
Ny idé om ytan i insugskanalen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Ny idé om ytan i insugskanalen?
Det har väl länge diskuterats om ytan ska vara polerad eller vara lite ojämn för att luften och bränslet ska blandas på bästa sätt. Hittade denna bilden hos dynotech.se vad tror de lärda om detta?


Erik S
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Knappast någon ny idé 

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1111
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Är det från en VW Golf? (ursäkta för den låga nivån)
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 785
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=70857 finns redan en tråd om detta
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Nä bilden är på en volvo vitmotor insugskanal som jag levererat till en kund. Den stora fördelen har man med alkoholbränslen (mycket bränsle) och turbo.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Vad är det för fördel då? Hur har du gjort det rent praktiskt?, ser ju fint ut om inte annat!
/ David
/ David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
har ja me funderat på.. golfbolls yta
.

Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 942
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Bäst idag!Thunderbo1t skrev:Är det från en VW Golf? (ursäkta för den låga nivån)

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
som sakt vi har en tråd om detta redan bättre att bygga vidare i den. frågan är vilken yta som ger bäst effekt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Det kan ju du ta reda på 

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Enligt tester en grovt filad yta.
Tätt mellan groparna.
Erland
Tätt mellan groparna.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
ca 3% bättre på samma kanalform har jag läst med golfbollytan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
jag läste på en länk Erland Cox hade lagt in till killen som skapat Pipemax och
han gjorde nåt liknande med en grov yta och det gav en rejäl effekt ökning i dynokörningar!!!
Kommer inte ihåg exakt hur mycket men gå in på den länken Erland hade för det var en
intervju med killen (minns inte namnet) men Erland eller nån annan som minns kan kanske lägga in länken här
för det var en intressant intervju där han förklarade lite om den "grova" ytan tydligen så märtes det inte så stor skillnad i flödesbänken
men när dom sen gjorde jämförande tester i bromsbänk så såg dom vilken enorm skillnad som tydligen var över hela registret!!!!
Mvh///Jörgen;))
han gjorde nåt liknande med en grov yta och det gav en rejäl effekt ökning i dynokörningar!!!
Kommer inte ihåg exakt hur mycket men gå in på den länken Erland hade för det var en
intervju med killen (minns inte namnet) men Erland eller nån annan som minns kan kanske lägga in länken här
för det var en intressant intervju där han förklarade lite om den "grova" ytan tydligen så märtes det inte så stor skillnad i flödesbänken
men när dom sen gjorde jämförande tester i bromsbänk så såg dom vilken enorm skillnad som tydligen var över hela registret!!!!
Mvh///Jörgen;))

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ny idé om ytan i insugskanalen?
Detta tycker jag är det tydligaste exemplet på att hela iden med olika ytor är bränslebaserad. Man behöver alltså bara fundera på de delar av insuget och toppen som har vått flöde.On the flow bench, basically no flow gains I can measure from roughing up the entire heads/manifold surfaces. On the dyno and down the dragstrip, we consistently see more HP and quicker ET/MPH times.
Nästa grej som jag skulle vilja se testad är hur luftens densitet påverkar resultaten. Om man har ett insugstryck på 2-3 ggr atmo...hur mkt lättare får luften bränslet med sig då när luftens massa ligger närmre bränslets?
Hur påverkas olika bränslen? Som jag ser det så borde vinsterna vara större ju mindre bränsle man har i kanalen då det är större procentuell yta per mängd bränsle som bränslet kan fastna på. Kör man extrema bränslemängder som t.ex metanol så borde vinsterna med ytan nästan vara försumbara.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)