Start-/tomgångsproblem Mercedes M104 E320

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

hismajestics
Ganska mycket laddtryck

Start-/tomgångsproblem Mercedes M104 E320

Inlägg av hismajestics »

Detta händer varje gång med kall motor. Aldrig med varm. Har någon diagnosen :) ?

1. start: Motorn startar på alla med normalt rpm. Börjar efter ca. 30 sek gå ojämt, harklar och stannar.
2. start: Motorn startar på alla, går jämt lite längre. Sen samma sak som ovan.
3. start: I regel så startar bilen och börjar gå normalt

Efter att motorn kommit igång så dröjer det minuter innan motorn tål gas under driv. När motorn värmts upp så funkar allt. Inga problem att acca el.dyl. med varm motor.

Jag har kört med denna motorn både i original upplägget, W124 E320T och nu i min mod W114 Coupé. Original så funkade allt perfekt.

I W114 så har jag plockat bort EGR, byggt 2,5" avgas med 2 öppna dämpare. Luftfilterboxen fick inte plats och ersattes av ett Biltema öppet (ooljat) filter. Fläkten är bytt till el-driven. Inga andra mod gjorda.

Bytt är: Kabelstam (ej gasspjäll). Over voltage relay, Fuel back pressure valve, diverse sensorer (luft, vattentemp), MAF. Tändstift original NGK. Motorn gått ca. 22 000.

Tacksam för hjälp :wink:

mvh
:j
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
hismajestics
Ganska mycket laddtryck

Re: Start-/tomgångsproblem Mercedes M104 E320

Inlägg av hismajestics »

Skall tilläggas att det är original Merca sprut.
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
hismajestics
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av hismajestics »

Jag har fått tips av en forummedlem att OM jag hade en eftermarknadssprut, så skulle problemet lösas med att justera "after start enrichment".

Nu när jag har original Merca sprut så finns det nåt att göra? Eller är det bara att leva med eländet?
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Låter ju som att någon form av kallstartsfunktion/berikning eller tomgångsmotor inte fungerar (tjuvluft?)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

har du byggt om bränslesystemet?

hade liknande fenomen när jag körde mina pumpar utan backventil, då samlades det troligtvis luft i fuelrailen som försvann efter ett tag men gick grymt hackigt o jävligt de minuterna innan.

problemet för mig löste sig genom att montera tillbaka backventilerna :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
hismajestics
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av hismajestics »

The skrev:Låter ju som att någon form av kallstartsfunktion/berikning eller tomgångsmotor inte fungerar (tjuvluft?)
Tomgången styrs av en egen ecu så det går inte att göra nåt åt. Tjuvluft borde inte heller komma in.

Men jag funderar på att iom att det är ett öppet luftfilter och mera flöde i avgasväg så kanske inte original motorstyrning är kapabel att finjustera det ökade luftflödet?

Egentligen så är ju detta logiskt i en vanlig förgasarmotor om man inte byter till större munstycken men, men... denna logiken brister väl i detta fallet skulle jag tro :?
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
hismajestics
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av hismajestics »

Elias_ skrev:har du byggt om bränslesystemet?

hade liknande fenomen när jag körde mina pumpar utan backventil, då samlades det troligtvis luft i fuelrailen som försvann efter ett tag men gick grymt hackigt o jävligt de minuterna innan.

problemet för mig löste sig genom att montera tillbaka backventilerna :thumbright:
Har inte byggt om men detta var precis vad jag misstänkte och bytte till ny backventil. Ingen som helst verkan, hmmm... :?
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Känner inte till något om Merca och deras ECUer, men det låter som ECUn tunnar ut blandningen lite för snabbt innan motorn värmts upp tillräckligt?
Själv skulle jag försöka lura ECUn att insugsluften (alternativt motortempen) är kallare än vad den i verkligheten är. Kommer inte på rak arm ihåg hur temp-sensorerna ändrar i resistansvärde, men om kallare betyder lite mindre resistans så parallellkopplar man en resistor mellan signalen och jord. Om kallare betyder lite mer resistans så seriekopplar man en liten resistor med signalen.
Det skulle jag prova.

Här t.ex. ser du hur man räknar serie- respektive parallellkoppling om du vill vara noga med värdena.
http://faktabanken.nu/motkopp.htm
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
hismajestics
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av hismajestics »

Tackar :thumbright: :!:
Johannes Savolainen
Mercedes 250CE M104 3,2L
Skriv svar