Ms1 M50 ingen gnista, startmapp?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Ms1 M50 ingen gnista, startmapp?

Inlägg av Denniz »

Tjena!
Har precis fått ihop allt och ska försöka få igång m50in med MS1. Men får ingen gnista. Har 6st separata tändsteg och org. spolar. Tycker mig inte se att någon inställning är fel och ström och jord finns. Varvtalssignal finns också.

Någon som har en mapp som kan funka?
Eller kan hjälpa?

Skicka gärna mapp på mail: d.enni.z@hotmail.com

Tack på förhand!
clew
Lite mer laddtryck

Re: Ms1 M50 ingen gnista, startmapp?

Inlägg av clew »

Har ingen sån mapp liggandes, men lägg gärna upp din mapp så kan jag ta en titt på den.
Har du testat testfunktionen för spolar i tunerstudio? Så kan du utesluta om det är fel kopplat eller bara felkonfigurerat i sprutet.
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

vanos eller inte? det skiljer på triggerhjulen mellan dom.
jag har en msq för vanos hjulet. men man måste koppla om så att A kanalen inte tänder 1+6, men 3+4 ocksåvidare för att få det till att lita med när missing tooth är på hjulet.
men gnista skulle du haft hursomhelst iallafall.

du måste ha satt going high för att trigga dina coilar
Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Denniz »

Har inte testat test funktionen i tunerstudio men ska kolla på den!
Har en m50 vanos, har nu lyckats få fram rätt värden till trigger tror ja då den går fint på tomgång. Mitt stroboskop va lampan trasig i så har inte kunnat kolla exakt.

Just de felet löste sig, vet inte riktigt vad de var men nu funkar spolarna.
Men nu till mitt nästa problem...
Spole 3-4 blir jätte varma samt 2st tändsteg i boxen och den verkar dra duktigt med ström.
Först blev dom varma, jag testade att byta tändspolarna och då blev dom inte varma och boxen blev inte heller de. Sen när jag skulle ut och mappa lite låglast så började boxen bli varm igen samt spole 3-4... så nu har jag samma problem igen, dom spolarna blir varma nästan direkt.

Jag har kollat över jorden och jorden finns.

Tändutgångarna är ställda på A,C,B
Trigger finns och den startar lätt och fint.
Spark inverted: Yes

Dwell.
Crank: 5.5
Run: 1.5

Spelar ingen roll hur jag sätter dwell de blir samma sak endå. Bara att bilen går sämre under 1 så jag ställde upp den till 1.5

Någon som har tips? Väldigt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Skulle signalen för dwell kunna vara inverterad, så du får extremt lång dwell som hettar upp spolarna?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Denniz »

Tack för tips!

Hittade de felet. Måste ha varit någon dålig jord iaf. Jordade om allting och de funkade som de skulle, va ute och körde den varm och mappade lite smått på tomgång osv.

Tog in bilen och kolla så tändningen stog helt rätt och när jag gjort de och skulle starta bilen så verkar boxen stänga av och på hela tiden när jag kör på starten. För reläna bara klickar hela tiden och tunerstudio låser sig?
Har hållt på och felsökt men inte hittat något. Verkar vara spolar relaterat iaf för om jag kopplar bort strömmen till spolarna och kör på starten så funkar de som de ska, men när jag har spolarna inkopplade så slår den på och av?
Några tips?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Antingen har du dåligt batteri eller så har du spänningsfall i matningen till ditt system. När spolarna drar ström faller spänningen så mycket att MS gör en omstart.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Denniz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Denniz »

Tackar för tips!

Märkte att 2ans spole varmt varm så kollade kablarna under skyddet och såg att på signalkabeln var höljet bort skavt lite grann. Slog runt lite eltejp och drog kablarna lite mer ifrån varann. Då startade den direkt, men 2ans spole och tändsteget blir varmt endå...
Måste ha fått något bakslag, kan tändsteget vara trasigt fast de "funkar"? Så den är bara skadad?

Tacksam för svar!
Skriv svar