fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Connsann »

Hej vet inget bättre ställe att vända mig till.
Säkert någon här som själv testat.

Ska turbokonvertera min pendelmaskin och har en undrar hur mycke botten kan hålla för helt orginal.

Stora drag. BW200 turbo eget pulssplittgrenrör alu ic och som styrning hade jag tänkt ett VEMS
Bränsle ska bli E85.
Ladd på kanske 0.5bar att börja på.
Större turbo lägre ladd ger lika mycke luft som littet agg med högra tryck och trycket kommer ju senare på s200an än tex 13c och sparat på drivlina och bottendelen.

Bilen rullade igenom bes i förra veckan så ska leta delar just nu.

Conny
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Connsann »

Ser att jag skrev lite konsit.
Botten topp helt orginal. Vet inget om varesig kamdata eller ventilstorlekar.
Insug kringutrustning orginal i dagsläget.

Tänkt som jag skrivit köra en storlek förstor turbo.
Någon form av s200 eller typ en t70 från turbobanditen
Grenröret tänker jag mig så korta rör som möjligt.
Invändigt mått runt 40mm.

Styrning ska ett Vems sköta. Aldrig mappat men tänkte att Vems Jörgen ska få äran på gatan.
Spridare? Något budget alternativ som passar?
Bränsle blir E85 bara för att den är mer spiktålig då jag kommer köra orginal komp.
Ic kommer de bli en frontmonterad som ska slåss med massa extraljus och pos ljus.

Mitt mål.
A att fortsätta ha den som pendelbil.
Sambons bil igentligen så hon kommer bruka den typ till tex gbg-sthlm ibland.
Prestanda mässigt vill jag ha motsvarande Clio V6 motor prestanda.

Jag räknar redan nu att samla på med drivaxlar och v-lådor för framtiden.

Ska först och främst i med vemset. Tankennär att jag ska kunna skruva en dag åka hem. Pendla och skruva en annan under bygg perioden.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Dennis M »

Ska du ladda 0.5 så behöver du nog inte vara orolig för varken motor eller drivlina, jag kan väl inget om renault direkt men jag tror den inbyggda marginalen är ungefär samma på alla märken även om det finns undantag som är både bättre och sämre.

Vad är det för årsmodell? Nyare motorer är överlag mer välbyggda men är de väldigt nya (uppåt euro 5) så kan de vara rätt klent (fast fint) byggda.

Jag jobbar men nya bilar och det är imponerande att se hur fin teknik som används idag och hur otroligt effektiva de är.
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Connsann »

Det vär en -00 som de står i rubriken dessutom.
0.5 är bara början vill ju kunna lägga mig på gränsen var den nu finns
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Dennis M »

Kolla på engelska sidor, de brukar trimma fransoser både med och utan turbo.
Deras försäkringspremier gör att de ofta bygger på de små motorerna istället för gti bilarna.
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Connsann »

Hade gjort det men är fruktansvärt dålig på engelska och googels översättnings verktyg skruvar bara till det.
Måste ju finnas någon här som redan gjort det.
Vet ju några som gett sig på nissan micra från tidigt -90 med gott resultat.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Dennis M »

Vad är motorbeteckningen? Jag googlade lite och det fanns en firma i england som turbokonverterade clios men det stod inte mycket på hemsidan.

Har du köpt turbon än?
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Connsann »

Nej jag vet inte motorbeteckningen.
Turbon är inte köpt än men jag slänger inte på en liten turbo eller färdigt kitt.
:)
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Dennis M »

Jag tänkte mest att en vanlig 16t turbo borde vara rätt stort på en 1.6 motor?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av fugazi »

Antar att det är en 16v-motor. (K4M-748?)
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Renaul ... -22927070/
Mitsubishi gjorde 1989 en turbo-colt med 4g61 motorn som ju då också är på 1,6liter (1595cc).
På den så har jag för mig att det satt ett TD04-11b aggregat och den gav då 135(?)hk (USDM)
JDM hade mer effekt. Kan ha varit 160hk och förmodligen samma aggregat.

Kan ju va ett "riktmärke"...
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: fråga om botten på renult Clio 1.6l -00

Inlägg av Dennis M »

En 18t med sjuans hus kickar ju inte igång förrän efter 2000rpm på en 2.0 motor, kanske uppåt 3000 på en 1.6 och senare ladd vill man väl inte ha?

Googla på motorbeteckningen och turbo så kanske det finns lite info

Mvh
Skriv svar