El-servo Opel Astra

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

El-servo Opel Astra

Inlägg av 242 t5 »

Har kommit så långt att ja vet hur den ska kopplas in.

Grov röd, 30-matning +12v, avsäkrad 80A (konstant +)

Grov brun, jord

Svart, 15-matning +12v via säkring (tändning +)

Blå/Vit, till generator D+ (pumpen startar först när generatorn börjar ladda)

Men det är ytterligare en brun tunn kabel. Läst lite att den kan vara canbus styrd, nån som vet exakt och har kört med en sådan pump och vet
hur den fungerar. Pumpen är från -00
Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Motorman »

Lättaste är nog att leta upp en äldre pump utan can-styrning.
Får du den till att gå så kommer den nog gå på fullt hela tiden. Om det är bra eller dåligt är upp till dig.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av 242 t5 »

Ja så är det. Men det skulle vara kul att höra om det är nå som fixat detta med canbus på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Steve »

Brukar canbus ha bara en kabel?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av David Herbertsson »

Det är väl ett kontakstycke vill jag minnas, har en sådan pump själv.. Du behöver ju inte koppla in Canbus:en? Pumpen funkar ju ändå.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av 242 t5 »

Det är det. Frågan är ju bara vilken hastighet den går på?
Går den på fulla bananer är det ju lugnt.
Istället för att gå på nån sorts lågfart?
Går din på fullt david?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Dennis M »

Regleringen borde väl ske internt inte via canbus?
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Lunkan »

Jag kollade i autodata och där följde jag den blå/vita kabel och den går till motorstyrboxen och på den står det att det är "power stering pump" och det är en utsignal med inga mätdata (troligen så är styrningen av pumpen genom den)

Brun/vit är nån form av bus-kabel, vet ej vilken sort (can-bus brukar vara 2st kablar med en balanserad signal för att minska störningar)

/Jonas
Firenza
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tis feb 01, 2011 7:24 am
Ort: Tenhult
Kontakt:

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Firenza »

Om jag inte har fel så skall det finnas CAN bus emulatorer att köpa på Ebay för att kunna köra med servon utan övriga motorboxar.
Skall finnas ett vred på emulatorn så man kan ställa servorverkan.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Dennis M »

Det låter mer som att det är för att höja tomgång när man belastar.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av 242 t5 »

Testa nu och köra direkt ström och vad man kan höra så går den nog på fullt hela tiden.
Ska testa köra så utan cumbus och se vad som händer. Borde vara testat till imorgon..
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av Lunkan »

Dennis M skrev:Det låter mer som att det är för att höja tomgång när man belastar.
Det är en utgång ur styrboxen och som det var skrivet här ovan startar inte pumpen fören generatorn börjat ladda om den är ansluten till d+.

Nån kanske skulle prova att labba med den insignalen till pumpen, det kanske går att få ner farten på pumpen för mindre servoverkan med en lägre spänning in där, eller köra utgången på en pwm utgång ur insprutningen där man minskar servoverkan med hastigheten eller styra mot oljetrycket i servosystemet (det är bara fantasin och användningsområdet som sätter begränsningen).

Dom låter ju en del på fullfart dom där pumparna, men det är ju inget problem i ett racebygge.

/Jonas
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av StefanM »

det är ingen styrning på dessa vad jag vet. Bytte på en likadan för nån vecka sen och det var en äldre pump och den har bara fyra kablar. Köper man en ny pump till samma bil får man en med fem kablar och modifierad kabel. Tror dock inte den femte kabeln kopplas in på alla så den lär nog fungera ändå som sagt.
Är det nån som är vansinnigt sugen på nåt liknande så har jag den gamla pumpen kvar, den har bara avlidit i elektroniken efter att generatorn överladdat. Säkert bara nån skitgrej som går att byta.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: El-servo Opel Astra

Inlägg av 242 t5 »

Fick tag på den gamla modellen (fyra kablar) och det fungerar klockrent! Testa även att köra med den nyare (fem kablar) det fungerade men inte lika bra,hugger lite vid rattutslag. Kan kanske bero på canbus styrningen inte är inkopplad.
Skriv svar