Tjejbilen - Kadett gsi turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Tjejbilen - Kadett gsi turbo

Inlägg av Muppaskalle »

MIn tjej (erika) köpte en kadett gsi för 4-5år sen som hon tänkte gasa runt i lite. Motorn va lätt portad och det satt ett par enem kammar i den, den gick riktigt bra egentligen.
Men det såg jag till att sätta stopp för efter hon ägt bilen i ca ett år :D
Med en sunkig turboanläggning ihop stressad under 3veckor och för 4000kr så sköt jag motorn två somrar i rad. Det va väl ingen dundersucce direkt. :oops:
Förra sommarn så bestämde jag mig för att bygga nåt seriöst på gsin för att försöka gottgöra för dom tidigare fiaskona.
Recept:
*Lätt portad topp med enem kammar (fortfarande alltså)
*Cometic mls topp packning
*Smidda std kolvar, svarvade.
*Std stakar och vev
*wild cat spjällhus x4
*4st bosch 200cc spridare + 4st spridare på 560cc från en evo femma.
*Special insprutning deluxe by Pelle W
*msd 6al "stum" tändning
*holset hx35
*50mm wg hks kopia
*rostfritt grenrör, 44mm rör.
*3.5tums avgasrör med en 3tums ljuddämpare längst bak
*Nerkapad merca lastbils ic med egna gavlar.
*Sachs 618 tryckplatta med std lamell.
*mh muscle 235 60 14
m.m.
Tidsoptimist som man är så planerade jag att ha bilen färdig till edps (besiktad och allt) och att Erika skulle köra den...kan ju säga att jag va ute och mappade bilen till klockan 3 på natten innan edps, obesiktad.
Tyvärr så fungerade insprutningen (som man nog kan säga inte är helt fri från barnsjukdomar ännu) inte riktigt perfekt och jag fick nöja mig med 0.8 bar ladd. Som grädde på moset så visade det sig att 2an och 3ans synkringar va ganska färdiga.
Men bilen gick ju iaf, erika ville tyvärr inte köra då hon inte ens hade provkört bilen då vi började rulla mot långnäs.
Väl framme så kom jag på att jag glömt balansera mh hjulen och dom ordentligt osynkade spjällhusen gjorde att jag fick en mysig, avstressande tomgång på sisådär 2500varv :roll:
Bilen kördes med 0.8bar och löjliga 15graders tändning på ett par 205 40 17 i äkta bakelit och med en vxllåda som knappt gick att få i 2an och 3an med.
Jag lyckades som bäst köra 13.7 177km/h med 2.5 i 60fot.
Knappast imponerande men jag känner mig ändå rätt nöjd med tanke på att ingenting riktigt stämde.
Målet är att åka 200 i slutfart med den gamla grävlingen, och om jag har bättre ordning på prylarna till nästa gång så tror inte att det är helt omöjligt.
Bild
Bild
Bild
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

kan de vara din som stod inne på MC-express då ja var å prata me Erik som ett insprut ? :D
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

:shock: lägg upp bilderna i mer human upplösning typ 800*600.

frän bil, såg den köra under edps....kanske har nån film snutt med den :!:
Johannes Selberg
Ford F100
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

har någon bild och eventuellt någon filomsnutt på den . kan kolla senare när jag är hemma
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

zarex skrev:kan de vara din som stod inne på MC-express då ja var å prata me Erik som ett insprut ? :D
Stämmer bra det.
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

Beställde förresten växellåda idag, getrag f28 från calibra/vectra turbo. Ska tydligen vara en bra låda, får hoppas att den är i bättre skick än skiten som sitter i bilen nu.
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

Tummen upp :!: måste ha vari den där jag såg i piteå...
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

Muppaskalle skrev:
zarex skrev:kan de vara din som stod inne på MC-express då ja var å prata me Erik som ett insprut ? :D
Stämmer bra det.


erik berättade att de var mycke stresskruva för dig då du inte hade fått ihop bilen ? stämmer de :D
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

Helt ostressad va jag ju inte dagarna före edps. :)
Fastmoving?
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 08, 2006 8:09 pm
Ort: En liten by utanför Piteå

Inlägg av Fastmoving? »

Tjena grabben, såg dig på Långnäs och pratade med AB just före det.
Hörde av honom att ni var uppe sent den morgonen, stark jobbat att få bilen till start.
Konstaterade att det rök fint från ena däcket när laddtrycket kom.. :wink:

Nå, låter som du kommer få ordning på den, hoppas inga haverier ställer till det.

/Peter
Kör:
-97 Volvo v90

-88 Volvo 740GL
Orginal...nä.
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

Muppaskalle skrev:Helt ostressad va jag ju inte dagarna före edps. :)
dock verkade som att du had dåligt fäste =/ va kör du med för sprut??
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

ruskigt dåligt fäste, ett par gamla 205 40 17
Har dock ett par mh 235 60 14.
Sprutet är av samma modell som kommer att levereras med mc xpress turbokit inom kort, det här är dock en aning modifierat eftersom att mc xpress sprutet är gjort för att användas som tilläggssprut.
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

okey, men med de sprutet gick de väll inte att styra tändningen ?
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

som det står i första inlägget så är det stum tändning som gäller på erikas bil, hon vet bättre än att fjolla på med tändkurvor.... 8)
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: fre apr 01, 2005 11:22 am
Ort: Skogarna utanför Pite

Inlägg av Muppaskalle »

Vojvoj!
Det går inte bra för vårat lag just nu, vi har felsökt så sjukt mycket att snart så ger jag upp, monterar magnettändning och ett par su gasare :x
Börjar ha bytt ut/testat allt som kan ha med misständningarna att göra. Menmen, för varje grej man testar så kommer man ju liksom närmare felet, synd bara att man aldrig hittar felet direkt utan att det alltid är det sista som man byter ut som felar, eller är det bara för mig som är så? :roll:
Hursomhelst så börjar som sagt det mesta va provat och det vore väl fan om vi inte skulle få skiten att gå på riktigt innan helgen.
Skriv svar