Hur ställa tändningen?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Hur ställa tändningen?

Inlägg av Bengan »

Ska pula ihop motorn idag/imorrn och undrar om nån har nå grundtips?

B20, steg2-topp, KG19-kam, dubbla SU (HS6)
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur ställa tändningen?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bengan skrev:Ska pula ihop motorn idag/imorrn och undrar om nån har nå grundtips?

B20, steg2-topp, KG19-kam, dubbla SU (HS6)
stum med 35-38grader!
Användarvisningsbild
fredda
Forumsberoende
Inlägg: 510
Blev medlem: mån jan 09, 2006 2:34 pm
Ort: Fagersta
Kontakt:

Inlägg av fredda »

har min tändning på på 16 grader är jävligt bra :roll:
er det galet eller?? den är stum
Volvo 740 v12 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredda skrev:har min tändning på på 16 grader är jävligt bra :roll:
er det galet eller?? den är stum
om både vakium och mekaniska delen är stummad så behövs 2.5bar med allt vad det innebär i laddtryck innan det är lagom tändning på en B20 :?
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Re: Hur ställa tändningen?

Inlägg av Bengan »

Jens Gustavsson skrev:
Bengan skrev:Ska pula ihop motorn idag/imorrn och undrar om nån har nå grundtips?

B20, steg2-topp, KG19-kam, dubbla SU (HS6)
stum med 35-38grader!
Gäller detta sugmotor?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hur ställa tändningen?

Inlägg av mattias »

Bengan skrev:
Jens Gustavsson skrev:stum med 35-38grader!
Gäller detta sugmotor?
Japp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
pderiksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: sön okt 02, 2005 9:17 am
Kontakt:

Re: Hur ställa tändningen?

Inlägg av pderiksson »

Vid vilket varvtal ska man ha 35-38grader!?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur ställa tändningen?

Inlägg av Jens Gustavsson »

stumt = alla varvtal :)

fungerar ofta bra på sug motorer med lite vassare kam.

har man problem med lågvarvs spikningar kan man ha en liten mekanisk kurva som ger nåra grader mindre tändning under 3500rpm
Användarvisningsbild
pderiksson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: sön okt 02, 2005 9:17 am
Kontakt:

Inlägg av pderiksson »

Om man har stummad tändning spelar det alltså ingen roll vilken b20 fördelare man har!!? man brukar ju höra att alu 0085 fördelaren är bäst att använda vid trim!?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

den med minst glapp är bäst,den av aluminium är lätt dessutom :wink:
Skriv svar