Logga en eller flera EGT-sensorer?
Postat: ons mar 25, 2015 12:02 am
Hej!
Jag har en Volvo 740 T5 med Garrett GT3071R och cirka 500 hp / 700 nm.
Styrsystemet jag använder är Nira i7x Street och har bara en ingång för EGT-givare att mäta avgastempen med.
Jag skulle helst vilja ha individuell mätning av varje cylinder med en EGT-givare per cylinder för att så snabbt som möjligt upptäcka för hög avgastemp. Men eftersom det endast finns en EGT-ingång i Nirat blir det svårt att logga fem stycken individuella EGT-givare.
Då är min fråga om det är lönsamt att bara använda en EGT-givare i kollektorn och om denna kommer visa en medeltemperatur av alla cylindrar i kollektorn eller om den cylinder med högst temperatur ger utslag direkt?
Jag kanske tänker fel och att det går bra att mäta avgastempen direkt i kollektorn men har nästan börjat fundera på att köpa MaxxEcu med 8 st EGT ingångar i stället men då tänkte jag att jag frågar er experter först i stället.
Mycket tacksam för svar,
Mvh,
Adler
Jag har en Volvo 740 T5 med Garrett GT3071R och cirka 500 hp / 700 nm.
Styrsystemet jag använder är Nira i7x Street och har bara en ingång för EGT-givare att mäta avgastempen med.
Jag skulle helst vilja ha individuell mätning av varje cylinder med en EGT-givare per cylinder för att så snabbt som möjligt upptäcka för hög avgastemp. Men eftersom det endast finns en EGT-ingång i Nirat blir det svårt att logga fem stycken individuella EGT-givare.
Då är min fråga om det är lönsamt att bara använda en EGT-givare i kollektorn och om denna kommer visa en medeltemperatur av alla cylindrar i kollektorn eller om den cylinder med högst temperatur ger utslag direkt?
Jag kanske tänker fel och att det går bra att mäta avgastempen direkt i kollektorn men har nästan börjat fundera på att köpa MaxxEcu med 8 st EGT ingångar i stället men då tänkte jag att jag frågar er experter först i stället.
Mycket tacksam för svar,
Mvh,
Adler