Tändspole maxxecu cheva

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
Ort: Bromma
Kontakt:

Tändspole maxxecu cheva

Inlägg av audimotorsport »

Tja,bygger en ilsken sug cheva 350 som jag kommer köra med maxxecu och fördelare.

Har nån en aning om en audi 1.8t cop tändspole skulle funka att använda ensammen mot fördelare?

Självklart får jag modda om den för anslutning med tändkabel mot locket.

Den kommer ju få ge en massa fler gnistor/varv gentemot vad den är van vid!

Anledningen är dels storlek,tillgång och att den har inbyggt slutsteg vilket är toppen för maxxecu!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Tändspole maxxecu cheva

Inlägg av Pacman »

Volvo 850
Sitter en Bosch spole och en tändmodul ihop på en gemensam fästplåt. Smidigt och lätt att få tag i.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Tändspole maxxecu cheva

Inlägg av JoBy »

För att få samma tändfrekvens som 6000 rpm på cheva med fördelare så skulle ju Audin varva 48000 rpm.

Jag är tveksam att den skulle klara det i längden. Kylning av elektroniken kan bli ett problem.

Dessutom har du ju problemet med dwell-tiden. Även om det skulle 'funka' så kommer du att tappa gnisterergi över 4000 rpm.


Jag kör MaxxECU med MSD 6AL och Blaster2 spole. Det går dock inte att använda en tändutgång så jag använder en GPO till MSD-boxen.
Jonas Bylund
Bild
audimotorsport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:03 am
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Tändspole maxxecu cheva

Inlägg av audimotorsport »

Ja...de va det jag va orolig för.. Jag valde billiga vägen till att börja med,dvs det blev en tur till skroten idag för köp av volvo 850 tändspole med inbyggt slutsteg..300:-
Tack för tipsen..så får vi se hur det funkar!
Skriv svar