Sida 1 av 1
El-servo Opel Astra
Postat: tor sep 03, 2015 7:57 pm
av 242 t5
Har kommit så långt att ja vet hur den ska kopplas in.
Grov röd, 30-matning +12v, avsäkrad 80A (konstant +)
Grov brun, jord
Svart, 15-matning +12v via säkring (tändning +)
Blå/Vit, till generator D+ (pumpen startar först när generatorn börjar ladda)
Men det är ytterligare en brun tunn kabel. Läst lite att den kan vara canbus styrd, nån som vet exakt och har kört med en sådan pump och vet
hur den fungerar. Pumpen är från -00
Re: El-servo Opel Astra
Postat: fre sep 04, 2015 12:13 am
av Motorman
Lättaste är nog att leta upp en äldre pump utan can-styrning.
Får du den till att gå så kommer den nog gå på fullt hela tiden. Om det är bra eller dåligt är upp till dig.
Re: El-servo Opel Astra
Postat: fre sep 04, 2015 6:37 pm
av 242 t5
Ja så är det. Men det skulle vara kul att höra om det är nå som fixat detta med canbus på ett enkelt sätt.
Re: El-servo Opel Astra
Postat: fre sep 04, 2015 6:38 pm
av Steve
Brukar canbus ha bara en kabel?
Re: El-servo Opel Astra
Postat: fre sep 04, 2015 10:38 pm
av David Herbertsson
Det är väl ett kontakstycke vill jag minnas, har en sådan pump själv.. Du behöver ju inte koppla in Canbus:en? Pumpen funkar ju ändå.
/David
Re: El-servo Opel Astra
Postat: lör sep 05, 2015 6:14 am
av 242 t5
Det är det. Frågan är ju bara vilken hastighet den går på?
Går den på fulla bananer är det ju lugnt.
Istället för att gå på nån sorts lågfart?
Går din på fullt david?
Re: El-servo Opel Astra
Postat: lör sep 05, 2015 6:22 am
av Dennis M
Regleringen borde väl ske internt inte via canbus?
Re: El-servo Opel Astra
Postat: lör sep 05, 2015 8:00 am
av Lunkan
Jag kollade i autodata och där följde jag den blå/vita kabel och den går till motorstyrboxen och på den står det att det är "power stering pump" och det är en utsignal med inga mätdata (troligen så är styrningen av pumpen genom den)
Brun/vit är nån form av bus-kabel, vet ej vilken sort (can-bus brukar vara 2st kablar med en balanserad signal för att minska störningar)
/Jonas
Re: El-servo Opel Astra
Postat: lör sep 05, 2015 9:28 am
av Firenza
Om jag inte har fel så skall det finnas CAN bus emulatorer att köpa på Ebay för att kunna köra med servon utan övriga motorboxar.
Skall finnas ett vred på emulatorn så man kan ställa servorverkan.
Re: El-servo Opel Astra
Postat: lör sep 05, 2015 11:41 am
av Dennis M
Det låter mer som att det är för att höja tomgång när man belastar.
Re: El-servo Opel Astra
Postat: lör sep 05, 2015 4:43 pm
av 242 t5
Testa nu och köra direkt ström och vad man kan höra så går den nog på fullt hela tiden.
Ska testa köra så utan cumbus och se vad som händer. Borde vara testat till imorgon..
Re: El-servo Opel Astra
Postat: sön sep 06, 2015 5:52 pm
av Lunkan
Dennis M skrev:Det låter mer som att det är för att höja tomgång när man belastar.
Det är en utgång ur styrboxen och som det var skrivet här ovan startar inte pumpen fören generatorn börjat ladda om den är ansluten till d+.
Nån kanske skulle prova att labba med den insignalen till pumpen, det kanske går att få ner farten på pumpen för mindre servoverkan med en lägre spänning in där, eller köra utgången på en pwm utgång ur insprutningen där man minskar servoverkan med hastigheten eller styra mot oljetrycket i servosystemet (det är bara fantasin och användningsområdet som sätter begränsningen).
Dom låter ju en del på fullfart dom där pumparna, men det är ju inget problem i ett racebygge.
/Jonas
Re: El-servo Opel Astra
Postat: tis sep 08, 2015 7:25 am
av StefanM
det är ingen styrning på dessa vad jag vet. Bytte på en likadan för nån vecka sen och det var en äldre pump och den har bara fyra kablar. Köper man en ny pump till samma bil får man en med fem kablar och modifierad kabel. Tror dock inte den femte kabeln kopplas in på alla så den lär nog fungera ändå som sagt.
Är det nån som är vansinnigt sugen på nåt liknande så har jag den gamla pumpen kvar, den har bara avlidit i elektroniken efter att generatorn överladdat. Säkert bara nån skitgrej som går att byta.
Re: El-servo Opel Astra
Postat: tis sep 15, 2015 9:23 pm
av 242 t5
Fick tag på den gamla modellen (fyra kablar) och det fungerar klockrent! Testa även att köra med den nyare (fem kablar) det fungerade men inte lika bra,hugger lite vid rattutslag. Kan kanske bero på canbus styrningen inte är inkopplad.