Sida 1 av 1
El camino -70 Twin turbo
Postat: mån aug 24, 2015 9:48 pm
av jock33
Projektet är en Chevrolet El camino -70 som jag köpte för ett par veckor sedan. Tanken är att jag ska bygga en ny motor till den med twin turbo. Idag sitter det en helt original 350 och tanken är även att bygga den nya motorn på en 350.

Bild från när jag köpte bilen
Jag är en kille på 17år som går fordonsprogrammet med inriktning transport, ekonomin kanske inte är den bästa med tanke på att jag pluggar så bygget kan ta lite tid. Men jag ska göra mitt bästa.
Målet med bilen är att få en rolig gatbil med mycket pulver under huven. Den ska byggas så att den går att använda någorlunda vardagligt, men man ska även kunna visa vart skåpet ska stå.
tänkte satsa på ca 1000 hk
Jag hoppas att ni på forumet har mycket kunskap och tips som ni kan dela med er av
Jag har en 350 som jag eventuellt tänkte använda iallafall blocket ifrån, men jag skulle vilja ha så mycket tips som möjligt angående val av delar till bottendelen och resten av motorn men även idéer om vilken vxl-låda man bör använda och hur man kan lösa ett spakställ då det är rattautomat idag.
Mvh Jocke
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 9:18 am
av maxn51
har som du vet inga större kunskaper på V8 fronten och bänkarnas automater men fundera på om det går att styra elektroniskt så det går att ha löstagbar växelspak? Eftersom ja vet att du hälst har kvar helsoffan iaf till en början;)
Hoppas nån av de duktiga V8 trimmarna hittar tråden å kommer med lite tipps!:)
sen ang turbo val har kanske Jens några idéer?
Mvh Max
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 12:00 pm
av jock33
Kul med lite respons, ja helst vill jag ju ha kvar soffan så att man kan åka 3 st i den.
Ja vi får väl se om det är några fler som hittar hit
//Jocke
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 12:42 pm
av JoBy
Om du siktar på 1000 hk så är det treväxlad th400 eller fyrväxlad 4L80E som du bär titta på. 4L80E är i princip en elektroniskt styrd TH400 med överväxel och lockup.
Båda går säkert att koppla till befintlig rattspak men på 4L80E kommer du inte att nå ner till spakläget för manuell etta.
Med 4L80E har du alla möjligheter att växla 'manuellt' med paddlar på ratten eller med en återfjädrande spak för upp/nerväxling. Du kan ha en strömbrytare för att växla mellan automat och manell växling med paddlar.
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 3:48 pm
av jock33
kul med respons
jag tycker 4L80E lådan verkar väldigt vettig och läste lite om den och gillar det att man kan köra både manuellt och automatiskt.
Har du någon aning om vad en sådan låda tål?
Mvh jocke
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 9:17 pm
av JoBy
Helt original håller dom bra, men kosta på en riktig turbin. Originalturbinerna stallar för tidigt och tål inte att varvas.
Min är bara originalrenoverad med vissa 'service buletins' åtgärdade och jag har inte haft några problem med 600++ på hjulen.
En seriöst byggd låda kan säkert hålla för 1500 hp också.
http://hughesperformance.com/4l80e/
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 9:24 pm
av NBCustom
Dette blir hur grymt som helst!;)
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tis aug 25, 2015 10:09 pm
av jock33
Okej tycker det verkar som en bra låda, får ta och kolla närmare på det lite senare när motorbygget är igång. Men då vet jag vilken låda jag ska kolla på
Tack NBCustom kul att det är fler än bara jag som tycker det

Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: tor aug 27, 2015 10:42 am
av jock33
Någon som har några tips på vad man borde köpa för vev, stakar och kolvar. Jag har kollat lite på summit men vet inte riktig vad jag ska ha för något
Mvh jocke
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: lör aug 29, 2015 9:49 pm
av David Herbertsson
Kul bygge, V8 med turbo är rätt så trevligt
Du får ju givetvis göra som du vill, men råden jag har att ge är:
Bestäm väldigt tidigt i bygget om du ska åka med insprutning eller förgasare. Insprutning är att föredra.
Tror även att jag skulle rekommendera att bygga turbosystemet på din org. motor före du bygger en 1000 hk maskin. Går att få ut bra med pulver ur den med!
Det är lättare att hålla uppe motivationen om man får åka lite också. Bygger du vettiga grenrör, Ic och allting runtomkring så när du har byggt klart rökarmotorn så slänger du i den i bilen, säljer befintliga turbon och sätter på en som klarar 1000 hk+.
https://vimeo.com/116270948
Liten accelerationsfilm på min Camaro. Släpper bara upp kopplingen på ca 1200 varv och gasar på. Den är inte optimal på något vis, vill mest visa att det går rätt skapligt med std grejer och lågt laddtryck med. Sitter en 305:a med gjuten bottendel, ARP bultar på vevstakarna, Summit 1105 kam, portade toppar, ombyggd Holley 650 och en Holset Hx 55:a. Laddar ca. 0,75 bar.
/David
El camino -70 Twin turbo
Postat: lör aug 29, 2015 10:57 pm
av maxn51
Låter klokt då kan han ju se att allt runt om lirar innan man lägger åtskilliga tusenlappar på ny motor:) kommer bli dator som styr insprutning och tändning iaf
Har funderat över grenrör finns det Kina grejor som funkar eller är de bättre å bygga själv?
Mvh Max
PS frän bil föresten^^
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: sön aug 30, 2015 2:32 pm
av jock33
Det kommer som max säger bli dator styrt sprut
Jag får ta och tänka på det där med turbo på befintliga motorn i början, det kan ju vara en bra idé [WHITE SMILING FACE]
Bra drag i din kärra

Har du något tips på delar till bottendelen i 1000hk motorn? Blocket har jag resten behövs
Mvh jocke
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: sön aug 30, 2015 5:50 pm
av David Herbertsson
Bra val, insprutning öppnar upp för mer brukbarhet.
Jag tycker absolut att du ska göra det. Jag började mitt bygge med att jag skulle bygga en 800-1000 hk maskin, köpte toppar, insug, kam och vippor. Kom fram till att det skulle bli väldigt dyrt med en bra drivlina som tål effekten, tappade sugen och alla dom nya delarna ligger kvar i garderoben så här 8 år senare
Du skriver dubbel turbo.. Vill du väldigt gärna ha det? Om inte så tycker jag att du ska släppa det och gå på singelturbo. Om man börjar med det rent praktiska så blir det ofta svårt med rördragningen på en dubbelturbo anläggning. Man har ju bromsservo och styrstång på förarsidan som gärna ställer till det. Sen rent ekonomiskt så blir det ju lite mindre grejer, en turbo, en wastegate osv. Sen är det mycket tuffare med en stor jäkla singelturbo
Angående grenrören så tycker jag att du ska bygga egna. Tror inte att jag har sett en enda bil som dom där billiga Ebay grenrören passar i..
Har väl inga direkta tips på delar till bottendelen. Personligen hade jag nog byggt en 383:a, men det är inte nödvändigt.
Tack, Camaron går rätt så bra. Är ju inga exotiska grejer och rätt lite ladd än så länge.
/David
Re: El camino -70 Twin turbo
Postat: sön aug 30, 2015 9:10 pm
av jock33
Kul med snabb respons

jasså vad är det för grejor du har ligger då?
Angående turbo antalet så är jag rätt säker på att jag vill bygga dubbel turbo, jag inser att det blir lite dyrare men tycker ändå att det känns smidigast + tuffast, bilen har väldigt stort motorrum så det blir nog inget problem att få plats med grejorna.
Planen är att bygga egna grenrör men har suttit och kollat runt lite och sett att det säljs mycket olika färdiga turborör och även sett att det finns några som byggt med dom och började fundera på om det fanns några bra. Dock tar det nog mindre plats om man bygger dom efter bilens motorrum.
Jag funderade på 383 först men det är inget alternativ längre pga den långa slaglängden.
Hur många hk tippar du på att du har i bilen?
Mvh jocke