Sida 1 av 3

940 300 HK +

Postat: mån maj 25, 2015 4:19 pm
av vongyllis
tja. tänkte ta och köpa mig en 940 turbo och trimma den.

vad behövs igentligen om man vill ligga på en 300 hk?

större turbo
bränsle + tändchip men hur vet man vilka man skall ha?
A-kam?
3'' downpipe?
ställbar BTR?
3'' LMM
Gröna R spridare?.
måste kompet sänkas?

Fyll på är ni snälla :)

Re: 940 300 HK +

Postat: mån maj 25, 2015 6:13 pm
av mauser240
Hela internet är ju fullt med 300 hk recept, prövat google?

Det jag tycker saknas från listan är en intercooler som pallar trycket samt ett avgassystem.

Kompet behöver inte sänkas.

Hur man löser motorstyrningen är ju upp till var och en men jag skulle satsa på Megasquirt eftersom det kostar ungefär lika som två färdiga chip som knappast stämmer till 100 på just din motor. Att mappa LH 2.4 är dyrt om man inte kan själv.

Spridarna lär bli på gränsen utan höjt bränsletryck.

Sen måste man ju åtminstone ha en koppling om man inte kör automat.

Här har du ett recept på 306 hästar med moderat tryck, t.ex.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257089

Re: 940 300 HK +

Postat: mån maj 25, 2015 6:45 pm
av vongyllis
Megasquirt vet jag inte ens hur man kopplar in. och än mindre hur man mappar. =(,

vart köper man koppling och tryckplatta..

köpte sinterlamell på KL men de va inget vidare ens till en förgasarturbo

Re: 940 300 HK +

Postat: mån maj 25, 2015 7:30 pm
av Oskar Johansson
Koppling kan du tex hitta på http://bakaxel.se/ eller http://dannejdrift.se/

Re: 940 300 HK +

Postat: mån maj 25, 2015 8:35 pm
av vongyllis
ska man satsa enbart på lamell?.. eller enbart tryckplatta?.

eller båda?

Re: 940 300 HK +

Postat: mån maj 25, 2015 10:13 pm
av merten
Enkelmassesvänghjul med hårdare tryckplatta och organisk lamell. Skippa sinter om du vill bruksköra bilen

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 11:17 am
av vongyllis
är enkelmassesvänghjul nödvändigt?

vilken tryckplatta skall man ha om man kör m47?.
och vilken organisklamell?

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 12:25 pm
av merten
Om du vill utnyttja hästarna på högre växlar. Mitt dubhelmasse börja darra redan vid chippad original motor på 3an och upp. Kört m90 med timos enkelhjul med Sachs 712 och originallamell ca 2000mil på 1,6 i ladd.

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 5:25 pm
av vongyllis
aha okej :). kör du ms eller chippat`?

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 6:29 pm
av vongyllis
är MS svårt att mappa själv om man har en BB lamda?.

måste man ha MS till Förtändning? eller kan man bara köra bensin?

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 6:31 pm
av merten
vongyllis skrev:aha okej :). kör du ms eller chippat`?
Chippat av fekzen.

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 6:48 pm
av vongyllis
Är detta något att ha eller blir den krångligt P?

http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=170

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 9:10 pm
av merten
Vet ej. Har inte live chip. Maila till fekzen så hjälper de dig med chipet.

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 10:27 pm
av mauser240
vongyllis skrev:är MS svårt att mappa själv om man har en BB lamda?.

måste man ha MS till Förtändning? eller kan man bara köra bensin?
Det är inte direkt svårt (vad räknar du som svårt?) men det tar tid, speciellt om man är inte är bekant med dylika system.

Menar du att du inte skulle styra tändning utan endast bränsletillförseln? Isåfall blir det nog att tänka till lite. Orkar inte gå djupare i det ämnet i det här skedet men jag kan säga att det är lätt som en plätt att koppla in sig på tändningen med MS.

Re: 940 300 HK +

Postat: tis maj 26, 2015 10:32 pm
av mauser240
vongyllis skrev:Är detta något att ha eller blir den krångligt P?

http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=170
För de pengarna får du 2 MS-byggsatser med låda och det blir pengar över. Sen måste du mappa i alla fall ;)