Sida 1 av 3

Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tis jan 06, 2015 8:14 pm
av lustgas_volvo
Det har väl länge diskuterats om ytan ska vara polerad eller vara lite ojämn för att luften och bränslet ska blandas på bästa sätt. Hittade denna bilden hos dynotech.se vad tror de lärda om detta?
Bild

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tis jan 06, 2015 10:39 pm
av The
Knappast någon ny idé ;-)

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tis jan 06, 2015 11:52 pm
av Thunderbo1t
Är det från en VW Golf? (ursäkta för den låga nivån)

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 12:16 am
av vebotrimmarn

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 2:03 am
av robban
Nä bilden är på en volvo vitmotor insugskanal som jag levererat till en kund. Den stora fördelen har man med alkoholbränslen (mycket bränsle) och turbo.

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 5:33 am
av David Herbertsson
Vad är det för fördel då? Hur har du gjort det rent praktiskt?, ser ju fint ut om inte annat!

/ David

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 1:46 pm
av wuffee
har ja me funderat på.. golfbolls yta :).

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 1:54 pm
av blackadder
Thunderbo1t skrev:Är det från en VW Golf? (ursäkta för den låga nivån)
Bäst idag! :)

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 3:26 pm
av Jens Gustavsson
som sakt vi har en tråd om detta redan bättre att bygga vidare i den. frågan är vilken yta som ger bäst effekt?

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: ons jan 07, 2015 10:39 pm
av dsimila
Det kan ju du ta reda på :-)

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tor jan 08, 2015 5:40 pm
av Erland Cox
Enligt tester en grovt filad yta.
Tätt mellan groparna.

Erland

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tor jan 08, 2015 5:58 pm
av Kadett4wd
ca 3% bättre på samma kanalform har jag läst med golfbollytan.

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tor jan 08, 2015 6:16 pm
av THEO
jag läste på en länk Erland Cox hade lagt in till killen som skapat Pipemax och
han gjorde nåt liknande med en grov yta och det gav en rejäl effekt ökning i dynokörningar!!!
Kommer inte ihåg exakt hur mycket men gå in på den länken Erland hade för det var en
intervju med killen (minns inte namnet) men Erland eller nån annan som minns kan kanske lägga in länken här
för det var en intressant intervju där han förklarade lite om den "grova" ytan tydligen så märtes det inte så stor skillnad i flödesbänken
men när dom sen gjorde jämförande tester i bromsbänk så såg dom vilken enorm skillnad som tydligen var över hela registret!!!!
Mvh///Jörgen;)) :thumbright:

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: tor jan 08, 2015 6:23 pm
av Erland Cox

Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?

Postat: fre jan 09, 2015 2:10 pm
av Pacman
On the flow bench, basically no flow gains I can measure from roughing up the entire heads/manifold surfaces. On the dyno and down the dragstrip, we consistently see more HP and quicker ET/MPH times.
Detta tycker jag är det tydligaste exemplet på att hela iden med olika ytor är bränslebaserad. Man behöver alltså bara fundera på de delar av insuget och toppen som har vått flöde.
Nästa grej som jag skulle vilja se testad är hur luftens densitet påverkar resultaten. Om man har ett insugstryck på 2-3 ggr atmo...hur mkt lättare får luften bränslet med sig då när luftens massa ligger närmre bränslets?
Hur påverkas olika bränslen? Som jag ser det så borde vinsterna vara större ju mindre bränsle man har i kanalen då det är större procentuell yta per mängd bränsle som bränslet kan fastna på. Kör man extrema bränslemängder som t.ex metanol så borde vinsterna med ytan nästan vara försumbara.