hej
jag håller på att koppla in ett vipec v44 i min 760 med b230 8v.
har hittat det mesta jag undrat på nätet och i manualen, förutom då hur varvräknaren ska funka då det i manualen står att tach out bara funkar med "nyare varvräknare" inte såna som tar signal från minussidan på tändspolen.
och att det enklast är att bygga om varvräknaren om man har en sådan?
någon som löst det eller vet hur man gör?
sen fråga två gäller det här med hastighetssignal till sprutet. då det i manualen rekommenderas att koppla hastighets signalen till en digital input i boxen.
och jag har kollat runt lite och hittat ett stift bak på mätarhuset som normalt ger fartsignal till farthållaren, där jag tänkte ta signal men det står i volvo elschemat att det är analog signal.
det enda jag vill ha hastighetssignalen till är att launch ska kopplas ur så fort bilen rullar så känner inte att den behöver vara så exakt. boxen ska bara veta att bilen rullar.
går det att köra den analoga signalen på en digital input? finns ju även analoga ingångar i sprutet.? det kanske räcker då jag inte behöver ha att hastigheten stämmer eller liknande bara att den på något sätt förstår att nu rullar bilen.
om någon har svar på det här så vore det kanon då det verkar omöjligt att hitta på nätet.
//david
vipec v44 varvräknare och hastighetssignal volvo 760.
Moderator: backeliten
Re: vipec v44 varvräknare och hastighetssignal volvo 760.
Angående varvräknaren har jag gjort såhär på några st och det har funkat, men kan inte lova att de funkar på ditt mätarhus.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1056348.jpg
(bilden sökte jag bara fram på google, Pin 32 stämmer inte då det hänvisar till något annat insprut
, men det är en AUX du använder på vipec/link)
Angående launchen så borde det funka kanon om du får ut en 0-5v signal och kopplar till en analog ingång.
Sen väljer du Virtual aux som activation channel på launchen, och klickar in på virtual aux och sätter det till ett vilkor och då tex AN1>0,3v eller vad du nu får ut för spänning precis när du börjar rulla. (viktigt att signalen ges snabbt till styrsystemet så du inte får ett lagg)
Det vanliga är ju dock att ta in en hastighetssignal via en DI som du säger.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1056348.jpg
(bilden sökte jag bara fram på google, Pin 32 stämmer inte då det hänvisar till något annat insprut

Angående launchen så borde det funka kanon om du får ut en 0-5v signal och kopplar till en analog ingång.
Sen väljer du Virtual aux som activation channel på launchen, och klickar in på virtual aux och sätter det till ett vilkor och då tex AN1>0,3v eller vad du nu får ut för spänning precis när du börjar rulla. (viktigt att signalen ges snabbt till styrsystemet så du inte får ett lagg)
Det vanliga är ju dock att ta in en hastighetssignal via en DI som du säger.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+

Re: vipec v44 varvräknare och hastighetssignal volvo 760.
ok bra tips där, jag får prova helt enkelt.
fick tag på en verkstadshandbok om elsystemet till just 85ans 760. och i den fanns det ett kopplinsschema som det stod att stift e1 på mätarhuset var digitalutgång signal till farthållare. och att f1 var analog signal. verkar ju otroligt att det skulle vara något digitalt på en 85a?
så jag kör nog på en på den analoga då det lät lättast att göra som du beskrev.
fick tag på en verkstadshandbok om elsystemet till just 85ans 760. och i den fanns det ett kopplinsschema som det stod att stift e1 på mätarhuset var digitalutgång signal till farthållare. och att f1 var analog signal. verkar ju otroligt att det skulle vara något digitalt på en 85a?
så jag kör nog på en på den analoga då det lät lättast att göra som du beskrev.