Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
- Ort: Avesta/Borlänge
Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Någon som är duktig på att räkna ut sånt här. Är en b230fk som jag skall köra med i vinter.
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Jag brukar säga att man inte kan svara på en sådan fråga utan uppgifter om vad som vill uppnås och med vilka medel.
Svaret jag antar du söker är att lmm-arean skall öka med lika stor del som spridarflödet och sedan 30 % bort för E85.
Svaret jag antar du söker är att lmm-arean skall öka med lika stor del som spridarflödet och sedan 30 % bort för E85.
//MartinL
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
- Ort: Avesta/Borlänge
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Exakt. Är ju bara ett mått på ett rör jag behöver. Sen får man väl justera efter bb. Inte optimalt på långa vägar men.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Vet inte om jag har räknat rätt men borde de inte bli runt 87,1 mm?
Edit:
Räknade såhär
62,92 / 2 = 31,46
31,46 x 31,46 x 3,14 = 3107,75
3107,75 x 1,9174 = 5958,81
5958,81 / 3,14 = 1897,71
Roten ur 1897,71 = 43,56 x 2 = 87,1
Edit:
Räknade såhär
62,92 / 2 = 31,46
31,46 x 31,46 x 3,14 = 3107,75
3107,75 x 1,9174 = 5958,81
5958,81 / 3,14 = 1897,71
Roten ur 1897,71 = 43,56 x 2 = 87,1
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- ljungqvist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
- Ort: Avesta/Borlänge
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Röret ska alltså vara 35,01% större än orginal. Eller är jag helt kass. 85mm fick jag det till. Står helt stilla i huvudet nu. 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
87,1mm diameter på röret är en ökning på 91,74%
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Missade att de skulle vara E85 så jag räknade inte på det
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Om man ska ta bort 30% vid E85 så borde man kunna göra såhär:
Spridarna är 91,74% större än original
91,74-30=61,74
31,46x31,46x3,14=3107,75
3107,75x1,6174=5026,474
5026,474/3,14=1600,78
Roten ur 1600,78=40,009
40,009x2=80,019mm
Så diametern på röret ska vara 80,019mm
Skulle vara bra om någon skulle kunna säga om jag har gjort rätt eller om jg har tänkt fel
Spridarna är 91,74% större än original
91,74-30=61,74
31,46x31,46x3,14=3107,75
3107,75x1,6174=5026,474
5026,474/3,14=1600,78
Roten ur 1600,78=40,009
40,009x2=80,019mm
Så diametern på röret ska vara 80,019mm
Skulle vara bra om någon skulle kunna säga om jag har gjort rätt eller om jg har tänkt fel
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Storlek på Lmm med 650cc spridare e85
Om chipen ändå skall justeras så har det ingen betydelse om röret är 80 eller 90 mm i diameter.
Med rätta så bör man räkna om spridarna först istället för att ta bort 30 % av lmm-arean men eftersom man ändå inte kommer att pricka rätt på alla varv och belastningar så har det ingen betydelse.
Om man lägger till 35 % på originalspridarna så får man 337 (cc/min) x 1.35 = 455 (cc/min) typ.
Ökningen till 650 cc/min är då ca 43 %, d.v.s. lmm-arean skall ökas med 43 %.
Har inte originalmåtten i huvet men arean = pi x radien i kvadrat.
Diametern = 2 x kvadratroten ur (arean / pi)
Med rätta så bör man räkna om spridarna först istället för att ta bort 30 % av lmm-arean men eftersom man ändå inte kommer att pricka rätt på alla varv och belastningar så har det ingen betydelse.
Om man lägger till 35 % på originalspridarna så får man 337 (cc/min) x 1.35 = 455 (cc/min) typ.
Ökningen till 650 cc/min är då ca 43 %, d.v.s. lmm-arean skall ökas med 43 %.
Har inte originalmåtten i huvet men arean = pi x radien i kvadrat.
Diametern = 2 x kvadratroten ur (arean / pi)
//MartinL