Kompressormata 3sge, frågor om kompression, spridare, E85m.m

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Antonk
För lite laddtryck

Kompressormata 3sge, frågor om kompression, spridare, E85m.m

Inlägg av Antonk »

Hej, håller på att planera mitt första riktiga bil projekt, och behöver lite hjälp på traven.

Tanken är att överladda min Toyota Mr2 med 3s-ge motorn på 156hk, med en Eaton kompressor,

Gen 2 3S-GE :
compression ratio - 10:1
Injector size - 315cc

Planen är att börja med att ladda runt 0.3-0.4 bar till en början. Eftersom den har relativt högt komp, är det vettigt att gå över till E85 direkt?

Om det är så att jag kan köra på bensin, tror ni att jag behöver byta spridare? motorn kommer kanske få max 190-200hk och enligt alla uträkningar på nätet så bör 300cc räcka, men eftersom
den har det original så blir jag tveksam.

Mvh Anton
Pipedreams
För mycket laddtryck

Re: Kompressormata 3sge, frågor om kompression, spridare, E8

Inlägg av Pipedreams »

Ska du köra kompressor bara för att? Annars passar grenrör och turbo från 3sgte av samma generation. Om du vill vara på säkra sidan så passar spridarna från st165 och supra mk3, de är på 440cc. De bör räcka till på e85 också och då behöver du bara byta topplockspackning till en av stål för säkerhets skull.
Håkan Foldefors
Antonk
För lite laddtryck

Inlägg av Antonk »

Anledningen till kompressor är väl att jag vill ha kraft direkt då jag kör typ 75% i stockholm, men det kanske man kan få till med en turbo också. Tanken är att det ska vara ett budget bygge, och att hitta en bra turbo som spolar snabbt känns dyrt?
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Om du behåller original kompression så kommer du inte tappa nåt register mot original och så fort turbon ger övertryck så blir den starkare. Grenrör och begagnad turbo från celica eller mr2 får du ihop för 3-4000:- och de ger fullt ladd före 3000rpm. Eller med det lilla laddtryck du kommer behöva så har du nog fullt vid 2500.
Håkan Foldefors
Antonk
För lite laddtryck

Inlägg av Antonk »

Okej, då ska jag kolla närmare på det, verkar ju vara ett enklare och mer beprövat. :thumbright:
Skriv svar