Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
pajsarn
För mycket laddtryck
Inlägg: 172 Blev medlem: ons jan 28, 2009 6:57 pm
Ort: Växjö, Småland
Inlägg
av pajsarn » tor apr 02, 2015 11:47 pm
Jag har borrat på oljeretur till 21mm på blocket.
Nu undrar jag vilken gängtapp ska jag ha?
Är det 5/8??
Skulle borrat 19mm så det skulle gängats 1/2 men det blev fel i planeringen
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428 Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping
Inlägg
av Anders_Karlsson » fre apr 03, 2015 12:10 pm
Jag gillar inte tumgängor. Världen hade varit mycket bättre om alla använde det metriska systemet.
19,05 mm är 3/4". Gängor mäter man på utvändig diameter, så ska du gänga ett hål måste hålet vara mindre än gängans ytterdiameter.
Här är en omvandlare jag brukar använda, bara att räkna
http://www.digitaldutch.com/unitconverter/length.htm
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
pajsarn
För mycket laddtryck
Inlägg: 172 Blev medlem: ons jan 28, 2009 6:57 pm
Ort: Växjö, Småland
Inlägg
av pajsarn » fre apr 03, 2015 12:32 pm
Jag vet inte om den omvandlaren hjälpte mig så mycket?
Försökte hitta rätt men hittar nog inte det.
Ingen annan som vet?
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428 Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö
Inlägg
av Oskar Johansson » fre apr 03, 2015 1:13 pm
Åk till swedol och köp en gängtapp dom kan nog hjälpa dig med att få rätt storlek
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682 Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.
Inlägg
av anglia-61 » fre apr 03, 2015 2:43 pm
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361 Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg
Inlägg
av Bassek » fre apr 03, 2015 7:19 pm
Och i anglias-61:s inlägg ser du att det är 5/8" Rörgänga.
MVH Basse
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682 Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.
Inlägg
av anglia-61 » fre apr 03, 2015 7:39 pm
Ja eller i millimeter gänga, m24x3 eller m22x1,5 men den skall egentligen ha 20,5mm hål.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100 Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:
Inlägg
av The » fre apr 03, 2015 8:22 pm
Eller så svarar du ett rör och pressar i. Inte direkt så att oljereturen är någon del som kräver optimal hållfasthet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134 Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar
Inlägg
av StefanM » tis apr 07, 2015 11:45 am
ska man gänga så är ju steg ett att välja gänga INNAN man borrar....Finns ju liksom inte hur mycket gängor att välja på om man ska köra tapp. Sen lär man ju dessutom bestämma sig varför man ska gänga? Ska man gänga dit nåt så är det ju bra att veta det också innan man gör nåt.
I det här fallet så borde man ju alltså ha börjat i turboänden, vad får jag dit där? En slang okej, vad har den för innerdiameter och hur får jag sen fast den på blocket? En nippel alltså osv osv.......
En svarvad nippel inbankad i ett hål är nog fullt tillräckligt som redan nämnts.