Motor alternativ till Amazon

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Matti85wen
För lite laddtryck

Motor alternativ till Amazon

Inlägg av Matti85wen »

Hejsan jag hade tänkt stoppa ner en b23/230 med turbo i Amazonen. 8)
Min fundering är vad man ska använda sig av för block 23/230 vid ett seriöst/hållbart bygg är inte så inne på volvo turbo.
Lite sugen på att använda mig av en 16v topp.??!! Finns de nå nackdelar av 16v?
Men som sagt vad ska man ha för block att börja på, eller är dom i princip likadana?
Tänkte riva isär och gå igenom från grunden. Lagerbyte. kolla vev. ev borrning. stakar kolvar.

Mvh Mattias
Hedningen
Ganska mycket laddtryck

Re: Motor alternativ till Amazon

Inlägg av Hedningen »

Jag åker b230ft i min. Tror motorn är från -90. Väldigt osäker på setupen invändigt.

Pressar ur 240hk på navet med annat grenrör, gröna R-spridare, vems, original i övrigt med 530 topp och t-kam.

Så gåtan är lite hur mycket ska du har ur maskinen?

16v topp har ju klart bättre flöde än 530 iaf. Vet inte hundra hur den är mot 531an men tror även där att 16v slår den ganska ordentligt.
Lars Schödén
Matti85wen
För lite laddtryck

Inlägg av Matti85wen »

Hade tänkt kanske runt 300hk. Men visst fanns det nåt block som har oljekyling till kolvarna?? Tänkte att man får ett bra block att bygga på.. Tror de kan bli mer å mer grejjer eftersom å då är de ju trist om man inte har förutsättningar för att våga ta ut mer hk.. där av min fundering av vilket block som är bäst av b230 eller är de ingen skillnad på blocken..
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Vad ja vet finns inte oljekylda kolvar till b23 iaf men går lätt att borra på alla blocken;)
Exakt Vilka som har och inte har vet jag inte men man ska kunna se de på gjutningen vid/bredvid oljefiltret:)

För lägre effekter så behövs det ju inte häller och kör du E85 så går de ju plocka lite mer innan kolvarna börjar få de varmt;)

Mvh Max
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Det bästa brukar vara att ta en sen B230FK(lättryckarn) det är samma motor som fulltryckarn och den har dom "grova" stakarna och oljekylning under kolvarna.
Dessutom har oftast dom motorerna haft ett lugnare liv än fulltryckarna!

En oöppnad sån med annat grenrör, turbo, kam å sprut är inga som hällst bekymmer att hämta 3-400 pållar ur, fortsätter man sen med portad topp, annat insug mm. så är 500 inom räckhåll på standardbotten, å det är över det som man "tjänar" nått på 16v, men då får man se över bottendelen med andra stakar å allmän renovering!

Så mitt råd för 3-400 häst är std B230FK/FT, sprut(där får du söka å välja det du tycker bäst om), axt265 lr liknande kam, ett vettigt grenrör(helst pulssplittat), "lagom" turbo(HX35 är nog ganska lagom, HX40 du vill ha å "växa" i). + kringutrustning som bränsle, spridare, IC, mm.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
dalinad
För lite laddtryck

Inlägg av dalinad »

Hoppar på denna tråd istället för att starta en ny
Har en Amazon -69 som de ska ner ny motor i.
Tanken är B230FK, spelar det någon roll vilken årsmodell på motor eller är alla likadana?
Vilken växellåda är lättast att använda?
Bakaxel har jag för mig att 240 1031 ska passa?
Är det lättast att rakställa motorn med B20 oljetråg/pump eller går det att ha den kvar snedställd?

Mvh
Hedningen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hedningen »

Nja 240 axeln passar inte. Du måste göra en jigg som håller originalfästena för att sedan kapa lös dessa från amazon axeln. Sen svetsa över dessa på 1031an. Går väldigt smidigt. Har gjort det på 5 axlar.

Tror kardantunneln är för "liten" för något större än m45 m47 m46. Rent av kanske för liten för dem med. Jag gjorde om min för att få ner en getrag 260 från en m30 motor.

Ska du rakställa får du mer utrymme för turbo bygget medans du förlorar lite på insugssidan (måste bygga nytt) om du ska montera bromsservo.
Lars Schödén
dalinad
För lite laddtryck

Inlägg av dalinad »

Ny kardantunnel är inga problem, känns som mindre jobb än att rakställa motorn?
Lite mer jobb med axeln än jag trodde.
Om man ändå gör om tunneln är det lättast då att använda M90 lådan?
Skriv svar