Hur stor kan en Cheva smallblock bli?
Krav "klass orginal" Cheva orginal block. Orginal liknande utseende.
"klass eftermarknad" nästan fritt.
klass orginal:
383 4.030 3.750 350 block 0.030-inch overbore x 400 crank Snik
434 4.155 4.000 400 block (+0.030), custom crank
440 4.185 4.000 400 block (+0.060), custom crank Går det att borra .060?
Ovan kan ha fel. Finns det värre?
När vi byggde en polares street race 400 + .030" borr så tog vevstakarna i kammen. Det gick dock slipa av dessa vevstakar, och det var inga aluminiumstakar, utan det var stålstakar (Ferrara har jag för mig att det var). Kommer inte ihåg om vi fick slipa lite i blocket också, men jag tror vi fick göra det.
.25" mer i slag = 6,35 mm, och dela det på hälften, så blir det 3,175 mm, och det är så mycket mer som måste ha frigång i blocket, med en 4" stroke vevaxel..
Jag tror det kan bli svettigt i ett original block, men det går säkert att göra. Skulle nog inte våga prova det själv i ett original block.
.060" överborr, skulle jag aldrig våga prova själv i ett original block. Man brukar säga att .030" överborr är gränsen på 400 block, fast jag har hört en del säga, att det skall gå att borra vissa block mer än så.
Själv tror jag att cylinderväggarna blir lite väl svajiga då, även om det skulle hålla.
Skall man köra lustgas på det, så rekommenderar jag aluminium vevstakar. Polarn rasade sitt block, då det sprack från vevaxellägena, upp till kamaxel lägena. Då det var pinnbultat i blocket för överfallen, så gick det att ta tag i pinnbultarna, och få med sig hela biten, från hela vevaxel läget, upp till kamlager läget.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Vad jag läst så kräver redan 383 speciell kam. Med mindre bascirkel. Lätt att missa. Och frakt tider kan vara långa... Blandade meningar om 400 blocket. Finns det gott om 400 motorer? Prisvärt? Mer ci utan modd jämfört med 383.
Ja, det stämmer, jag missade att berätta det, vi hade en kamaxel i med mindre bascirkel.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Dollar plus en nolla(räcker nog inte idag) och budgeten är spräckt.
Om jag skulle tävla, så blev det en snik turbo. Som säkert hamnar i en klass där den inte blir konkurenskraftig. Att anpassa sig till reglemente är nog dyrt. http://www.theturboforums.com/threads/3 ... -2-to-come Lockar mer än ekonomisk ruin, för mig.
storleken är inte allt det är hur den andas och hur mycket man kan varva som är viktigast. en 331-355 eller 383, 377 eller liknade med max portade standard liknade toppar kan ge 650+hk om man trimmar rätt. men mycket avancerat missförstå mig inte. Bil jenkins har en bra bok i ämnet som jag rekommenderar.
Jag har aldrig riktigt förstått, varför folk vill bygga en så stor smallblock som möjligt. Skall man dessutom tävla med den, så skulle jag hellre bygga en liten bigblock.
-Varför då?
-Jo, då får man bättre toppar (ventilernas lutning mm) med bra kanaler och större ventiler, allting är kraftigare, samt mycket borr på det.
Skall det plockas ur jätte effekter, så är aftermarket block att rekommendera, i vilket fall som helst.
Visst, aftermarket block mm, drar iväg pengarmässigt, men det är mycket dyrare att köra sönder p.g.a. för snikna grejer i motorn.
Just my 20 cents
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Sant men det finns väldigt mycket prylar till sb billigt och jag skulle tro att det är lättare att plocka ihop en med begagnade prylar.
Sen får man ju inte alltid plats med en bigblock.
Går det att svänga med big block? Sen är det ekonomin som styr här. Hkr/kr är viktigt.
Många parametrar styr när man bygger motor. Och alla har inte samma.
En BBC ska tydligen bli uppåt hundra kilo lättare med alutoppar, aluinsug, heders och aluvattenpump(nio kilo lättare) fast hur mycket det skiljer mot en csb vet jag inte.
Klart det går att svänga med en BB, visst en SB är lättare, men visst går det.
Här är en Camaro som vunnit många Cannonball race, på gatan. Gottlieb's Big Red Camaor -69.
Nu är väl denna lite väl extrem, men svänga kan den med bravur.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits