30 med volvo 16v

Bild

Bild

Bild

Re: stora isbilstråden

Postat: fre jan 16, 2015 1:41 pm
av T Landholm
E30:in var riktigt frän!

Berätta mer om motorn, vad är gjort åt den? :)

Re: stora isbilstråden

Postat: mån jan 19, 2015 12:27 pm
av Magnus Mäki
E30:in min Var från början en 316.

Har bytt till skivbromsar bak och svetsa 4:10an.

Växellådan är M45a med B20 kåpan från -75

Motorn är en B234 som jag snurrat oljetråget, med ny fläns och fixat silen.
Toppen är rikt planad filats bort med gjutskägget och dubbla ventilfjädrar.
Grenröret har jag bara byggt sj med 2" avgasrör. sen 2,5" rör med en dämpare.
Insuget är riktat/svetsad i flänsen för att klara rakställd.
LH2.4. kabel stam från en volvo 240.

Kylare bakflyttad med cirkulationspump och fläkt.

Re: stora isbilstråden

Postat: mån jan 19, 2015 11:19 pm
av NikkO
Lär va jävligt vassa kammar med dubbla fjädrar, vad för spec? :thumbright:

Dit med en kamremskåpa. tråkigt om det rasar pga nå skräp eller snö/is på remmen.

Re: stora isbilstråden

Postat: tis jan 20, 2015 7:58 am
av Magnus Mäki
Nja... fjädrarna sitter nog bara där för att dom fanns hemma. :P
Original kammar på den här motorn.

Kamremskåpa hade ju kanske inte varit fel....

Re: stora isbilstråden

Postat: tis jan 20, 2015 5:56 pm
av Niklas Sandström
Min isbil

Bild

Re: stora isbilstråden

Postat: ons jan 21, 2015 1:15 pm
av loop
Då vädret här nere är skit, så har jag inte haft nån speciell isbil utan siktat in mig mer på däck. Men det har varit några genom åren. Och många motorstarkare bilar har fått lära sig vad norrländsk erfarenhet av iskörning och hyggliga däck betyder :)
Fiesta mk1
Bild
Fiesta mk2 74hk räcker bra i dom här
Bild
Cortina mk2 förra året
Bild
Första isbilen hemma i Hälsingland. Ford Taunus 20M 2,3v6
Bild

Re: stora isbilstråden

Postat: mån feb 29, 2016 7:47 pm
av Magnus Mäki
Här är den starkare "isbilen" jag kör med i år. :hihi:

Bild

Bild

Re: stora isbilstråden

Postat: mån feb 29, 2016 7:58 pm
av Steve
Byt sprut och kör med öppna trattar så kommer det att kännas som att du får dubbelt så mycke att köra med :)

Re: stora isbilstråden

Postat: mån feb 29, 2016 8:20 pm
av Magnus Mäki
Hehe..
Jag har ett ITG filter och Vems hemma redan.

Men var ganska nöjd hur den kunde användas som bruks bil i sommras.

Körde du med för utväxling Steve ?
Sj har jag en 3,73 med torsendiff nu. men sugen på testa typ 4,10

Re: stora isbilstråden

Postat: mån feb 29, 2016 9:05 pm
av Kirre
Åker med samma maskin i år, dock med lite uppdateringar :) bilden längst ner är på gamla setupen :hihi:
Dock äter den en m45a i princip varje gång man är på isen :(

https://www.youtube.com/watch?v=gnTC3Tdmy8c

Bild
Bild
Bild