
det är ju nästan så nu år 2015! men ett grenrör och en bra turbo behövs ju och ett bra bränslesystem som är fullt programerbart+ nån som justerar in det hela.
går ju att bygga motorer på många olika sätt och detta är en bra gat motor som tar ca 1 liter milen landsväg med etanol (motsvarar ca 0.75 liter milen på bensin) sen går den lika snällt som en orginal 940 tills man gasar då jäklar kommer det 600nm direkt
vill man ha samma effekt på ett lägre laddtryck och mycket mindre vridmoment+ mera varv så kan man montera ett insug, portad topp och en vassare kam.
på denna motor kan man sen styra laddtrycket på varv och i kombination med vilken växel man har också för att få motorn att ge den effekt /vrid kurva som man vill ha eller som växelådan vill ha
på denna motor så håller vi allt så enkelt som möjligt så ägaren som är ducktig men nybörjare klarar av att mappa och tuna själv lite så vi kör bara med en STS motorycks regulator med jämt ladd på alla varv och växlar men lätt att bygga på mer Hitech senare. tycker växelådan att det är för mycket vrid så skruvar man bara ned laddtrycket lite.
rätt intressant hur många överbearbetar sina motor konstruktioner för att få liknade effekter. har hört talas om endel riktigt horribla historier om motorer byggda av firmor med pris på säkert en bra bit över 150K kr som "bara" lämnat likande effekt och vrid och som också hållit väldigt dåligt. gäller att köpa grejor och ta hjälp av de som har provat och lärt sig den hårda vägen och som säljer delar man behöver och inte bara sånt som glänser och är dyrt

fins många fler än jag som är ärliga och som kan detta men många som är mera försäljare än trimmare, eller de som är sugmotortrimmare i botten som försöker sama recept på turbo det blir inte bra även om det kan va fina toppar och kammar mm så blir slutresultatet dåligt.
mvh jens