BMW s38b38 org. tändspolar

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av j björk »

Någon som har erfarenhet av att köra med org. spolar på en turbomotor?

Frågan är om de orkar med att ge tillräcklig gnista.
Ca 8-900Nm 7-800hk på hjulen e85

Jag har kört cdi tändning, men kan inte ha kvar den till nya styrsystemet.
Jag har tittat lite på vag spolar, men även de längsta är i kortaste laget.

Det skulle ju vara väldigt smutt om man helt enkelt kunde köra orginal.
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av Bert-Ola »

Finns uppgraderade spolar hos Bavarian Autosport.
Jag har inte provat dem själv, men du kan ju fråga dem efter effektvärden.
http://www.bavauto.com/shop.asp
Sök på 1996 M3 spolarna heter 5002 eller 540 spolar 5003. Är inte säker på vilken man ska ha till S38.
Ska vara liknande spolar som original S38B38
http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 2137599218

"The core windings inside these coils have been modified to increase firepower and promote a faster, more efficient burn. This gives your BMW increased torque in the lower range of RPM and more horsepower in the upper range. Exact improvements depend on the current condition of your BMW's engine, but you'll definitely feel the difference. They'll also improve your fuel economy. Plus they come with new spark plug boots, making them an even better value. Installation is a simple, do-it-yourself procedure that takes about 30 minutes. Instructions included."
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av j björk »

Tackar, de som heter 5003 ser lika ut på bilden. De var bla. Till m50.
Men det borde väl finnas någon här som provat med org spolar?
Eller kanske sådana här eftermarknadsspolar?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av DreRacing@ »

jag åker beru spolarna i min med 850nm på b95. inga problem med gnista
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av j björk »

Kanon, org beru spolar alltså?
Hur mycket gnistgap på stiften?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av DreRacing@ »

0.5 i gap, men skulle tro det funkar med större också. jag knackade dom från början
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av RoGGaH »

Det går att få dit vag spolar speciellt om du har 3.8 kåpan.
Vi kör det på 3.6 kåpan också med lite små modd.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av j björk »

Jo, det går ju. Men man får ta bort tätningsgummit på spolarna, och slipa ner plasten runt skaftet.
Sedan får man fräsa ner förstärkningarna på ventilkåpan för att få plats med kontaktstyckena.
Dessutom går plåthylsan på spolen ner över stiftet, och är gjort för 16 skalle.
Men de tändstiften jag har är det 18 skalle på.

Lite bökigt med massa moddar på spolarna ifall en går sönder så man vill kunna byta fort.
Det går ju vissligen att gära iordning en extra.

Men om org. spolarna duger vore det ju endå smidigast.
Dock slipper man ju tändslutsteg att stoppa in någonstans om man kör vag spolar..
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av RoGGaH »

mototronspolar och tändkablar då?
Då har du tändning så det räcker och blir över ett bra tag :)
Så kör vi på dragrace maskinen.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: BMW s38b38 org. tändspolar

Inlägg av DreRacing@ »

tändsteg har man väl i boxen ändå, eller vad för billigsprut kör man :hihi:
Skriv svar